AMD lanserar Close To Metal-mjukvara

AMD har idag lanserat ett nytt gränssnitt för sitt Stream-initiativ. Det kallas Close To Metal och skall enligt AMD öka prestandan rejält jämfört med andra gränssnitt. De har också officiellt tillkännagivit ett Stream-kort.

AMD:s första Stream-kort är i princip ett Radeon X1900-baserat kort som vi tidigare rapporterat. Det har 48 stycken pixelshader-enheter och inga vertexshader-enheter. Klockfrekvensen är 600 megahertz och kortet kommer med 1 gigabyte gddr3-minne som har en klockfrekvens om 1300 megahertz. Kortet kommer förbruka 165 Watt ström och ha en beräkningsprestanda på 550 gigaflops.

Med Close to Metal-gränssnittet hävdar AMD att de ger utvecklare obegränsad tillgång till instruktionsuppsättningarna och därmed kan öka prestandan ytterligare i Gpgpu-applikationer.

AMD:s Stream-kort skall kosta cirka 18 000 kronor, men när det finns tillgängligt nämns inte. Close to Metal-programvaran är tillgänglig för utvecklare och är helt gratis. Marty Seyer hos AMD kommenterar:

Stream computing is in line with our Torrenza initiative, delivering on AMD’s vision for co-processing and open innovation. AMD recognizes that HPC applications have specific hardware demands not met by standard, off-the-shelf graphics products. The AMD Stream Processor has been designed to address the HPC market with higher memory densities and HPC-optimized memory performance,

Läs pressmeddelandet hos AMD.

52

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

4

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

45

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

26

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

33

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

64

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer