Test: Battlefield 3

bf3 2011-10-26 18-52-00-02.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Battlefield 3

Utvecklare

DICE

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-10-28

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 Ghz eller motsvarande

  • Grafikkort Radeon 3870/Geforce 8800 GT

  • 2 GB RAM

Ett av de mest omtalade spelsläppen 2011 är utan tvekan Battlefield 3. Svenska DICE har arbetat hårt och länge med att leverera en mångsidig spelupplevelse, där upp till 64 spelare kan möta varandra på storslagna slagfält antingen i fordon eller till fots. Under huven finner vi den purfärska grafikmotorn Frostbite 2, som tar hjälp av de senaste DirectX 11-funktionerna för att ge en imponerande upplevelse med briljant grafik och förstörbara miljöer.

Battlefield 3 saknar testverktyg och innehåller endast ett fåtal helt repeterbara sekvenser. För SweClockers test får mjukvaran Fraps hålla koll på bildfrekvensen under en bilscen i inledningen till enspelaruppdraget "Comrades". Trots avsaknad av explosioner och tunga actionsekvenser belastas samtliga konfigurationer fullt ut, även med flera grafikkretsar i SLI- eller CF-konfiguration.

Att Nvidia alltid har haft ett prestandaövertag i slagfältspangaren Battlefield 3 är knappast någon hemlighet. Geforce GTX 660 får därför chansen att sträcka på benen rejält och presterar i nivå med det avsevärt dyrare Radeon HD 7950 Boost. De fabriksöverklockade korten klättrar ytterligare lite högre i tabellen, där Asus TOP-kort utmärker sig genom att nästan komma ikapp AMD:s Radeon HD 7970.

Vid de här relativt låga grafiska inställningarna är SLI-skalningen medioker med en prestandavinst på cirka 70 procent när två Geforce GTX 660 sammankopplas.

Med detaljnivån uppskruvad till Ultra fortsätter Geforce GTX 660 att prestera fint. Modellen lägger sig strax före Radeon HD 7950 Boost och hänger utan problem på Nvidias gamla flaggskepp Geforce GTX 580. De förhöjda klockfrekvenserna hos Asus TOP-kort gör att det ännu en gång ligger hack i häl med Radeon HD 7970.

I det tyngre Ultra-läget förbättras SLI-skalningen drastiskt och vi ser nu en prestandavinst på dryga 80 procent när ytterligare ett Geforce GTX 660 kopplas på.

Nvidias påstående att Geforce GTX 660 är anpassat för den lägre upplösningen 1920 x 1080 tycks stämma när vi vrider upp inställningarna till 2560 x 1600. Geforce GTX 660 tappar här mark rejält och klarar precis att hålla sig flytande över Radeon HD 7870. Nykomlingen fortsätter dock att prestera bättre än Geforce GTX 580 och de fabriksöverklockade modellerna från Asus och KFA2 kan med en mindre marginal ta sig förbi Radeon HD 7950.

En positiv effekt av den mer krävande och högre upplösningen är en kraftigt förbättrad skalning i SLI. En prestandavinst på nästan 90 procent uppnås nu när ytterligare ett Geforce GTX 660 monteras i systemet.

När vi slutligen krämar på både upplösningen och detaljinställningarna i taket ändras inte placeringarna mellan korten alltför mycket. Geforce GTX 660 fortsätter att prestera något bättre än AMD:s Radeon HD 7870. Asus TOP-kort särskiljer sig något från de andra korten och lägger sig på samma nivå som både Radeon HD 7950 samt Geforce GTX 580.

Med maxade grafiska inställningar fortsätter SLI-skalningen att stiga. Två sammankopplade Geforce GTX 660 ger en prestandavinst på cirka 92 procent.