Test: Stalker: Call of Pripyat

stalker.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Stalker: Call of Pripyat

Utvecklare

GSC Gameworld

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-02-05

Systemkrav

  • Intel Pentium 4 2 Ghz eller motsvarande

  • Grafikkort (128 MB) ur Radeon 9000/Geforce 5000-serien

  • 512 MB RAM

Call of Pripyat är den tredje delen i GSC Gameworlds postapokalyptiska Stalker-serie. Ännu en gång gäller det att panga sig igenom den radioaktiva zonen i Tjernobyl och gå på sightseeing i spökstaden Pripyat. I grunden står grafikmotorn X-Ray som i den senaste versionen har stöd för DirectX 11-finesser som tesselering.

Här används en testsvit från spelutvecklarna själva där resultatet tas från det fjärde och tyngsta deltestet. I upplösningen 1920 x 1080 pixlar skruvas detaljnivån upp till "Ultra" med fyra gångers kantutjämning.

Stalker: Call of Pripyat har snart 2 år på nacken men lyckas fortfarande sätta enorm press på dagens moderna grafikkort. Radeon HD 7950 trycker här ut cirka 14 procent bättre prestanda än Geforce GTX 580. De överklockade korten från Asus och XFX får en hälsosam prestandaskjuts på dryga 10 procent vilket gör att de i princip presterar i nivå med de Crossfire-kopplade Radeon HD 6950-korten.

Skalningen i Crossfire är mycket bra i Call of Pripyat och vi ser en prestandafördel på uppemot 94 procent när ett till Radeon HD 7950-kort ansluts.

När upplösningen skruvas upp ser vi hur Radeon HD 7950 drar ifrån ytterligare. Nykomlingen presterar nu cirka 17 procent bättre än Nvidias Geforce GTX 580 och konkurrerar med de dubbla Geforce GTX 560-korten i SLI.

Med den högre upplösningen ökar dessutom Crossfire-skalningen enormt till imponerande 99 procent när ett till Radeon HD 7950 ansluts.