Intels grafikkort lovar god DirectX- och OpenGL-prestanda

Sedan en tid tillbaka håller Intel på att utveckla ett prestandagrafikkort. Grafikprocessorn heter Larrabee och kommer att utmana Nvidia och AMD. Nu har en anställd på Intel givit mer information om Larrabee. Intel är mycket uppspelt över tekniken.

Tack vare styrkretsar med integrerad grafik är Intel världens största grafikkortstillverkare, sett till marknadsandelar. När det gäller diskreta prestandagrafikkort är det fortfarande Nvidia och AMD som dominerar. Intel vill givetvis ha en del av kakan och sedan en tid tillbaka har vi hört mer och mer om en produkt som Intel kallar för Larrabee.

Larrabee är en parallell processor som kan och kommer att användas till grafikkort, men den kommer även att ha andra användningsområden. Enligt preliminära uppgifter kommer Larrabee att bestå av väldigt många x86-kärnor. Processorn kan därför användas till mer än bara grafik vilket Intel kommer att utnyttja.

Mycket fokus ligger dock på just grafiken. De senaste månaderna har det diskuteras en del om att Larrabee är så kraftfull att den kommer att revolutionera datorgrafik. Intel har bland annat nämnt att Larrabee kan utföra ray tracing i realtid. Mycket mer än så har dock inte Intel sagt, och hemlighetsfullheten och otydligheten har lett till en hel del diskussioner.

Dagens spel renderar grafik med en teknik som kallas rasterisering. Ray tracing är en annan renderingsmetod som ofta kan ge snyggare resultat. Många datorspelsutvecklare har kommenterat att spel fortfarande kommer att använda rasterisering under många år framöver. Många har diskuterat hur vettigt det är med en grafikprocessor som är specialiserad på ray tracing när det är rasteriseringshårdvara som behövs. AMD har till och med kallat Larrabee för ”konstig”.

Dessa diskussioner om Larrabee är för mycket för en utvecklare på Intel, och han har nu på sin blogg publicerat en hel del nya detaljer om grafikprocessorn. Tom Forsyth på Intel säger att Larrabee kommer att rendera DirectX och OpenGL med rasterisering, och att Larrabee är mycket bra på detta. Ray tracing är enbart en av många tekniker som Larrabee är bra på. Enligt Tom Forsyth verkar många dock ha hakat upp sig, och missförstått Intels diskussioner om ray tracing.

I'm not sure how the message got so muddled. I think in our quest to just keep our heads down and get on with it, we've possibly been a bit too quiet. So some comments about exciting new rendering tech got misinterpreted as our one and only plan. Larrabee's tech enables many fascinating possibilities, and we're excited by all of them. But this current confusion has got a lot of developers worried about us breaking their games and forcing them to change the way they do things. That's not the case, and I apologise for any panic.

Tom Forsyth tillägger att Larrabee ”utan tvekan” är världens bästa ray tracer, men att processorn även kommer att vara väldigt bra på OpenGL och DirectX.

There's no doubt Larrabee is going to be the world's most awesome raytracer. It's going to be the world's most awesome chip at a lot of heavy computing tasks - that's the joy of total programmability combined with serious number-crunching power. […]We are totally focussed on making the existing (and future) DX and OGL pipelines go fast using far more conventional methods. When we talk about the rendering pipeline changing beyond what people currently know, we're talking about using something a lot less radical than raytracing. Still very exciting for game developers - stuff they've been asking for for ages that other IHVs have completely failed to deliver on.

Om man får tro Intel så kommer Larrabee att vara mycket bra på OpenGL och DirectX, och inte enbart tekniker som spelutvecklare inte använder. Enligt preliminära uppgifter kommer Larrabee att dyka upp under 2009. Då kommer vi få se hur Intels grafikkort står sig mot Nvidias och AMD:s.

Källa: Tom Forsyths blogg.

55

Mass Effect: Andromeda får systemkrav

Det börjar dra ihop sig för nya äventyr i universumet runt Mass Effect. Nu presenteras systemkraven för PC-versionen av kommande titeln Andromeda. Läs mer

19

ITU presenterar utkast till 5G

International Telecommunication Union presenterar ett utkast för 5G-standarden som väntas bli godkänt i november. Bland annat anges att 5G-celler ska ha latenstid på ynka 1 millisekund. Läs mer

23

Samsung tillkännager Exynos 9 – åttakärnig systemkrets på 10 nanometer

Nästa flaggskeppstelefon från Samsung ska avtäckas inom kort, men redan nu tillkännages den systemkrets som sannolikt kommer användas. Läs mer

47

Priserna på SSD-enheter spås fortsätta stiga under år 2017

Fortsatt komponentbrist bland tillverkare tros leda till fortsatt prisökning framöver, både för SSD-enheter och smarta telefoner men även bärbara datorer. Läs mer

7

Projekt XV i härdat glas vinnare av Månadens Galleri februari 2017

I årets första upplaga av Månadens Galleri intar två veteraner topplaceringarna, medan vinnaren från Casemod Championship på Dreamhack Winter 2016 trillar in på tredje plats. Läs mer

56

AMD Ryzen-leveranser beräknas uppgå till en miljon på lanseringsdagen

Till lanseringsdagen beräknas AMD leverera upp till en miljon processorer ur familjen Ryzen, vilket motsvarar intäkter på hundratals miljoner dollar. Läs mer

21

Allvarlig bugg upptäckt i Cloudflare – miljontals konton i farozonen

En bugg i Cloudflares källkod har lett till att potentiellt miljontals användarkonton läckt ut på webben. Buggen beskrivs som en av de allvarligaste någonsin. Läs mer

53

Ryzen Master hittar ut på bild – överklockningsmjukvara för AMD Ryzen

I och med lanseringen av Ryzen introducerar AMD ny mjukvara för överklockning. Via nya bilder som nu hittat ut på webben bekräftas namnet på denna, samt en hel del inställningar. Läs mer

187

Ny kampanj mot svenska fildelare inleds – tusentals riskerar skadestånd

Den danska advokatbyrån Njord Lawfirm inleder nu ett nytt initiativ för att fånga svenska fildelare, där kravbrev på upp till 3 000 kronor ska skickas ut till misstänkta användare. Läs mer

64

AMD Ryzen 5 släpps i andra kvartalet, Ryzen 3 senare under året

Toppmodellerna i familjen AMD Ryzen är presenterade och lanseras inom kort, men givetvis väntar fler varianter. Nu framkommer det att serierna Ryzen 5 och Ryzen 3 rullas ut senare under året. Läs mer

28

AMD släpper ny drivrutin – upphör med stöd för 32-bitars Windows 8.1

För att snabba upp utvecklingstider och skära ned på kostnader upphör AMD med drivrutiner för Windows 8.1 32-bit. Detta då antalet användare av den versionen är extremt låg. Läs mer

136

Moderkort för sockel AM4 och AMD Ryzen

Det är inte bara processorerna AMD Ryzen som snart ser dagens ljus, utan även tillhörande moderkort. Totalt har närmare 20 modeller letat sig in hos svenska återförsäljare. Läs mer