Nvidia tror på persondatorn som spelplattform

Datorspelindustrin är inte i sina glansdagar. I konkurrensen mot spelkonsolerna stod datorerna enbart för 14 procent av alla sålda spel förra året. Som ett resultat har flera tillverkare organiserat sig i olika kampanjer, och många nyckelspelare i industrin har kommenterat datorspelens framtid. Nu har Nvidia gett sin syn på saken.

I februari i år gick flera tillverkare - inklusive AMD, Intel och Nvidia - ihop och skapade PC Gaming Alliance. Idén bakom PC Gaming Alliance är att medlemmarna tillsammans ska arbeta för att datorn är en praktisk och attraktiv plattform för spelutvecklare.

PC Gaming Alliance ska även försöka attackera spelkonsolernas dominans på spelmarknaden. Genom att samordna marknadsföringskampanjer och tillsammans arbeta fram hårdvarurekommendationer och andra riktlinjer hoppas organisationen att föra datorspelindustrin framåt.

Tillverkarna hoppas att PC Gaming Alliance är lösningen, men vad är egentligen problemet? Varför går datorn sämre än spelkonsolerna? Under våren gav flera nyckelpersoner i datorspelsindustrin sin syn på saken. Tim Sweeney som är skaparen bakom Unrealserien kommenterade i våras att ett problem är all prestandahets, och att skillnaden i prestanda mellan en bra och dålig dator är större än någonsin.

Nvidia har en helt annan syn på saken. Den förbättrade prestandan är inte orsaken till datorspelens förfall utan lösningen. Ray Taylor på Nvidia kommenterar att konsolen nu är den minsta gemensamma nämnaren, ungefär som integrerade grafikkort var förr. PC:n är systemet som får bättre grafik och fler funktioner.

The console is now a baseline. If you look at Gears of War or Assassin's Creed, they came out on console and they were great experiences - but the PC versions had additional aspects to them that also made them attractive, whether you owned the console version or not. The PC version was better. That's something that people need to get their heads around - the console is a baseline, the PC is going to be an improved version. That's an exciting future, and that's why I don't see anything threatening about console at all.

The other aspect is that in the past, PC gaming development meant pandering to the lowest common denominator - which meant some poor integrated graphics. Today, developing a PC game means starting at a console, and console graphics are way above integrated graphics. That means the baseline is getting better. Now we're going to add to that version additional features, additional content, to make the PC version even better.

Om Ray Taylor på Nvidia har rätt är PC:n långt ifrån död som spelplattform utan är istället det bästa valet för de största spelentusiasterna.

Källa: Tech Report.

Kommentarer till artikeln

78 debattinlägg

Skicka en rättelse
15

Testpilot: Adata Ultimate SU900 256 GB

NVMe och PCI Express lagring är på framtåg men än är inte SATA-enheterna ute ur leken. Testpiloten David Kvist tar sig en närmre titt på Adatas mellanklassare Ultimate SU900. Läs mer

42

FSP avtäcker vattenkylda nätaggregatet Hydro PTM+

Tillverkaren FSP blir först ut på marknaden med ett vattenkylt nätaggregat i form av Hydro PTM+, en helmodulär modell med 80 Plus Platinum-certifiering och en effekt på 1 200 W. Läs mer

13

Acer lanserar Predator Z35P – högupplöst 35-tummare på 100 Hz med G-Sync

Taiwanesiska Acer fortsätter satsa på skärmar riktade mot gaming. Senast ut blir nu Predator Z35P, en ultrabred 35-tumsskärm som kan kan klockas upp till 120 Hz. Läs mer

1

FZ recenserar actionrollspelet The Surge

CI Games följer upp Dark Souls-inspirerade Lords of the Fallen med The Surge i samma genre. SweClockers syskonsajt har testat spelet och satt betyg. Läs mer

70

Microsoft lanserar Windows 10 China Government Edition

Tillsammans med kinesiska myndigheter har Microsoft tagit fram Windows 10 China Government Edition, en specialanpassad version av Windows med egen kryptering för information. Läs mer

81

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

17

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

8

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

51

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

25

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

33

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

17

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer