Rykten kring Ati R600

Trots att det dröjer tills Ati lanserar R600 har det börjat dyka upp ett gäng spekulationer och rykten kring grafikkortet som skall tävla med Geforce 8800-serien från Nvidia. Vi summerar färska rykten i denna nyhet.

Anledningen till att R600 har blivit så pass försenat är inte känd. Enligt en rapport hos The Inquirer så har Ati haft problem med en konstig bugg i A0-versionen av kortet.

Självfallet kommer Ati göra allt för att klå prestandan som Geforce 8800-serien presterar. Först och främst sägs det att Ringbuss-tekniken kommer fortsätta vara kvar. Enligt källan hos The Inquirer skall R600 ha ett 512 bitar brett minnesgränssnitt, samt en Ringbuss på 1024 bitar. Varje minneskrets skall ha en 32 bitar bred gränssnitt till ringbussen vilket ger en mycket god teoretisk minnesbandbredd på 115 gigabyte per sekund med gddr3-minne på 900 megahertz till 140 gigabyte per sekund med gddr4-minne på 1,1 gigahertz. Detta jämfört med cirka 86 gigabyte per sekund på Geforce 8800-serien.

Den slutgiltiga frekvensen på grafikprocessorn har inte beslutats än, men troligen kommer denna vara på 700 tilll 800 megahertz.

Kort som baseras på Ati R600 kommer vara kortare än dagens Geforce 8800-baserade grafikkort, men tyngre viktmässigt. Kretskortet (PCB) kommer vara i tolv lager vilket verkligen är massivt. Kylaren kommer täcka hela kortet och väga väldigt mycket.

R600-serien skall även enligt rykten stödja upp till 2 gigabyte grafikminne. Troligen kommer inte något konsumentkort lanseras med denna mängd minne men för den professionella marknaden är detta mycket intressant. Hur mycket minne R600 kommer lanseras med återstår att se, men det är troligt att Ati försöker köra mer än 768 megabyte på flaggskeppet för att slå Nvidia på fingrarna.

Angående shaderprestanda, som kommer vara mycket viktigt i Direct X 10, skall R600 ha ungefär dubbelt så många shaderenheter jämfört med Geforce 8800-serien, det vill säga 256 stycken. Shaderarkitekturen består av fyra stycken kretsar som har 64 stycken SIMD-shaderenheter (Single Instruction-Stream, Multiple Data-Stream) var. Som The Inquirer skriver är detta en rätt komplex arkitektur jämfört med den som finns på Geforce 8800-serien.

Något säkert lanseringsdatum finns inte i skrivande stund, dock nämns 30 januari som ett troligt datum.

Källa: The Inquirer.

Kommentarer till artikeln

86 debattinlägg

Skicka en rättelse
6

TSMC beräknas gå in i produktion med 5 nanometer till början av 2020

Under en halvledarkonferens meddelar TSMC att de följer schemat för dess 7-nanometersteknik och efterföljande teknik beräknas gå in i riskproduktion tidigt 2019. Läs mer

22

Valve arbetar med LG på nytt VR-headset

Under årets upplaga av Game Developers Conference visar Valve upp ett nytt VR-headset, vilket utvecklas i samarbete med LG och använder Valves öppna Steam VR-plattform. Läs mer

11

Middle-Earth: Shadow of War får systemkrav

Om ett halvår anländer uppföljaren till kritikerrosade Middle-Earth: Shadow of Mordor. Nu får Shadow of War systemkrav, där 16 GB primärminne och moderna grafikkort rekommenderas. Läs mer

28

Twitch börjar sälja spel

Senare i år ska strömningsplattformen Twitch utmana Steam och börja sälja spel direkt via användarnas kanaler, där fem procent av intäkterna går till kanalernas ägare. Läs mer

45

Testpilot: Komplett Winter Gamer

Med solid prestanda och kylig belysning tar Komplett sikte på 10 000-kronorsklassen. Testpiloten Simon Alling ger sig på frågan för samma belopp – är datorn värd sitt pris? Läs mer

21

Middle-Earth: Shadow of War till spelkonsol och PC/Windows i sensommar

Kort efter att amerikanska Target röjt Middle-Earth: Shadow of War bekräftas speltiteln med en officiell trailer, som ackompanjeras av lanseringsdatum och plattformsstöd. Läs mer

34

Samsung Galaxy S8 får lanseringsdatum

Efter att ha brutit tradition avtäcks Samsung Galaxy S8 en månad senare än dess föregångare. Nästa Unpacked-evenemang äger rum den 29 mars. Läs mer

48

LG avtäcker G6 – flaggskeppstelefon med bildförhållandet 18:9

Efter månader av rykten avtäcker LG det nya flaggskeppet G6, som utöver en ovanligt avlång skärm blir den första telefonen med stöd för HDR-standarden Dolby Vision. Läs mer

15

Playstation VR har sålts i 915 000 exemplar

Försäljningen av Sonys VR-headset Playstation VR har överträffat företagets förväntade siffror, vilket lett till att efterfrågan varit långt högre än tillgången. Läs mer

16

Middle-Earth: Shadow of Mordor får uppföljare under 2017

Den amerikanska återförsäljaren Target röjer av misstag uppföljaren till 2014 års Middle-Earth: Shadow of Mordor, vilken får namnet Shadow of War och släpps senare under året. Läs mer

118

Nokia 3310 återuppstår – får ny design och en månads batteritid

Tidigare uppgifter om en återlansering av Nokia 3310 besannas under Mobile World Congress. Utöver uppdaterad design tillkommer färgskärm och en ny version av mobilspelet Snake. Läs mer

102

AMD:s styrkrets B350 för Ryzen saknar stöd för Nvidia SLI

Den 2 mars anländer AMD Ryzen tillsammans med sockel AM4 och styrkretsarna X370 och B350, där stödet för flera samtida grafikkort i Crossfire och Nvidia SLI skiljer. Läs mer