Prestandahetsen ett stort misstag enligt Unreals skapare

Det är ingen underdrift att säga att det är datorspelen som är det mest populära användningsområdet för kraftfulla datorer, i alla fall bland hemanvändare. Dagens spel behöver ett kraftfullt grafikkort och ofta en lika kraftfull processor. Nu för tiden är det till och med vanligt med flera processorkärnor och flera grafikkort i datorn. Men är detta verkligen rätt väg att gå? Enligt Tim Sweeney, som är utvecklaren bakom Unreal-spelen, har datorn som spelplattform stora problem.

De senaste åren har datorspelsindustrin sackat efter spelkonsolerna och datorspelen står faktiskt för enbart 14 procent av alla sålda spel. Spelbolag och hårdvarutillverkare har därför skapat en organisation som kommer att arbeta för att öka datorns relevans i spelmarknaden. Den här organisationen heter PC Gaming Alliance och medlemmar är stora namn som Intel, AMD och Nvidia utöver speltillverkare som Microsoft och Epic Games.

Enligt Tim Sweeney som jobbar på just Epic Games är dock hårdvarutillverkarna en del av problemet och inte en del av lösningen. I en lång intervju delger Sweeney sina åsikter om datorn i allmänhet och hårdvarubranschen i synnerhet. Med spel som Unreal bakom sig är Sweeney en av nyckelpersonerna i spelbranschen och hans åsikter är därför mycket intressanta.

Enligt Sweeney är problemen med datorn flera men framförallt är hårdvara för dyr och spelen för krävande. Funktioner som Crossfire och SLI kallar Sweeney för ett ”stort misstag” och han jämför dagens datorer med sportbilar: alla pratar om dem men väldigt få har råd.

There are many overpriced computers out there. It's like sports cars. They are everywhere, everybody writes about them, but there are only a few who can afford them. There isn't a great amount of people that will spend large amounts of money on that. In the case of PCs, they mostly don't deliver that amount of performance that you would expect to justify that cost.

Teknikhetsandet har gjort att datorn blivit en spelplattform exklusivt för hårdkokta gamers och de stora massorna kan inte spela alls, förutom några få populära titlar. Sweeney tillägger att detta är en ohyggligt korkad riktning eftersom datorn är populärare än någonsin och alla har råd med en dator. Att så många spel som säljs i butiker inte fungerar på grund av höga krav och långsam hårdvara är problemets kärna.

Sweeney säger att prestandaskillnaden mellan en bra och dålig dator var runt tio gånger prestandan förut. Fastän många spel hade dålig prestanda gick de i alla fall att spela. Dagens kraftfullaste datorer kan ha mer än hundra gånger mer prestanda än de sämsta, och en stor andel av dagens spel fungerar inte alls på en majoritet av dagens datorer.

PC gaming is in a weird position right now. Now, 60% of PCs on the market don't have a workable graphics processor at all. All the Intel integrated graphics are still incapable of running any modern games. So you really have to buy a PC knowing that you're going to play games in order to avoid being stuck with integrated graphics. This is unfortunate, and this is one of main reasons behind the decline of the PC as a gaming platform. That really has endangered high-end PC game sales. In the past, if you bought a game, it would at least work. It might not have been a great experience, but it would always work.

På frågan om Sweeney anser att datorn är lämpad för datorspelande ger han den dräpande kommentaren ”PCs are good for anything, just not games.” Trots detta ser Sweeney en lösning som kan göra datorn relevant igen. När processortillverkarna börjar sälja processorer lika parallella som dagens grafikprocessorer kan mjukvarurendering börja användas igen, och även långsammare datorer kommer att kunna klara av nya spel, som på 90-talet.

Then, every PC, even the lowest performing ones will have excellent CPUs. If we could get software rendering going again, that might be just the solution we all need. Intel’s integrated graphics just don't work. I don't think they will ever work.

Intervjun är publicerad på hårdvarusajten TG Daily och är på två delar om fyra sidor. Del 1. Del 2.

Kommentarer till artikeln

166 debattinlägg

Skicka en rättelse
87

Bland datorer, drakar och nördar: Kyffens "hörna"

Det finns gallerier och så finns det gallerier. Den som hängt på SweClockers länge minns kanske drakälskaren Kyffen, brorsan och den där datorhörnan, som för snart sex år sedan gjorde succé. Läs mer

62

Test: Radeon RX 580 från Asus och MSI

Det blir ytterligare en batalj i mellanklassen när Asus och MSI äntrar testlabbet med sina varianter av Radeon RX 580, med allt ifrån fläskiga kylare till fabriksöverklockning på menyn. Läs mer

59

Bugg i Windows 7 och Windows 8 kraschar datorn via webbläsaren

En nyupptäckt sårbarhet i Windows Vista, Windows 7 och Windows 8 gör att webbplatser kan utnyttja hur operativsystemet läser av vissa typer av filer för att krascha systemet. Läs mer

41

Ubisoft tillkännager Far Cry 5 – lanseras februari 2018

Kort efter att Ubisoft meddelat att en ny del i Far Cry-serien är på gång avtäcker de nu spelet officiellt. Den nya delen får namnet Far Cry 5 och utspelar sig i Montana i USA. Läs mer

1

Fulkultur om den nördiga musiken

I det senaste avsnittet av Fulkultur fördjupar sig panelen i vad som egentligen är nördig musik, och delar med sig av egna musiknördiga minnen. Läs mer

10

Sapphire lanserar utbytbara tillbehör för grafikkort i Radeon RX 400- och 500-serien

Grafikkortstillverkaren Sapphire lanserar tillbehörsserien Nitro Gear, vilken innefattar utbytbara höljen, täckplåtar och fläktar för ett flertal av företagets grafikkort. Läs mer

23

Fractal Design introducerar den budgetorienterade chassiserien Focus G

Fractal Design tar sikte på prismedvetna entusiaster med chassiserien Focus-G, där två modeller för formfaktorerna ATX och Micro ATX ska erbjuda en god byggupplevelse i instegssegmentet. Läs mer

40

Intel tillkännager planer om Thunderbolt 3 som öppen standard

Efter åratal av exklusivitet går Intel ut med att de planerar släppa protokollet Thunderbolt fritt under 2018, i syfte att bredda användningen av gränssnittet. Läs mer

17

Zotac avtäcker Geforce GTX 1080 Ti Mini

Efter att de tidigare tidigare under året lanserat en krympt version av Geforce GTX 1080 följer nu Zotac upp detta med Geforce GTX 1080 Ti Mini, vilket är det minsta av sitt slag på marknaden. Läs mer

8

Häng med SweClockers på Birdie 27

Det är fullt LAN i Uppsala när andrika Birdie går av stapeln, med allt från gaming till datormodding. SweClockers är på plats med kameror i högsta hugg. Läs mer

17

Testpilot: Adata Ultimate SU900 256 GB

NVMe och PCI Express lagring är på framtåg men än är inte SATA-enheterna ute ur leken. Testpiloten David Kvist tar sig en närmre titt på Adatas mellanklassare Ultimate SU900. Läs mer

62

FSP avtäcker vattenkylda nätaggregatet Hydro PTM+

Tillverkaren FSP blir först ut på marknaden med ett vattenkylt nätaggregat i form av Hydro PTM+, en helmodulär modell med 80 Plus Platinum-certifiering och en effekt på 1 200 W. Läs mer