DX11: 3DMark 11

3DMark11Workload2 2010-12-06 19-17-05-01.jpg

Egenskap

Värde

Titel

3DMark 11

Utvecklare

Futuremark

Genre

Syntetisk testsvit

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-12-07

Systemkrav

  • Grafikkort med DirectX 11-stöd

  • 1,8 GHz processor med två kärnor

  • 1 GB RAM

Efter ett antal förseningar har äntligen den senaste inkarnationen av Futuremarks populära testsvit 3DMark nått massorna. 3DMark 11 använder sig inte helt oväntat av riktigt tunga DirectX 11-baserade spelsekvenser och har denna gång slängt ut PhysX till fördel för det mer tillverkarneutrala DirectCompute när det kommer till fysikberäkningar.

Vi har valt att använda oss av testsvitens något lättare Performance-läge som körs i 1280 x 720 pixlar samt det brutalt tunga Extreme-läget där upplösningen skruvas upp till 1920 x 1080 pixlar.

När 3DMark 11 körs i sin lägre upplösning är det inte mycket som skiljer Geforce GTX 560 från sin dyrare broder med Ti-suffixet. Tittar vi på Asus-modellen kan det dessutom springa förbi det dyrare fabriksöverklockade Geforce GTX 560 Ti-kortet från företaget. Bristen på CUDA-kärnor kompenseras helt enkelt av den högre klockfrekvensen i större utsträckning när de grafiska inställningarna inte ligger på topp.

Med uppskruvad upplösning och högre detaljinställningar märks helt klart större skillnader. Geforce GTX 560 i sitt referensutförande halkar nu efter Geforce GTX 560 Ti med en viss marginal men presterar dock dryga 25 procent bättre än sin föregångare GTX 460 1 GB.

De kraftigt förhöjda klockfrekvenserna hos Asus-modellen bättrar dock på situationen ett par snäpp, vilket puttar upp kortet ovanför både Geforce GTX 560 Ti och Radeon HD 6870.