John Carmack snackar hårdvara och grafik

Om man rangordnar datorspelskapare efter viktighet är det inget kontroversiellt att påstå att John Carmack placerar sig högst upp. Han gav oss Doom och Quake och nu har han även gett oss en intervju om datorhårdvara. I intervjun delger Carmack sina åsikter om bland annat flerkärniga processorer, SLI/Crossfire och även Intels insteg på marknaden för högprestanda-grafik.

Inom loppet av bara ett par dagar har flera nyckelpersoner inom spelbranschen intervjuats. Senast var det Tim Sweeney på Epic Games som gav sina åsikter om datorns framtid som spelplattform. Nu är det Carmacks tur tack vare hårdvarusajten PC Perspective, som ställt flera intressanta frågor till den kända programmeraren.

En stor del av intervjun handlar framtiden för 3D-grafik. Intel har planer på att ge sig in i prestandagrafik-marknaden med en parallell x86-processor. Den här processorn går under kodnamnet Larrabee och enligt Intel är processorn så kraftfull att den kan utföra ray tracing i realtid, något som till och med Nvidia och AMD har problem med. Ray tracing är en metod som gör om 3D-grafik till 2D och kan ge väldigt verklighetstroget utseende, som realistiska reflektioner och ”perfekta” skuggor. Ray tracing är dock ohyggligt krävande så dagens spel använder andra, snabbare, metoder.

Carmack har själv experimenterat med metoder att skapa spel som använder ray tracing på finurliga vis för bättre prestanda, och han säger att det är mycket troligt att framtidens spel kommer att göra något liknande. Däremot är han inte övertygad om att spelen kommer att använda vanlig ray tracing inom de närmsta åren, som Intel pratar om.

Intel of course hopes that they can win by having 4x the raw processing power on their Larrabee versus a conventional GPU, and as we look towards future generations that’s one aspect of how the battle may shape up. Intel has always had process advantage over the GPU vendors and if they are able to have an architecture that has 3-4x the clock rate of the traditional GPU architectures they may be able to soak the significant software architecture deficit by clubbing it with processing power.

Bortsett från långa tekniska diskussioner om ray tracing diskuterar Carmack även om SLI och Crossfire. Personligen gillar han datorer med flera grafikkort för han kan ta dagens teknik och få ungefär dubbel prestanda, vilket är riktigt bra när han utvecklar spel för framtidens hårdvara. Huruvida flergrafikkortsystem är bra för vanliga datorspelare kan dock ”diskuteras” enligt Carmack.

Carmacks mest intressanta kommentarer om flergrafikkortsystem handlar om mjukvara. Eftersom så många spel skapas för både spelkonsoler och vanliga datorer använder spelprogrammerarna avancerade metoder för att få ut mer prestanda på konsolernas begränsade hårdvara. Detta gör det mycket svårt för Nvidia och AMD att skriva drivrutiner som gör att spelen fullt kan utnyttja flera grafikkort. Att låta ett grafikkort vardera sköta halva spelets grafik för dubbel prestanda är därför enbart möjligt med de enklaste spelen, men för dagens och framtidens avancerade spel är prestandaökningen mindre. Carmack säger att han inte avundas personerna hos AMD och Nvidia som programmerar drivrutinerna.

I intervjun diskuterar Carmack även en hel del annat, som fysik och DirectX/OpenGL. Intervjun är väldigt teknisk men kan rekommenderas för den som är intresserad av grafik och mjukvara. Läs hela intervjun hos PC Perspective.

Kommentarer till artikeln

21 debattinlägg

35

Joyride bygger retrotung 286:a i galleriet

Det vankas minnen från sent 80-tal i galleriet. Med siktet inställt på att återuppleva barndomen bygger Joyride en riktigt härlig retromaskin Läs mer

62

Mass Effect: Andromeda får systemkrav

Det börjar dra ihop sig för nya äventyr i universumet runt Mass Effect. Nu presenteras systemkraven för PC-versionen av kommande titeln Andromeda. Läs mer

26

ITU presenterar utkast till 5G

International Telecommunication Union presenterar ett utkast för 5G-standarden som väntas bli godkänt i november. Bland annat anges att 5G-celler ska ha latenstid på ynka 1 millisekund. Läs mer

28

Samsung tillkännager Exynos 9 – åttakärnig systemkrets på 10 nanometer

Nästa flaggskeppstelefon från Samsung ska avtäckas inom kort, men redan nu tillkännages den systemkrets som sannolikt kommer användas. Läs mer

48

Priserna på SSD-enheter spås fortsätta stiga under år 2017

Fortsatt komponentbrist bland tillverkare tros leda till fortsatt prisökning framöver, både för SSD-enheter och smarta telefoner men även bärbara datorer. Läs mer

7

Projekt XV i härdat glas vinnare av Månadens Galleri februari 2017

I årets första upplaga av Månadens Galleri intar två veteraner topplaceringarna, medan vinnaren från Casemod Championship på Dreamhack Winter 2016 trillar in på tredje plats. Läs mer

56

AMD Ryzen-leveranser beräknas uppgå till en miljon på lanseringsdagen

Till lanseringsdagen beräknas AMD leverera upp till en miljon processorer ur familjen Ryzen, vilket motsvarar intäkter på hundratals miljoner dollar. Läs mer

21

Allvarlig bugg upptäckt i Cloudflare – miljontals konton i farozonen

En bugg i Cloudflares källkod har lett till att potentiellt miljontals användarkonton läckt ut på webben. Buggen beskrivs som en av de allvarligaste någonsin. Läs mer

53

Ryzen Master hittar ut på bild – överklockningsmjukvara för AMD Ryzen

I och med lanseringen av Ryzen introducerar AMD ny mjukvara för överklockning. Via nya bilder som nu hittat ut på webben bekräftas namnet på denna, samt en hel del inställningar. Läs mer

188

Ny kampanj mot svenska fildelare inleds – tusentals riskerar skadestånd

Den danska advokatbyrån Njord Lawfirm inleder nu ett nytt initiativ för att fånga svenska fildelare, där kravbrev på upp till 3 000 kronor ska skickas ut till misstänkta användare. Läs mer

64

AMD Ryzen 5 släpps i andra kvartalet, Ryzen 3 senare under året

Toppmodellerna i familjen AMD Ryzen är presenterade och lanseras inom kort, men givetvis väntar fler varianter. Nu framkommer det att serierna Ryzen 5 och Ryzen 3 rullas ut senare under året. Läs mer

28

AMD släpper ny drivrutin – upphör med stöd för 32-bitars Windows 8.1

För att snabba upp utvecklingstider och skära ned på kostnader upphör AMD med drivrutiner för Windows 8.1 32-bit. Detta då antalet användare av den versionen är extremt låg. Läs mer