Telia drar fiber på Gotland

Det kommunala bostadsbolaget Gotlandshem tecknade igår ett avtal med Telia där samtliga fastigheter som Gotlandshem äger skall få tillgång till så kallad triple play, det vill säga Internet, telefon och TV via bredband. I de flesta fastigheter handlar det om fiber till huset.

Avtalet som signerats av båda parter löper under tio år och beräknas vara värt cirka 150 miljoner kronor. Totalt handlar det om 5 700 bostäder och kommersiella lokaler över hela gotland. De första orterna att få fiberanslutningen är centrala Visby, Fårösund, Burgsvik, Havdhem, Hemse, Klintehamn, Lärbro, Romakloster, Slite, Stånga och Tingstäde. Dessa orter skall få fiberanslutning detta år. Men inom två år skall samtliga fastigheter nås av fibernätet.

Hastigheten på det nya nätet kommer ligga på maximalt 100 megabit per sekund. De flesta fastigheter kommer att ha en fiberanslutning till en switch som skapar ett sorts lokalt nätverk för fastigheten. Men i vissa fall kommer användaren att få fiber direkt in i huset, detta gäller dock främst de som bor i radhus.

Ante Baric som är försäljningschef för bredbandstjänster hos Telia kommenterar:

Efterfrågan på snabba bredbandsuppkopplingar ökar i takt med att kunderna i allt större utsträckning själva vill bestämma när de skall titta på film, lyssna på musik, spela on-line spel eller konsumera annan underhållning via nätet

Läs mer hos Godlandshem.

Kommentarer till artikeln

29 debattinlägg

Skicka en rättelse
47

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

13

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

4

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

43

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

24

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

31

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

64

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer