”Glöm piraterna!”

Att spel till persondatorer ofta säljer dåligt skylls för det mesta på piraterna. Om människor kan få något gratis, varför då betala? Brad Wardell, VD på Stardock, har dock en annan syn på saken.

En av de mest välspridda förklaringarna till den dåliga försäljningen av spel till persondatorer är den omfattande piratkopieringen. Piraterna finns visserligen till de flesta konsoler också, men där är det betydligt krångligare att piratkopiera. När det gäller persondatorer kan det till och med vara enklare att piratkopiera än att köpa spelet i butik.

Persondatorns krympande andel på spelmarknaden har lett till en mindre kris bland spelutvecklare. Många större aktörer fokuserar nu enbart på spelkonsoler alternativt multiplattformstitlar, där pc-versionen ofta nedprioriteras. Detta leder till att det blir allt glesare mellan stortitlarna som släpps för pc-plattformen.

Brad Wardell, VD på Stardock, som bland annat står för gränssnittsprogrammet Window Blinds och strategispelet Galactic Civilizations ser dock problemet från en annan synvinkel:

So here is the deal: When you develop for a market, you don't go by the user base. You go by the potential customer base. That's what most software companies do. They base what they want to create on the size of the market they're developing for, but not PC game developers.

Wardells åsikt är att dagens spelutvecklare fokuserar för mycket på att skapa tuffa spel, och glömmer bort de användare som faktiskt köper spelen. Vad är meningen med att utveckla ett spel som får massvis med uppmärksamhet, men där väldigt få har hårdvaran som krävs för att spela? Han tillägger att de som spenderar så pass mycket pengar på hårdvara troligtvis också har kunskaperna som krävs för att piratkopiera och spela gratis. Det är från början en liten användarbas, med ännu färre potentiella kunder. Ett liknande resonemang för Tim Sweeney på Epic Games (Unreal).

Frågan om just ”tuffa spel” och piratkopiering verkar frustrera Wardell. Han fortsätter:

So even though Galactic Civilizations II sold 300,000 copies making [eight] digits in revenue on a budget of less than $1 million, it's still largely off the radar. I practically have to agree to mow editors' lawns to get coverage... [Sins of="of" a="a" Solar="Solar" Empire="Empire"] has already sold about 200,000 copies in the first month of release. It's the highest-rated PC game of 2008 and probably the best-selling 2008 PC title. Neither of these titles have CD copy protection.

Så varför ger media spelen som faktiskt säljer så lite uppmärksamhet? Wardell menar att förklaringen beror på så kallade ”hardcore gamers”, en kundgrupp som egentligen mest finns i skribenternas huvuden. Det kanske är de mest inbitna spelarna som köper speltidningar, men totalt sett är de en väldigt liten grupp på marknaden.

Heck, how much buzz does The Sims get in terms of editorial when compared to its popularity? Those things just aren't that cool to the hardcore gaming crowd that everything seems geared toward despite the fact that they're not the ones buying most of the games.

Enligt Wardell är lösningen att skapa spel som inte dras med skyhöga systemkrav. Detta behöver inte betyda att spelen blir tråkiga eller gråa, utan det gäller att hitta rätt och tillräckligt stor kundgrupp där användarna faktiskt betalar för sig.

The reason why we don't put copy protection on our games isn't because we're nice guys. We do it because the people who actually buy games don't like to mess with it. Our customers make the rules, not the pirates. Pirates don't count. When Sins popped up as the #1 best selling game at retail a couple weeks ago, a game that has no copy protect whatsoever, that should tell you that piracy is not the primary issue.

Slutklämmen är att spelutvecklare ska skapa spel för de betalande kunderna, och ignorera piraterna. Eftersom piratkopierarna ändå inte betalar för sig finns det ingen mening med att ta hänsyn till dem, och med det blir kopieringsskydd överflödiga. Frågan är om Brad Wardells åsikter får gehör bland de större spelutvecklarna, eller om spelindustrin även i fortsättningen kommer att satsa miljardbelopp på att bekämpa piratkopieringen.

Källa: Arstechnica

Kommentarer till artikeln

136 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

Microsoft släpper demo av Forza 7 för nedladdning i Windows Store

Inför släppet av racingsimulatorn Forza 7 läggs en demoversion av spelet upp på Windows Store. Här bjuds på bland annat upplåst bildfrekvens, stöd för ultrabreda skärmar och DirectX 12. Läs mer

63

Intel "Coffee Lake" Core i7-8700K, i5-8600K, i3-8350K och i3-8100 listas på Prisjakt

Med drygt två veckor kvar till lansering listas fyra Coffee Lake-processorer i Sverige, där priserna för de nya modellerna med fler kärnor liknar Kaby Lake på släppdagen. Läs mer

17

Test: Razer Lancehead Wireless och Lancehead Tournament Edition

Razer bjuder på två spelmöss när bolaget återigen besöker SweClockers testlabb. På menyn står Lancehead Wireless och Lancehead Tournament Edition. Läs mer

3

Microsoft håller Mixed Reality-evenemang den 3 oktober

Nu bjuder Microsoft till ytterligare ett evenemang under hösten, där fokus denna gång ligger på företagets Mixed Reality-satsning. Läs mer

30

AMD förklarar fyra kretsar hos Ryzen Threadripper

Hopp om AMD Ryzen Threadripper med 32 kärnor uppstod när Ryzen Threadripper 1950X visades bestå av fyra riktiga kretsar. AMD:s produktchef slår nu hål på förhoppningarna. Läs mer

48

AMD Radeon RX Vega från partnertillverkare kan dröja till november

Radeon RX Vega med kylare från tredje part väntas nu dröja till mitten av oktober som tidigast, något som tros bero på dålig tillgång på Vega 10-kretsar från AMD. Läs mer

23

Intel Skylake och Kaby Lake inte kompatibla med Z370-moderkort

Trots att Intel återanvänder sockel LGA 1151 för Coffee Lake handlar det i praktiken om en plattform utan någon som helst kompatibilitet med Skylake och Kaby Lake. Läs mer

27

Kopieringsskydd blir del av HTML5-standarden

Trots hård kritik beslutar nu organisationen W3C att DRM-skydd blir en del av HTML5-standarden, något som tar bort behovet av exempelvis Flash och Silverlight för att titta på strömmat material. Läs mer

439

Radio- och TV-avgiften ersätts av skatt med tak på 1 300 kronor

Alltmer pekar mot att Radio- och TV-avgiften är på väg att skrotas, för att istället ersättas av en skatt där alla med en årsinkomst väl under snittet får betala det maximala beloppet. Läs mer

36

EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 Hybrid

EVGA äntrar testlabbet med sitt färska grafikkort Geforce GTX 1080 Ti FTW3 Hybrid, där en sluten vattenkylningslösning utlovas ge ruskigt låga temperaturer och höga klockfrekvenser. Läs mer

65

AMD Ryzen Threadripper har fyra kretsar och huserar 32 processorkärnor

Efter en längre tids spekulationer bekräftar entusiasten "Der8auer" att Ryzen Threadripper huserar fyra riktiga Zeppelin-kretsar och därmed totalt 32 kärnor. Läs mer

67

Intel "Ice Lake" med åtta kärnor lanseras under 2018

Nya uppgifter pekar nu mot att Intel lanserar processorfamiljen Ice Lake nästa år, vilken blir den första från företaget att erbjuda åtta kärnor för den stora massan. Läs mer