GPGPU kan vara slutet för DirectX och OpenGL

I 3D-grafikens barndom skedde all rendering med hjälp av vanlig mjukvara. I slutet av 90-talet tog istället grafikkortens hårdvara över med gränssnitt som DirectX, OpenGL och Glide. Nu förutspås mjukvarurenderarnas revansch.

Det första riktiga 3D-spelet som drog igång vågen på allvar var Id Softwares Quake. Grafiken i denna storsäljande titel renderades helt i mjukvara direkt på CPU. När 3Dfx lanserade 3D-acceleratorn Voodoo fick världen upp ögonen för hårdvaruaccelererad grafik. Med hjälp av ett specialbyggt grafikkort och ett tillhörande programmeringsgränssnitt (Glide) blev datorspelen vackrare än någonsin tidigare.

Tim Sweeney på Epic Games, utvecklarna av Unreal och tillhörande grafikmotor, förutspår att mjukvarurendering kommer tillbaka så snart som inom ett till två år. Dagens grafikkort har blivit så kraftfulla att de kan exekvera vanlig programkod. Därmed behövs inte längre specialanpassade och begränsande gränssnitt som DirectX eller OpenGL för att utnyttja grafikkortets hårdvara.

In the next generation we’ll write 100% of our rendering code in a real programming language – not DirectX, not OpenGL, but a language like C++ or CUDA. A real programming language unconstrained by weird API restrictions. Whether that runs on Nvidia hardware, Intel hardware or ATI hardware is really an independent question. You could potentially run it on any hardware that's capable of running general-purpose code efficiently

Istället för att använda DirectX eller något annat färdigt bibliotek börjar utvecklarna om från grunden och skriver egna rutiner för att visa 3D-grafik. Detta sker i ett vanligt språk som C eller C++. Redan idag är utvecklingen på god väg, då grafikkort med stöd för DirectX 10 är mer eller mindre fullt programmerbara.

Nvidia kallar sin kompilerare för CUDA, medan AMD har motsvarande funktionalitet i Stream SDK. Tekniken att låta grafikprocessorn utföra beräkningar som tidigare endast CPU klarade av har i sin tur döpts till GPGPU, vilket är kort för "General Purpose computing on Graphics Processing Units".

Intel framhåller att företagets kommande grafikkort med kodnamnet Larrabee är speciellt framtaget för denna teknik. Specialanpassade delar i grafikprocessorn som texturenheter ersätts av en enda stor programmerbar processor som kan användas till vad som helst, precis som dagens CPU:er från Intel och AMD.

En viktig följd av denna utveckling är att 3D-applikationer som just datorspel blir mindre beroende av operativsystemet. DirectX utvecklas av Microsoft och finns endast i Windows, varför det är sällsynt med kommersiella spel till exempelvis Linux eller Mac OS. Detta kan nu komma att ändras inom en snar framtid.

Källa: ArsTechnica.

Kommentarer till artikeln

54 debattinlägg

Skicka en rättelse
8

ITU presenterar utkast till 5G

International Telecommunication Union presenterar ett utkast för 5G-standarden som väntas bli godkänt i november. Bland annat anges att 5G-celler ska ha latenstid på ynka 1 millisekund. Läs mer

20

Samsung tillkännager Exynos 9 – åttakärnig systemkrets på 10 nanometer

Nästa flaggskeppstelefon från Samsung ska avtäckas inom kort, men redan nu tillkännages den systemkrets som sannolikt kommer användas. Läs mer

31

Priserna på SSD-enheter spås fortsätta stiga under år 2017

Fortsatt komponentbrist bland tillverkare tros leda till fortsatt prisökning framöver, både för SSD-enheter och smarta telefoner men även bärbara datorer. Läs mer

6

Projekt XV i härdat glas vinnare av Månadens Galleri februari 2017

I årets första upplaga av Månadens Galleri intar två veteraner topplaceringarna, medan vinnaren från Casemod Championship på Dreamhack Winter 2016 trillar in på tredje plats. Läs mer

43

AMD Ryzen-leveranser beräknas uppgå till en miljon på lanseringsdagen

Till lanseringsdagen beräknas AMD leverera upp till en miljon processorer ur familjen Ryzen, vilket motsvarar intäkter på hundratals miljoner dollar. Läs mer

19

Allvarlig bugg upptäckt i Cloudflare – miljontals konton i farozonen

En bugg i Cloudflares källkod har lett till att potentiellt miljontals användarkonton läckt ut på webben. Buggen beskrivs som en av de allvarligaste någonsin. Läs mer

53

Ryzen Master hittar ut på bild – överklockningsmjukvara för AMD Ryzen

I och med lanseringen av Ryzen introducerar AMD ny mjukvara för överklockning. Via nya bilder som nu hittat ut på webben bekräftas namnet på denna, samt en hel del inställningar. Läs mer

162

Ny kampanj mot svenska fildelare inleds – tusentals riskerar skadestånd

Den danska advokatbyrån Njord Lawfirm inleder nu ett nytt initiativ för att fånga svenska fildelare, där kravbrev på upp till 3 000 kronor ska skickas ut till misstänkta användare. Läs mer

64

AMD Ryzen 5 släpps i andra kvartalet, Ryzen 3 senare under året

Toppmodellerna i familjen AMD Ryzen är presenterade och lanseras inom kort, men givetvis väntar fler varianter. Nu framkommer det att serierna Ryzen 5 och Ryzen 3 rullas ut senare under året. Läs mer

28

AMD släpper ny drivrutin – upphör med stöd för 32-bitars Windows 8.1

För att snabba upp utvecklingstider och skära ned på kostnader upphör AMD med drivrutiner för Windows 8.1 32-bit. Detta då antalet användare av den versionen är extremt låg. Läs mer

123

Moderkort för sockel AM4 och AMD Ryzen

Det är inte bara processorerna AMD Ryzen som snart ser dagens ljus, utan även tillhörande moderkort. Totalt har närmare 20 modeller letat sig in hos svenska återförsäljare. Läs mer

9

Valve introducerar stöd för SteamVR i Linux

Valve har tidigare talat om planer på att introducera stöd för fler operativsystem i SteamVR. Nu tar de första steget i denna process och lägger till stöd för Linux. Läs mer