IEEE röstar för 802.11n utkast 2

Arbetsgruppen inom IEEE har i dagarna röstat för att skapa utkast 2 av den trådlösa nätverksstandarden 802.11n. Samtidigt har alla tekniska kommentarer från företagen kring utkast 1.0 lösts och således blivit utkast 1.10 som senare kommer bli 2.0.

Utvecklingen av 802.11n utkast 2 har varit på tapeten rätt länge och enligt Matthew Gast som sitter i arbetsgruppen röstades det 100-0 för ett förslag att skapa utkast 2 i fredags. Detta betyder att alla tekniska detaljer för utkast 1 är helt färdiga och att 2.0 möjligen blir den slutgiltiga standarden på marknaden.

Det betyder även att alla 802.11n utkast 1-produkter möjligen kommer få uppdateringar inom kort för att följa standarden som arbetsgruppen inom IEEE har beslutat om.

Röstningen 100-0 betyder att Ieee-gruppen är beslutsam att så fort som möjligt skapa en marknadsstandard så fort som möjligt. Tillverkarna som sitter i arbetsgruppen inom Ieee kommer förhoppningsvis att lansera 802.11n utkast 2-kretsar inom kort för att säkra kompabiliteten och stödet för den slutgiltiga standarden. De insåg säkerligen att det är orimligt att marknaden flödar med produkter som bara följer utkast av standarder.

This is a big milestone for the process because the nine-month slog to resolve the 12,000 initial comments is complete. It’ll be interesting to see how many comments the new draft gets.

Källa: Surfing the Luminiferous Ether

54

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

4

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

46

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

25

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

33

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

64

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer