Test: Battlefield 3

Du måste ha Flash Player 8 eller högre samt Javascript aktiverat för att spela den här videon.
Direktlänk till YouTube
EgenskapVärde
TitelBattlefield 3
UtvecklareDICE
GenreFörstapersonsskjutare
DirectX-version11.0
Lanseringsdatum2011-10-28
Systemkrav
  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz eller motsv.
  • Radeon HD 3870/Geforce 8800 GT
  • 2 GB RAM
TestinställningarFörinställda "Ultra" (upplösning varierar)

Ett av de mest omtalade spelsläppen de senaste åren är utan tvekan Battlefield 3. Svenska DICE har arbetat hårt och länge med att leverera en mångsidig spelupplevelse, där upp till 64 spelare kan möta varandra på storslagna slagfält. Under huven finns grafikmotorn Frostbite 2, som tar hjälp av de senaste DirectX 11-funktionerna för att ge en upplevelse med uppskruvad grafik och förstörbara miljöer.

Battlefield 3 saknar testverktyg och innehåller endast ett fåtal helt repeterbara sekvenser. För SweClockers test får mjukvaran Fraps hålla koll på bildfrekvensen under inledningen till enspelaruppdraget "Thunder Run".

Tester i 2560x1440 pixlar

Diagram

Asus Ares II går ut starkt i första speltestet, och landar i bildfrekvens en noslängd före Geforce GTX 680 SLI. I rena siffror handlar det om cirka 100 bildrutor per sekund, en imponerande kraftmätning med tanke på den uppskruvade upplösningen.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Med blicken på renderingstiderna för de ensamma korten är det förhållandevis jämnt skägg mellan konkurrenterna. AMD Radeon HD 7970 GHz drar med liten marginal det längsta strået, då Geforce GTX 680 har flera märkliga småspikar med jämna mellanrum. För båda modellerna handlar det dock om ganska små variationer, och det subjektiva flytet i Battlefield 3 är likvärdigt.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Med två grafikkort i SLI respektive Crossfire är läget markant annorlunda, där Nvidia-varianten visar bäst resultat med en förhållandevis jämn linje. Dubbla AMD Radeon HD 7970 GHz kommer snabbt in i det oscillerande mönster som ofta kallas "microstuttering", där renderingstiderna varierar stort från bildruta till bildruta. Det subjektiva resultatet är att "flytet" i bilden är bra men inte helt övertygande, trots att bildfrekvensen visar värden uppåt 100 FPS.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

För Asus Ares II är läget föga överraskande liknande. Modellen är i princip två Radeon HD 7970 GHz med intern Crossfire, och lider av precis samma problem som med korten i separata PCI Express-platser. Det betyder kraftigt varierande renderingstider, från cirka 5 millisekunder (200 FPS) upp över 20 millisekunder (50 FPS).

Tester i 5760x1080 pixlar (Eyefinity/Surround)

Diagram

När upplösningen skruvas upp sjunker bildfrekvensen, men Asus Ares II lyckas trots det hålla förstaplatsen säkrad när det kommer till bildfrekvens. Modellen landar en hårsmån före Nvidia Geforce GTX 680 SLI, och de högre klockfrekvenserna fortsätter att ge ett litet försprång mot Radeon HD 7970 GHz i Crossfire.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Precis som i den lägre upplösningen är det i mycket jämnt skägg mellan de ensamma grafikprocessorerna. AMD-modellen Radeon HD 7970 GHz har generellt lite större variation, samtidigt som Nvida Geforce GTX 680 lider av återkommande spikar på ett helt annat sätt.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Även med två grafikkort sammankopplade är mycket sig likt. Radeon HD 7970 GHz i Crossfire uppvisar ett brett band med enorma variationer, där renderingstiderna pendlar i spannet 5-20 millisekunder från bildruta till bildruta. Den subjektiva känslan är att bildfrekvensen är ganska låg, trots mätvärden långt över 60 FPS.

Intressant är att även Geforce GTX 680 får kämpa rejält i den högre upplösningen. Variationerna i renderingstid är betydligt mer framträdande jämfört med testet i 2560x1440 pixlar, och vid ett flertal tillfällen är den subjektiva känslan att spelet "rycker till".

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Sist ut är modellerna med dubbla grafikprocessorer på samma kretskort, och precis som för den lägre upplösningen är resultatet snarlikt mot traditionell SLI eller Crossfire. Asus Ares II visar ett välbekant band av kraftigt varierande renderingstider, där värdena i värsta fall landar runt 20 millisekunder (50 FPS).

51

Ubisoft demonstrerar spelmotorn Anvil från Assassin's Creed Unity

Till hösten är det dags för nästa Assassin's Creed där den franska revolutionen renderas av en ny Anvil-spelmotor, som utlovar både bättre grafikeffekter och smartare AI än tidigare. Läs mer

63

AOC presenterar ultrabreda U3477PQU med 3 440 x 1 440 pixlar

Mycket fokus ligger på 4K-upplösning, men bland inbitna entusiaster växer samtidigt intresset för 21:9-skärmar. Nu breddas utbudet med en 34-tummare från AOC med 3 440 x 1 440 pixlar. Läs mer

37

8Bitdo NES30 är Nintendo-inspirerad handkontroll för retrospel

Retrofantaster och mobilspelare får ett nytt alternativ när 8Bitdo släpper en trådlös handkontroll med stöd för många plattformar, däribland Android och IOS. Läs mer

56

Microsoft Windows sammanfogas till ett operativsystem med nästa version

Nästa stora version av Windows kommer sammanfoga alla versioner av operativsystemet till ett gemensamt, men kommer släppas i olika utgåvor beroende på bland annat inmatningsmetod. Läs mer

69

Battlefield: Hardline försenas till 2015

  • Spel
  • 2014-07-22 23:15

Efter feedback från spelarna beslutar utvecklarna bakom Battlefield: Hardline att skjuta spelet på framtiden, som nu inte lanseras förrän nästa år. Läs mer

36

Watch Dogs begåvas med sista versionen av The Worse Mod

  • Spel
  • 2014-07-22 16:47

Det går att klämma fram mer ögongodis ur Watch Dogs. Nu släpps den skarpa och slutgiltiga versionen av den populära modden The Worse Mod. Läs mer

42

Nvidia introducerar Shield Tablet – gamingplatta och handkontroll

Nästa version av Nvidias spelmaskin Shield är en mångsidig surfplatta med fristående handkontroll, som även ska användas för att strömma PC-spel till vardagsrummet. Läs mer

16

Swiftech H220-X är expanderbar vätskekylare

För den som vill ha färdigmonterad vattenkylning med möjlighet till expansion släpper Swiftech H220-X, vars pump och reservoar dessutom är inbyggda i radiatorn. Läs mer

94

Windows Thresholds startmeny och appar i fönster på bild

Microsoft arbetar på nästa huvudversion av Windows och denna gång står skrivbordsanvändare i centrum. Nu läcker nya bilder på den återinförda startmenyn och appar i fönster. Läs mer

41

Western Digital lanserar 6 TB hårddisk i Red-serien för NAS

Lagringsjätten Western Digital utökar Red-serien med två modeller på fem och sex terabyte. Samtidigt tillkommer Red Pro, med snabbare rotationshastigheter samt längre garanti. Läs mer

49

Apple Macbook Air med ny design går in i produktion

Nya modeller av Apples Macbook Air uppges ha gått in i produktion, för en lansering senare i sommar. Förseningen av Intel Broadwell gör dock att den omtalade 12-tummaren kan dröja. Läs mer

26

Crytek förlorar Cryengine-veteran till Id Software

En av huvudpersonerna bakom spelmotorn Cryengine lämnar krisande Crytek för ett nytt toppjobb på Id Software, där han bland annat ska arbeta med kommande Doom. Läs mer

67

Seagate inleder leveranserna av hårddisk med 8 TB lagringsutrymme

Under den senaste kvartalsrapporten meddelar Seagates vd att de första hårddiskarna med 8 TB lagringsutrymme börjat levereras till företagskunder. Läs mer

54

Windows 8.1 Update 2 till 12 augusti

Nästa uppdateringspaket för Windows 8.1 kan rulla ut redan nästa månad, men de stora nyheterna uteblir. Istället sparas förändringar av gränssnittet till nästa version av operativsystemet. Läs mer

Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Hårdvara
Mjukvara
Övrigt
Sök jobb