Nvidia satsar på nygammal stereoskopteknik

Att göra att skärmens tvådimensionella bild tredimensionell är ingen ny idé. Biografer har visat filmer som upplevs som 3D ända sedan förra seklet. Redan på Geforce 2-tiden hade många grafikkort stöd för tekniken. Sedan dess har det inte hänt så mycket på tredimensionella fronten, men enligt Nvidia är tekniken långt ifrån död.

Tekniken kallas för stereoskopi och tanken är att lura ögonen att uppleva djup, vilket ger en känsla av 3D. Illusionen av djup skapas genom att visa olika bilder till olika ögon, som är svagt förskjutna i förhållande till varandra. Detta kan göras på olika vis men det lättaste är att låta betraktaren titta på en speciellt konstruerad bild genom så kallade 3D-glasögon.

Det var under spelutvecklarkonferensen GDC 2008 som Nvidia presenterade sitt senaste utvecklingsarbete inom stereoskopi. Enligt grafikkortsjätten har antalet biografer som kan visa stereoskopisk film mer än femdubblats på bara några år. Detta är motivation nog för företaget att även utveckla tekniken för PC-datorer.

Nvidias stereoskopiteknik är ingen revolutionerande utveckling, men den ger ändå en viss valfrihet när det gäller hårdvarustödet. Grafikkortet och drivrutinen tar varje bildruta från ett datorspel och skapar en förskjuten version, vilket ger en bildruta för varje öga. Dessa två bilder slås sedan ihop och visas sedan på skärmen.

Den hopslagna bilden kommer enbart att se suddig ut utan speciell hårdvara, men med speciella 3D-glasögon kan bilden delas upp till två separata versioner igen. Varje öga ser varsin version av bilden, och upplevelsen blir tredimensionell. Problemet är att detta kräver så kallade aktiva 3D-glasögon.

En annan hårdvarulösning är att använda en speciell bildskärm konstruerad för att kunna visa 3D-bild. Då behövs enbart passiva 3D-glasögon, som är betydligt billigare än de mer avancerade varianterna. Zalman har nyligen släppt bildskärmar som bygger på passiv teknik, men priserna är fortfarande höga trots att glasögonen är billigare att tillverka.

Nu jobbar Nvidia på nya drivrutiner som stödjer båda teknikerna. Dessa drivrutiner kommer enbart att finnas för Windows Vista, men kommer att kunna ge djupseende i samtliga spel och program. För bästa resultat måste dock spelutvecklaren lägga till stöd för tekniken i spelet så att exempelvis text, menyer eller andra objekt som ska se ut som vanligt och inte påverkas av 3D-effekten.

Nvidia erbjuder dock spelutvecklarna hjälp på traven. Detta kan få till följd att stereoskopi-teknik blir allt vanligare på skrivborden världen över.

Kommentarer till artikeln

53 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

Allvarlig bugg upptäckt i Cloudflare – miljontals konton i farozonen

En bugg i Cloudflares källkod har lett till att potentiellt miljontals användarkonton läckt ut på webben. Buggen beskrivs som en av de allvarligaste någonsin. Läs mer

52

Ryzen Master hittar ut på bild – överklockningsmjukvara för AMD Ryzen

I och med lanseringen av Ryzen introducerar AMD ny mjukvara för överklockning. Via nya bilder som nu hittat ut på webben bekräftas namnet på denna, samt en hel del inställningar. Läs mer

144

Ny kampanj mot svenska fildelare inleds – tusentals riskerar skadestånd

Den danska advokatbyrån Njord Lawfirm inleder nu ett nytt initiativ för att fånga svenska fildelare, där kravbrev på upp till 3 000 kronor ska skickas ut till misstänkta användare. Läs mer

58

AMD Ryzen 5 släpps i andra kvartalet, Ryzen 3 senare under året

Toppmodellerna i familjen AMD Ryzen är presenterade och lanseras inom kort, men givetvis väntar fler varianter. Nu framkommer det att serierna Ryzen 5 och Ryzen 3 rullas ut senare under året. Läs mer

27

AMD släpper ny drivrutin – upphör med stöd för 32-bitars Windows 8.1

För att snabba upp utvecklingstider och skära ned på kostnader upphör AMD med drivrutiner för Windows 8.1 32-bit. Detta då antalet användare av den versionen är extremt låg. Läs mer

117

Moderkort för sockel AM4 och AMD Ryzen

Det är inte bara processorerna AMD Ryzen som snart ser dagens ljus, utan även tillhörande moderkort. Totalt har närmare 20 modeller letat sig in hos svenska återförsäljare. Läs mer

9

Valve introducerar stöd för SteamVR i Linux

Valve har tidigare talat om planer på att introducera stöd för fler operativsystem i SteamVR. Nu tar de första steget i denna process och lägger till stöd för Linux. Läs mer

246

AMD Ryzen med moderkort redo för förbeställning i svenska butiker

Årets hetaste hårdvarusläpp pågår för fullt – AMD Ryzen. Nu presenteras de svenska prislapparna, samtidigt som återförsäljare öppnar dörrarna till förhandsbokningar. Läs mer

65

Nvidia lanserar Geforce GTX 1080 Ti på GDC 2017

Via sin webbplats meddelar Nvidia att de håller ett evenemang under spelutvecklarmässan GDC 2017, där fokus väntas bli ett officiellt avtäckande av Geforce GTX 1080 Ti. Läs mer

309

SweClockers prestandatestar Ryzen – AMD öppnar upp för förbeställningar

Under en hemlig tillställning i San Francisco intar AMD:s VD Lisa Su scen och ger ett första smakprov av Ryzen, samtidigt som SweClockers får chansen att provköra arkitekturen Zen. Läs mer

30

Microsoft bekräftar ytterligare en stor uppdatering till Windows 10 i år

Det har tidigare talats om en andra uppdatering till Windows 10 under 2017 och nu har detta bekräftats av Microsoft. Vad denna uppdatering innefattar är dock än så länge okänt. Läs mer

22

Qualcomm och Intel introducerar gigabit-LTE

I väntan på 5G-generationens ankomst introducerar nu både Qualcomm och Intel LTE-modem för integrerade kretsar där kapaciteten överskrider gigabit-hastigheter. Läs mer