Test: "Dynamic Frame Control" i Radeon Pro

I samband med debatterna runt renderingstider har diverse mjukvaror för att modifiera grafikkortens beteende hamnat i fokus. Bland dessa finns Radeon Pro från utvecklaren John "japamd" Mautari, ett verktyg för att gräva djupare i och utöka profilerna i drivrutinen Catalyst.

Den mest omskrivna funktionen är Dynamic Frame Control (DFC), i princip en övre gräns där bildfrekvensen låses. Det ger grafikkortet utrymme att vila, vilket i sin tur jämnar ut renderingstiderna avsevärt.

Asus Ares II

Funktionen kräver dock en separat profil med lämpligt värde för varje speltitel, vilket i praktiken inte är helt lätt. Ligger bildfrekvensen stadigt på höga nivåer är skärmens uppdateringsfrekvens (oftast 60 Hz) ett lämpligt val. Annars krävs någon form av medelvärde runt där det aktuella spelet brukar ligga.

DFC gör sig dock klart bäst i det förstnämnda fallet, vilket gör att sänkta inställningar för grafikkvalitet kan var att föredra. På lägre nivåer är ett lagom medelvärde svårt att hitta, då bildfrekvensen kan variera märkbart över tiden i många spel. Ett exempel är Far Cry 3, där värdena skiftar rejält mellan olika miljöer.

Förutom svårigheter med finlir i profilerna, Radeon Pro innebär dessutom vissa andra problem. Under testandet upplevdes bitvis instabilt beteende, där både Battlefield 3 och Far Cry 3 bråkade med mjukvaran. Problemen gick visserligen att lösa med hjälp av omstart och ominstallation, men visar ändå att det inte alltid är gröna gatan hela vägen in i mål.

Radeon HD 7970 GHz

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

I Battlefield 3 visar sig Radeon Pro från sin allra bästa sida, även med ett ensamt grafikkort. SweClockers testsekvens ligger stadigt över låset på 45 FPS, vilket innebär en i stort sätt spikrak linje runt 22 millisekunder. Det subjektiva flytet är bra, dock med noterbar "screen tearing" i perioder.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Lägsta nivå som går att ställa in som gräns är 30 FPS, vilket inte är tillräckligt lågt för Far Cry 3 på ett ensamt Radeon HD 7970 GHz. Resultatet är att spelet med jämna mellanrum går över nivån, vilket ger upphov till ett subjektivt märkbart ryckande.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

För Hitman: Absolution blir låset för högsta bildfrekvens 35 FPS, vilket spelet håller sig över större delen av sekvensen. Resultatet är vilotid för grafikkortet, med jämna renderingstider under långa perioder. Nämnvärt är dock att 35 FPS synkroniserar dåligt med 60 Hz uppdateringsfrekvens, vilket utan ytterligare inställningar ger märkbar "tearing".

Radeon HD 7970 GHz Crossfire

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Med två Radeon HD 7970 GHz i Crossfire är det inga problem att hålla bildfrekvensen över låset på skärmens maximala 60 FPS. Det subjektiva flytet är utmärkt, och spelet upplevs som mer följsamt jämfört med när mjukvaran är avstängd. Rent grafiskt är resultatet en mer eller mindre spikrak linje på 16,67 millisekunder.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

För Far Cry 3 låses bildfrekvensen till 50 FPS, motsvarande 20 millisekunder. Resultatet är en mer följsam upplevelse, dock inte utan märkbara ryckningar. Problemet ligger med andra ord djupare än vad DFC-funktionen i Radeon Pro kan hjälpa till med.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Hitman: Absolution har redan i grundutförandet någon form av flaskhals, och en artificiell gräns på 60 FPS jämnar ytterligare ut värdena. Här och var syns en antydan till sämre prestanda, men det subjektiva flytet är bra.

Asus Ares II

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

När det kommer till Asus Ares II är situationen likvärdig med dubbla Radeon HD 7970 GHz i samtliga situationer. Som tidigare konstateras är Asus nya monstermodell i princip Crossfire på ensamt kretskort, likt Radeon HD 6990 och tidigare grafikkort med dubbla grafikprocessorer.

56

Helgläsning: Historien om Windows

Från en enkel fönsterhanterare till världens mest använda operativsystem för persondatorer. Jörgen Städje berättar den långa och brokiga historien om Microsoft Windows. Läs mer

100

Grafikprestanda i Dragon Age: Inquisition

  • Spel
  • 2014-11-21 17:11

Med spelmotorn Frostbite under huven lovar nya Dragon Age både äventyr och grafik i toppklass. Redaktionen laddar testriggarna, men möter "oväntat" motstånd från mjukvaran Origin. Läs mer

115

Tävling: Julpynta SweClockers logotyp

  • Tävling
  • 2014-11-21 15:48

Värm glöggen och ta fram pepparkakorna, för nu är det dags att pynta loggan. Inget mindre än tre Asus Geforce GTX 970 Strix väntar under granen. Läs mer

104

Xiaomi: "Vi kommer bli större än Samsung och Apple på smarta telefoner"

Xiaomi är förhållandevis okänd för konsumenter i västvärlden, men är tack vare en stark närvaro i Asien tredje störst inom smarta telefoner. Nu ser vd:n en framtid där de kan bli störst i världen. Läs mer

50

Svenska Omnifinity satsar på 360-graders rullband för virtuell verklighet

Det svenska företaget Omnifinity lovar att ta den virtuella verkligheten till en ny nivå med rullbandet Omnideck, som gör det möjligt att röra sig naturligt i 360-grader. Läs mer

67

Gigabytes vattenkylda Geforce GTX 980 Waterforce Tri-SLI kostar 29 995 kronor

Tre SLI-kopplade Geforce GTX 980 med stängd vattenkylning är receptet för Gigabytes koncept Waterforce, som nu är på väg till handeln och butikslistas med en skyhög prislapp. Läs mer

64

Intel och Microns 3D NAND ska möjliggöra SSD-enheter på 10 TB

Efter Samsungs 3D V-NAND sluter Intel och Micron upp med en motsvarande teknik, som förutom lägre priser kommer möjliggöra SSD-enheter på hela 10 TB inom de närmsta åren. Läs mer

41

Futuremark 3DMark får prestandatester för Mantle och DirectX 12

Nästa år får AMD Mantlekonkurrens av DirectX 12 och frågan på mångas läppar är hur de kommer prestera mot varandra. Det här hoppas Futuremark kunna svara på med framtida uppdateringar av testsviten 3DMark. Läs mer

33

AMD tillkännager Carrizo och Carrizo-L

Bärbara formfaktorer är åter i skottgluggen när AMD tillkännager Carrizo och Carrizo-L. Förutom sockelkompatibilitet och integrerad sydbrygga utlovas rejäla framsteg i energieffektivitet. Läs mer

63

Samsung kommer stödja AMD Freesync på samtliga 4K UHD-skärmar 2015

Först ut att officiellt stödja dynamiska uppdateringsfrekvenser med AMD Freesync är Samsung, som meddelar att samtliga 4K UHD-skärmar 2015 får stöd för tekniken. Läs mer

41

Acer XB270HU utmanar Asus ROG Swift med WQHD och G-Sync

För den som vill ha högupplöst gaming med Nvidia G-Sync och 144 Hz är Asus ROG Swift PG278Q inte längre det enda alternativet. Nu förbereder Acer den närmast identiska XB270HU. Läs mer

218

Tele2 slopar bindningstider

Telekomoperatören Tele2 överraskar och slopar alla bindningstider. I den nya satsningen kallad Tele2.0 är det även upp till var och en att avgöra vad som ska ingå i abonnemanget. Läs mer

146

Snabbtest: Grafikprestanda i Far Cry 4

  • Spel
  • 2014-11-19 16:51

Det är dags för färska Far Cry 4 att ta plats i testlabbet. Redaktionen laddar riggarna med de senaste grafikkorten och undersöker hur mycket datorkraft som krävs för det perfekta flytet. Läs mer

28

Huawei och Megafon planerar testlansera 5G till Fotbolls-VM 2018

Specifikationen för 5G-standarden är ännu inte färdigställd, men nu hoppas Huawei att tillsammans med ryska teleoperatören Megafon testlansera tekniken till Fotbolls-VM 2018 i Moskva. Läs mer

Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Hårdvara
Mjukvara
Övrigt
Skribent

Emil Björklund, Jonas Thörnqvist och Jacob Hugosson

Produktkontakt

Asus

Sök jobb