Futuremark lanserar Simulationmark Es 2.0

Futuremark, som mest är känt för sina 3dmark-prestandatestprogram, lanserade igår ett nytt program för mobila enheter, främst mobiltelefoner och handhållna datorer. Det testar prestanda med Opengl version 2.0 som ännu inte har stöd bland tillverkarna men förväntas ha det i framtiden.

Programmet är i skrivande stund främst till för tillverkare av mobiltelefoner som önskar prestandatesta sina mobiltelefoner. Opengl 2.0 introducerar bland annat programerbara shaderoperationer och en mängd andra shader-specifika uppdateringar jämfört med Opengl 1.4 som används av de flesta applikationer och spel i skrivande stund.

Vad programmet kostar för tillverkare nämns inte, men troligen är det en hel del pengar. Huruvida tillverkarna kan jämföra resultaten mot andra tillverkare är i skrivande stund oklart. Om det lanseras för oss konsumenter är heller inte känt, men troligen kommer det ske inom en överskådlig framtid.

SimulationMark ES2.0 is the only benchmark product currently available that will allow for the evaluation of OpenGL ES 2.0 performance of pre-silicon chip designs. The product is a combination of theoretical and practical shader test workloads based on high level shader and parameter descriptions published by Futuremark. Practical game test performance measurement is based on a Direct3D trace derived from Futuremark's successful 3DMark desktop benchmark product.

Läs mer om Simulationmark ES 2.0 hos Futuremark. Ladda ner specifikation 2.0 av Opengl hos Opengl.org.

Kommentarer till artikeln

12 debattinlägg

Skicka en rättelse
39

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

12

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

37

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

31

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

59

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

149

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer