Hur mycket grafikkortsminne behövs egentligen?

De flesta nya grafikkort i prestandasegmentet har idag 512 megabyte minne. Detta gör att viss skepsis kan uppstå när grafikkort har lägre än brukligt. Innan GeForce 8800 GT lanserades var exempelvis GeForce 8800 GTS 320 MB ett populärt grafikkort, och andra grafikkort har 256 megabyte minne. Räcker 256 megabyte till dagens spel?

Detta är en fråga som den relativt okända sajten YouGamers har undersökt. YouGamers har en välskriven artikel om vad grafikkortets minne används till, vad som händer när det tar slut.

Framförallt innehåller artikeln information om hur mycket minne olika nya spel använder, och slutsatsen är tydlig: 256 megabyte grafikminne räcker inte om man vill spela moderna spel.

Med programmet RivaTuners funktioner att mäta grafikkortets minnesanvändning testar YouGamer hur mycket några nya spel förbrukar, bland annat BioShock, STALKER, Oblivion, Call of Duty 4, World in Conflict och Crysis.

Nästan alla dessa spel kräver mer än 256 megabyte minne, men i många fall ligger de till och med över 512 megabyte användning. Framförallt Crysis är mycket krävande och behöver nästan 600 megabyte minne om man slår på 4xAA i 1600x1200 upplösning. Call of Duty 4 ligger inte långt efter i minnesanvändning.

Detta innebär givetvis inte att moderna grafikkort kräver mer än 512 megabyte grafikminne, men för bäst prestanda är i alla fall 256 megabyte i det lägsta laget.

Läs artikeln hos YouGamers.

Kommentarer till artikeln

29 debattinlägg

Skicka en rättelse
12

Vinn kylare och nätaggregat från Be Quiet

Riktigt påkostade komponenter är inga billiga historier. Be Quiets senaste värstingar till nätaggregat och processorkylare är höjdpunkten i en ny tävling för SweClockers medlemmar. Läs mer

14

AMD lanserar A10-7870K "Kaveri Refresh"

Över ett år efter lanseringen av Kaveri uppdaterar AMD processorfamiljen med nya modeller. Först ut är A10-7870K med förhöjda klockfrekvenser och en mer potent medföljande kylare än föregångaren A10-7850K. Läs mer

37

AMD Radeon 300-serien släpps den 16 juni

Det blir inga nya grafikkort från AMD på Computex Taipei i början av nästa vecka. Istället sker lanseringen på ett särskilt evenemang under spelmässan E3 2015 i mitten av juni. Läs mer

68

Oculus Rift med lämpligt datorsystem väntas kosta 16 000 kronor

Virtuell verklighet är ingenting för tunna plånböcker. Oculus vd Brendan Iribe uppskattar att totalkostnaden för all nödvändig utrustning hamnar runt 1 500 dollar. Läs mer

49

Radeon "Fiji" läcker ut på ny bild – kräver rejäl strömmatning

I dess mest påkostade utförande får nästa AMD Radeon-flaggskepp sluten vattenkylning, något som får en förklaring när grafikkortet fotograferas ur en ny vinkel. Läs mer

21

AMD Radeon 300-serien hos återförsäljare

Förväntansfulla entusiaster behöver inte vänta länge till på Radeon 300-serien. Det berättar den brittiska återförsäljaren OCUK som redan har grafikkorten i lager. Läs mer

64

AMD hajpar Radeon 300-serien i videosnutt

En kort teaser är AMD:s recept för att trumma upp förväntningarna inför lanseringen av nästa generation grafikkort. Läs mer

26

Test: NZXT Noctis 450

NZXT förvandlar den lågmälda storsäljaren H440 till ett vräkigt ventilationsmonster med neon. Nykomlingen Noctis 450 tar plats i testlabbet för en rejäl genomgång framför kameran. Läs mer

22

JEDEC tillkännager NVDIMM – SSD-lagring via DDR4-minnesplatser

Standardiseringsorganet JEDEC vill kombinera det bästa av två världar med NVDIMM, en ny typ av minnesmodul som kan rymma både RAM och flashminne samtidigt. Läs mer

40

Oneplus Two presenteras den 1 juni

Efterträdaren till den prispressade flaggskeppsluren One från Oneplus kan ligga endast dagar bort i tiden, då bolaget nu flaggar för något stort den 1 juni. Läs mer

100

Priserna på RAM-minnen faller – ny bottennotering

Minskande efterfrågan på persondatorer och surfplattor tvingar tillverkarna att sänka priserna på RAM-minnen. I årets andra kvartal nåddes en ny bottennotering. Läs mer

12

Oculus satsar på förstärkt verklighet

Möjligheten att väva samman den verkliga med den virtuella världen är vad som övertygar Oculus att förvärva brittiska Surreal Vision. Läs mer