Teleskopisk pixel ger strömsnåla och blixtsnabba LCD-skärmar

Forskare på ett amerikanskt universitet har tillsammans med Microsoft presenterat en ny design för LCD-skärmar, som drastiskt kan minska strömförbrukningen. Som en bonus gör den nya tekniken att responstiden kan sänkas till under 1 millisekund.

Dagens LCD-skärmar består av flera olika lager, där de flesta lagren är till för att släppa igenom olika mängder ljus genom de röda, gröna och blåa subpixlar som tillsammans gör att varje pixel på skärmen kan visa miljoner färger. Bakom dessa lager sitter en ljuskälla som står för det ljus som pixlarna släpper igenom för att kunna visa färgerna.

Bakgrundsbelysningen är en väldigt ineffektiv komponent på skärmen. Endast 5-10 procent av allt ljus släpps igenom till betraktaren. Lampan drar därför mycket ström och det är inte ovanligt att bakgrundsbelysningen kan stå för en tredjedel av strömförbrukningen i en bärbar dator.

Nu har forskare på University of Washington tillsammans med Microsoft klurat ut en annorlunda design av LCD-skärmar som kan använda bakgrundsbelysningen effektivare. Den nya metoden kan släppa igenom 36 procent av ljuset, och enligt simuleringar är hela 56 procents effektivitet möjligt. Detta skulle leda till 45 minuter extra batteritid på en typisk bärbar dator som klarar av 5 timmar med nuvarande skärmar.

Den nya designen sänker dessutom responstiden rejält. Forskarna har fått ner responstiden till låga 0,625 millisekunder, en ordentlig förbättring från de 2–10 ms som dagens skärmar mäktar med.

Den nya LCD-designen har hämtat inspiration från optiska teleskop, och tekniken kallas därför för ”teleskopisk pixel”. Varje pixel i skärmen består av två speglar. När pixeln är avslagen reflekteras allt ljus tillbaka till bakgrundsbelysningen. När pixeln är påslagen deformeras en av speglarna till en parabolform som fokuserar ljus till den andra spegeln, som i sin tur skickar ut ljuset till betraktaren.

För närvarande finns dock en svaghet med tekniken. Kontrasten kommer inte upp i ett större förhållande än 20:1, men enligt simuleringar är 800:1 möjligt vilket är mer i linje med moderna skärmar.

När produkter dyker upp som använder den nya tekniken återstår att se. Förhoppningsvis dröjer det inte allt för länge eftersom det går att framställa teleskopiska pixlar med nuvarande tillverkningsmetoder.

Källa: Ars Technica.

Kommentarer till artikeln

23 debattinlägg

Skicka en rättelse
20

Inncable är Android-dator integrerad i en nätverkskabel

Hotellbranschen brottas ständigt med ny teknik. Nu tar företaget Innspire sikte på TV-apparater där nya Inncable ska göra hotellens TV-apparater smarta. Läs mer

15

Nintendo gör fler SNES Classic Edition än minivarianten av NES

Inför lanseringen av SNES Classic Edition lovar Nintendo att tillverka fler enheter än tidigare NES Classic Edition, men antyder samtidigt att även denna kan få en kort livscykel. Läs mer

17

Mionix lanserar Wei med RGB-belysning

Det svenska företaget Mionix som specialiserar sig på kringutrustning släpper nu sitt första tangentbord med RGB-belysning – Mionix Wei. Läs mer

58

EU dömer Google till rekordböter

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter i miljardklassen. Samtidigt åläggs bolaget ändra i sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster. Läs mer

26

Call of Duty: Modern Warfare Remastered släpps i fristående version

Efter att ursprungligen ha sålts ihop med Call of Duty: Infinite Warfare i påkostade utgåvor släpps Call of Duty: Modern Warfare Remastered i en fristående version. Läs mer

35

AMD Radeon-grafikkort för "mining" av kryptovalutor uppe för beställning

Det har tidigare rapporterats om att AMD och Nvidia förbereder grafikkort särskilt ämnade för mining av kryptovalutor, något som bekräftas av den brittiska återförsäljaren OCUK. Läs mer

15

Föråldrad hårdvara ångar på i musikfest

Att all teknik inte åldras väl är allmänt känt, men ett klipp på Youtube visar att det fortfarande finns hopp för gamla komponenter. Mekaniska delar tuffar ofta taktfast på, oavsett ålder. Läs mer

105

Nintendo tillkännager SNES Classic Edition med 21 förinstallerade spel

Efter krympta NES Classic Edition tillkännager Nintendo SNES Classic Edition, som släpps i slutet av september med 21 förinstallerade spel. Ett av dessa är aldrig tidigare lanserade Star Fox 2. Läs mer

27

Gamestop-chefer bekräftar SNES Classic

Uppgifter om att Nintendo arbetar på en ny krympt klassiker stärks när två Gamestop-chefer meddelar att speljätten bakom stängda dörrar börjat tala om spelkonsolen. Läs mer

21

Google upphör med automatisk avläsning av e-post för Gmail

Efter flera års automatisk avläsning av användares e-post på Gmail tillkännager nu Google i ett blogginlägg att bolaget kommer upphöra med detta inom kort. Läs mer

7

Star Wars: Battlefront II Alpha till PC, Xbox One och Playstation 4

Ett nu borttaget inlägg på det officiella Battlefront-forumet avslöjar att de andra delen i titeln får ett Alpha-test. Läs mer

47

Intels Skylake- och Kaby Lake-processorer har Hyperthreading-relaterat fel

Snart två år efter lansering uppdagas ett fel i Intels Skylake-processorer, men även efterträdaren Kaby Lake, där Hyperthreading kan ge upphov till oförutsägbart systembeteende. Läs mer