AMD planerar fler grafikkort med DirectX 11

Grafikkortstillverkaren AMD planerar att storsatsa på DirectX 11. Flera nya kodnamn ger ledtrådar om de kommande modellerna.

De största händelserna på grafikkortsmarknaden i år är övergången till 40 nanometer och lanseringen av Windows 7, vilket för med sig DirectX 11. AMD har redan introducerat grafikkort med den nya tillverkningstekniken och många väntar därför på modeller med stöd för nästa version av DirectX.

Bland grafikprocessorerna på tidtabellen syns först och främst RV870. Denna krets stödjer DX 11 och är tillverkad i 40 nanometer. Tillhörande grafikkort väntas döpas till Radeon HD 5850 och 5870, och ska använda GDDR5-minne. Ryktet talar om hela 1 200 streamprocessorer och 141 GB/s minnesbandbredd.

Det talas även om ett grafikkort med kodnamnet R800. Detta är den interna benämningen på ett grafikkort med dubbla RV870 på samma kretskort, vilket förväntas bli den regerande prestandakungen i serien. Modellen förutspås döpas till Radeon HD 5870 X2.

Ett annat kodnamn är RV840. Detta är ett grafikkort i mellanklassen som ska ersätta dagens RV740, det vill säga Radeon HD 4770. Avslutningsvis planerar AMD budgetmodellen RV810 som hamnar i samma klass som dagens Radeon HD 4300-serie.

Den stora grafikkortsbataljen drar igång vid lanseringen av Windows 7, förmodligen någon gång i oktober. Då planerar även konkurrenten Nvidia att lansera en ny uppsättning Geforce.

Källa: Techpowerup.

53

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

4

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

45

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

26

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

33

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

64

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer