Historien om RV770

Anandtech har publicerat en lång och intressant artikel om utvecklingen av RV770, grafikprocessorn som används av Radeon HD 4800. Ursprungligen skulle 4850 ha mycket sämre specifikationer, något som ändrades i sista sekund.

Utvecklingen av RV770 började redan år 2005. Då hade ATI konkurrerat mot Nvidia genom att konstruera större och större grafikprocessorer, med målet att ta tronen i det absoluta prestandasegmentet.

När Radeon HD 4800-serien lanserades marknadsförde AMD grafikprocessorn som en liten, effektiv krets designad för prestandasegmentet. I jämförelse satsade Nvidia på att designa en stor, kraftfull krets för att krossa konkurrensen.

Vad konkurrenten jobbade på kunde dock inte AMD/ATI veta då, så det var en stor chansning från företagets sida. När designarbetet började hade ATI precis åkt på storstryk av Nvidia, och det säkra draget hade varit att bygga en mycket större krets. Ingenjörerna var dock övertygade att en mycket mindre grafikprocessor kunde tillverkas, och ändå spöa Nvidia.

ATI var tvungen att övervinna många hinder för att kunna tillverka en liten krets, kapabel nog att konkurrera mot Nvidias förmodade stora grafikprocessor. För att tillverka den lilla kretsen kunde ATI exempelvis inte använda en 512 bit minnesbuss, utan begränsades till 256 bit.

För att inte bli begränsad av låg bandbredd var tillverkaren därför att satsa på GDDR5, som inte ens existerade när RV770 började designas. Riskerna var därför många, framförallt om GDDR5 inte lanserades kommersiellt i tid.

Nu när Radeon HD 4800-serien lanseras vet vi att AMD mer än väl lyckades med målen, och grafikkorten är mycket kraftfulla och populära. Anandtechs artikel är därför intressant läsning för alla som vill ta del av hur utvecklingen av en grafikprocessor går till.

Några intressanta fakta som nämns i artikeln:

Radeon HD 4850 skulle ursprungligen ha sämre klockfrekvenser och mindre minne än grafikkorten som idag går att köpa i butik. En person som nyligen anställts på AMD:s marknadsföringsavdelning, som tidigare skrev åt hårdvarusajten Beyond3D, insisterade dock på att förbättra grafikkortens specifikationer. Vore det inte för honom skulle Radeon HD 4850 förmodligen inte vara lika populär som det är idag.

Att sälja defekta kretsar med funktioner avstängda, men till ett billigare pris, kallas för ”harvesting”. Detta är en riskfylld strategi av tillverkarna – allt eftersom tillverkningstekniken förbättras blir en mindre andel kretsar defekta och kan användas till de bästa grafikkorten. Finns efterfrågan på de billigare produkterna kan tillverkaren vara tvungen att sälja hårdvaran till det lägre priset, trots att kretsen inte är defekt.

Läs hela artikeln på Anandtech.

Kommentarer till artikeln

40 debattinlägg

Skicka en rättelse
39

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

12

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

37

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

31

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

59

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

149

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer