Nvidia lanserade nyligen drivrutiner för PhysX till alla moderna Geforce. Tekniken gör det enklare för spelutvecklare att låta grafikkortet utföra krävande beräkningar, och därmed avlasta den vanliga processorn. Användningsområden är allt ifrån imponerande explosioner till verklighetstroget vatten och gravitationseffekter.

Enligt Roy Taylor på Nvidia ger fysiken PC-spelen en stor fördel gentemot konsolerna. Xbox 360 och Playstation 3 är helt enkelt för långsamma för att klara av samma krävande specialeffekter.

It is those additional effects in the PC version, which means that the PC version might now sell in two million copies more, because if offers effects consoles just cannot process.

Taylor menar att PhysX gör spelidéer som utvecklare tidigare bara kunnat drömma om möjliga. Några exempel skulle kunna vara byggnader som kan förstöras ned till minsta molekyl och realistiskt väder som påverkar omgivningen.

The new world of physics started last month, with the introduction of our beta driver that did GPU-accelerated physics scaling. Now, developers are going to have a whole new world to think about when it comes to physics development. We need new levels of interactivity, and we strongly believe that physics is the only viable way to enhance interactivity.

PhysX finns till alla grafikkort från Geforce 8800-serien och framåt. Fysiksystemet installeras via de senaste drivrutinerna som är tillgängliga på tillverkarens webbplats. Med version 180, även känd som Big Bang II, går det att tillägna ett extra grafikkort enbart för fysik.

Källa: X-bit labs.