Benq släpper tunn digitalkamera

Tillverkaren Benq har i dagarna lanserat en mycket tunn digitalkamera som enligt tillverkaren själv ska var den tunnaste med åtta megapixel sensor. Modellen heter X800 och har bland annat en 3-tumsskärm.

Den nya kameran är väldigt tunn och mäter endast 9,8 millimeter på det tunnaste stället. Trots storleken är specifikationerna rätt imponerande. Den har som nämnt åtta megapixel och kan således ta kort i en upplösning om 3264x2448 bildpunkter. Den optiska sensorn erbjuder tre gånger optisk zoom och fyra gånger digital zoom.

Skärmen på digitalkamerans baksida mäter 3 tum och är av LCD-typ. Antalet färger som kan visas är 230 000. Vill man filma stödjer kameran en upplösning om 640x480 bildpunkter med 30 bilder per sekund. X800 har 12 megabyte inbyggt minne och stödjer MicroSD-minneskort upp till fyra gigabyte.

Dimensionerna är 100x63,7x9,8 millimeter och vikten ligger på 130 gram. Det nämns inget om batteritid i specifikationerna men batteriet har 720 mAh och är av lithium-jon-typ. Färgerna som finns att välja mellan är svart eller röd. Huset är tillverkat i stål.

BenQ today announces the launch of the world’s slimmest 8 mega pixel camera at 9.8mm. Equipped with a bright 3” LCD display, Prism Type 3x optical zoom lens, Face-Tracking and Super Shake-Free mode, the BenQ X800 allows consumers to capture precious memories with high quality pictures.

Läs mer om X800 hos Benq. Någon prisuppgift finns inte i skrivande stund.

47

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

13

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

4

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

43

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

24

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

31

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

64

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer