sweclockers

Asus ROG Ares II

Komponentjätten Asus släpper en ny monstermodell med dubbla grafikprocessorer. SweClockers testar vad som mycket väl kan vara världens kraftfullaste grafikkort: Ares II.

Inledning

Grafikkort med dubbla processorer är det bästa giganterna AMD och Nvidia kan frammana. Nvidia var sent ute med generationen "Kepler" på 28 nanometer, men med Geforce GTX 680 väl i produktion plöjde företaget igenom marknaden som en ångvält. Geforce GTX 690 kammade hem prestandatronen med besked och dubbla grafikprocessorer, och i förhållande till prestandan är det ett strömeffektivt grafikkort samt ett sant testamente för ingenjörsskapet i Nvidias led.

I samband med AMD:s lansering av HD 7000-serien utlovades även från det hållet ett grafikkort med dubbla processorer – "New Zealand", även kallat Radeon HD 7990. Efter lanseringen av Nvidias trumfkort tystades dock ryktena om en liknande best från AMD, och en tid senare stod det klart att grafikkortet inte skulle se dagens ljus.

Asus Ares II

Partnertillverkare har dock fått fria händer att ta fram egna lösningar, och det är just vad Asus ROG Ares II är. Här återfinns dubbla processorer med fabriksöverklockning, vilket på pappret har potential att kamma hem titeln "världens snabbaste grafikkort". Utöver prestanda i den absoluta toppskiktet utlovas god kylning och rum för överklockning.

Asus Ares II – dubbla Radeon HD 7970 GHz

  • Bildspel
  • Bild 1 av 4
  • Bildspel
  • Bild 1 av 4

Specifikationer: Asus ROG Ares II

Radeon HD 7970Radeon HD 7970 GHzAsus ROG Ares II
GPUTahiti XTTahiti XT22x Tahiti XT2
TeknikTSMC 28 nmTSMC 28 nmTSMC 28 nm
ArkitekturGraphics Core NextGraphics Core NextGraphics Core Next
Streamproc.2 048 st.2 048 st.2x 2 048 st.
GPU-frekvens925 MHz1 000 MHz1 050 MHz
Turbofrekvens-1 050 MHz1 100 MHz
Minnesfrekvens5 500 MHz6 000 MHz6 600 MHz
Minnesmängd3 GB GDDR53 GB GDDR52x 3 GB GDDR5
Minnesbuss384-bit384-bit2x 384-bit
Bandbredd264 GB/s288 GB/s2x 316,8 GB/s
Strömförsörjning6+8 pin PCI-E6+8 pin PCI-E8+8+8 pin PCI-E

Stora delar av specifikationerna känns igen från Radeon HD 7970 och den senare GHz Edition, här handlar det dock om dubbla grafikprocessorer med spetsade frekvenser. Asus ROG Ares II har totalt inte mindre än 4 096 streamprocessorer i 1 050 MHz med 1 100 MHz turbo, där vardera grafikprocessor huserar 4,3 miljarder transistorer.

Grafikkortet har totalt 6 GB GDDR5-minne uppdelat på de båda grafikprocessorna, vilket effektivt blir 3 GB på 384-bitars buss att utnyttja. Kretsarna har minnet klockat till 6 600 MHz, med 316,8 GB/s bandbredd som resultat. Strömförbrukningen på grafikkortet specificeras inte, men kylaren är kapabel att avleda 600 watt värme.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Det nya grafikkortet mäter 30 centimeter och är således ganska långt, men tar bara upp två expansionsplatser. Även höjden bygger på ett par centimeter, vilket är en bieffekt för att få plats med de väl tilltagna komponenterna. På baksidan syns videoutgångarna: fyra Displayport 1.2 och två DVI – en single-link och en dual-link.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Kretskortet är utrustat med spänningsreglering i 20 faser för klara av att leverera ström till de båda grafikprocessorerna, samt ge utrymme för extra svängrum vid överklockning. Strömförsörjningen kopplas in via inget mindre än tre 8-pins PCI Express. Modellen har en ensam anslutning för Crossfire med ytterligare ett Asus ROG Ares II, för totalt fyra grafikprocessorer. En bryggkrets från PLX med stöd för PCI Express 3.0 står för den interna Crossfire-kopplingen av de båda grafikkretsarna.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Kombinerad luft- och vattenkylning

Kylaren är en väl tilltagen historia i flera delar där materialvalet domineras av aluminium. Baksidan får en aluminiumbakplåt och i fronten finns ännu mer aluminium som kyler GDDR5-minnet och spänningsreglering. Kåpan som sätter ihop hela paketet är även den i aluminium, kryddad med en fläkt på 80 millimeter för att kyla de flesta komponenterna. De båda grafikprocessorerna kyls dock av en vattenlösning, ett av de stora paradnumrena i Asus ROG Ares II.

Vattenkylningen består av ett slutet system från Asetek. Sjävla blocken kyler de båda grafikprocessorerna och är anslutna till en djup radiator på 120 millimeter. Tack vare lösningen tar grafikkortet enbart upp två expansionsplatser, det gäller dock att ha utrymme i chassit för den tjocka radiatorn och de dubbla fläktarna i 120 millimeter.

Testsystem, mjukvara och metod

Asus Ares II

Gemensamma komponenter

KomponentModell
ProcessorIntel Core i7 3960X @ 4,4 GHz
ModerkortAsus Rampage IV Extreme
Minne16 GB Corsair Vengeance, 1 600 MHz, 9-9-9-24
Grafikkort
  • Asus Ares II
  • AMD Radeon HD 7970 GHz Edition
  • Nvidia Geforce GTX 690
  • Nvidia Geforce GTX 680
HårddiskCrucial M4 256 GB
NätaggregatAntec High Current Pro 1 200 W
Skärm
  • Samsung Syncmaster 305T
  • LG Flatron W2420R
OperativsystemWindows 7 Professional 64-bit

Drivrutiner

Mjukvaran som används är alltid de senaste drivrutinerna som finns tillgängliga vid testtillfället för respektive komponent om ej annat anges. Relevanta versioner och annan information noteras nedan.

Geforce Drivers 310.90 WHQL

AMD Catalyst 13.1 WHQL (9.012.0)

Testmjukvara

Bildfrekvens och renderingstider snappas upp med mjukvaran Fraps. Vidare analys av datan sker med hjälp av Microsoft Excel.

ApplikationAnvändning
3DMark 11Futuremarks senaste testsvit belastar grafikkortet till max med hjälp av allehanda DirectX 11-effekter.
Battlefield 3DICE senaste Battlefield-titel bjuder på både DirectX 11-grafik och tung fysik.
Far Cry 3Senaste ut i Far Cry-familjen med DirectX 11, djungelmiljö, vildsvin och magiska tauteringar.
Hitman: AbsolutionAgent 47 på nya äventyr, den här gången med DirectX 11 under huven och nya trick i rockärmen.

Metod

För testet av Ares II kompletterar SweClockers de traditionella FPS-mätningarna med ett flertal grafer för renderingstider. I korthet innebär det att fokus flyttas från medeltal över längre perioder till detaljerade värden för varje renderad bildruta, vilket kan ge nya insikter runt grafikkortens prestanda.

Problemen med förhållandevis inexakta FPS-mätningar har diskuterats i många år, men uppmärksammades på bred front först i samband med en serie artiklar signerade Techreport. För 2013 satsar SweClockers på att ha med renderingstider som en del av standarduppsättningen grafikkortstester, dock kanske inte alltid samma djup som i den aktuella recensionen.

Sist men inte minst, Asus Ares II är ett grafikkort som redan i grundutförandet innebär enorma mängder råprestanda. För att verkligen låta modellen sträcka på benen körs testet därför med upplösningen 2560x1440 pixlar som läsgta nivå, ackompanjerat av 5760x1080 pixlar över tre skärmar.

Renderingstider

För att kunna ta in värdena som presenteras och hänga med i jargongen krävs en viss förståelse för begreppen som används. Först ut är renderingstid, vilket i princip innebär tiden det tar för grafikkortet att rita upp en ensam bildruta. Måttet som används är millisekunder, där 60 FPS motsvaras av 1000/60=16,67 millisekunder. På samma sätt motsvaras 30 FPS av 1000/30=33,33 millisekunder per bildruta.

Ojämna renderingstider, "microstuttering"

Begreppet "microstuttering" har under den senaste tiden fått agera samlingsnamn för fenomenet med ojämna renderingstider. Traditionellt är dock beteckningen reserverad för system med dubbla grafikkort, där problemet är mycket snabba svängningar mellan en kort och en lång renderingstid. Resultatet blir vad som tycks vara en solid och bred linje utritat i en graf, där den upplevda bildfrekvensen i många fall är lägre än vad siffrorna visar.

Tekniskt beror problemet på att processorn är snabbare än de sammankopplade grafikkorten. Enkelt förklaras beräknas två bildrutor av processorn, vilka sedan fördelas ut på grafikkorten med mycket litet mellanrum. Dessa behandlas under en i sammanhanget längre period, och blir klara ungefär samtidigt.

Asus Ares II

Bildrutorna visas därför med mycket kort mellanrum efter varandra, innan en längre paus uppstår i väntan på att grafikkorten ska bli klara med nästa omgång bildrutor. Resultatet är en oscillerande effekt, där mellanrummen mellan rutorna varierar kraftigt.

Lösning på problemet kan bland annat vara att sänka grafikkvaliteten tills processorn utgör systemets begränsning. Då hinner grafikkorten utföra jobbet utan problem, vilket ger en jämn ström av bilder. Fenomenet går även att lösa i mjukvara med olika begränsningar och utjämningstekniker, vilket är implementerat i varierande grad.

Ojämna renderingstider, så kallat "jitter"

För att beskriva ojämna renderingstider med ett ensamt grafikkort har begreppet "jitter" etablerats allt mer. I stort sett innebär det samma sak, men då fenomenet inte beror på samma processorrelaterade bekymmer som vid flera grafikkort kan en separat benämning vara på sin plats.

Ojämna renderingstider som "jitter" har ingen given förklaring i alla lägen, utan beror av flera olika variabler. Här har bland annat drivrutiner och speltitlar stor betydelse, och kan innebär väsentliga skillnader mellan två till synes likvärdiga system.

Oftast handlar det inte heller om kraftigt oscillerande värden och en solid massa i graferna likt vid "microstuttering", utan snarast problem med lite längre intervaller. Den subjektiva effekten är perioder av bra flyt avbrutna av små "hackanden", vilket i många fall kraftigt påverkar spelupplevelsen.

Fenomenet är också vad som varit i fokus för Techreports omtalade artiklar, där framför allt stortiteln Skyrim står för det stora skräckexemplet.

Test: Futuremark 3DMark 11

Futuremark 3DMark 11
EgenskapVärde
Titel3DMark 11
UtvecklareFuturemark
GenreSyntetisk testsvit
DirectX-version11.0
Lanseringsdatum2010-12-07
Systemkrav
  • 1,8 GHz-processor med två kärnor
  • Grafikkort med DirectX 11-stöd
  • 1 GB RAM

Den senaste inkarnationen av Futuremarks populära testsvit 3DMark använder sig inte helt oväntat av riktigt tunga DirectX 11-baserade spelsekvenser. Under huven har dessutom PhysX slängts ut till fördel för det mer tillverkarneutrala DirectCompute när det kommer till fysikberäkningar.

Diagram

Referensvärdena från 3DMark11 visar omgående att Asus Ares II har gott om pulver under skalet. Precis som brukligt med helt syntetiska tester är skalningen utmärkt, och grafikkortet seglar förbi både Radeon HD 7970 GHz i Crossfire samt närmsta Nvidia-konkurrenten Geforce GTX 690.

Test: Battlefield 3

Du måste ha Flash Player 8 eller högre samt Javascript aktiverat för att spela den här videon.
Direktlänk till YouTube
EgenskapVärde
TitelBattlefield 3
UtvecklareDICE
GenreFörstapersonsskjutare
DirectX-version11.0
Lanseringsdatum2011-10-28
Systemkrav
  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz eller motsv.
  • Radeon HD 3870/Geforce 8800 GT
  • 2 GB RAM
TestinställningarFörinställda "Ultra" (upplösning varierar)

Ett av de mest omtalade spelsläppen de senaste åren är utan tvekan Battlefield 3. Svenska DICE har arbetat hårt och länge med att leverera en mångsidig spelupplevelse, där upp till 64 spelare kan möta varandra på storslagna slagfält. Under huven finns grafikmotorn Frostbite 2, som tar hjälp av de senaste DirectX 11-funktionerna för att ge en upplevelse med uppskruvad grafik och förstörbara miljöer.

Battlefield 3 saknar testverktyg och innehåller endast ett fåtal helt repeterbara sekvenser. För SweClockers test får mjukvaran Fraps hålla koll på bildfrekvensen under inledningen till enspelaruppdraget "Thunder Run".

Tester i 2560x1440 pixlar

Diagram

Asus Ares II går ut starkt i första speltestet, och landar i bildfrekvens en noslängd före Geforce GTX 680 SLI. I rena siffror handlar det om cirka 100 bildrutor per sekund, en imponerande kraftmätning med tanke på den uppskruvade upplösningen.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Med blicken på renderingstiderna för de ensamma korten är det förhållandevis jämnt skägg mellan konkurrenterna. AMD Radeon HD 7970 GHz drar med liten marginal det längsta strået, då Geforce GTX 680 har flera märkliga småspikar med jämna mellanrum. För båda modellerna handlar det dock om ganska små variationer, och det subjektiva flytet i Battlefield 3 är likvärdigt.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Med två grafikkort i SLI respektive Crossfire är läget markant annorlunda, där Nvidia-varianten visar bäst resultat med en förhållandevis jämn linje. Dubbla AMD Radeon HD 7970 GHz kommer snabbt in i det oscillerande mönster som ofta kallas "microstuttering", där renderingstiderna varierar stort från bildruta till bildruta. Det subjektiva resultatet är att "flytet" i bilden är bra men inte helt övertygande, trots att bildfrekvensen visar värden uppåt 100 FPS.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

För Asus Ares II är läget föga överraskande liknande. Modellen är i princip två Radeon HD 7970 GHz med intern Crossfire, och lider av precis samma problem som med korten i separata PCI Express-platser. Det betyder kraftigt varierande renderingstider, från cirka 5 millisekunder (200 FPS) upp över 20 millisekunder (50 FPS).

Tester i 5760x1080 pixlar (Eyefinity/Surround)

Diagram

När upplösningen skruvas upp sjunker bildfrekvensen, men Asus Ares II lyckas trots det hålla förstaplatsen säkrad när det kommer till bildfrekvens. Modellen landar en hårsmån före Nvidia Geforce GTX 680 SLI, och de högre klockfrekvenserna fortsätter att ge ett litet försprång mot Radeon HD 7970 GHz i Crossfire.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Precis som i den lägre upplösningen är det i mycket jämnt skägg mellan de ensamma grafikprocessorerna. AMD-modellen Radeon HD 7970 GHz har generellt lite större variation, samtidigt som Nvida Geforce GTX 680 lider av återkommande spikar på ett helt annat sätt.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Även med två grafikkort sammankopplade är mycket sig likt. Radeon HD 7970 GHz i Crossfire uppvisar ett brett band med enorma variationer, där renderingstiderna pendlar i spannet 5-20 millisekunder från bildruta till bildruta. Den subjektiva känslan är att bildfrekvensen är ganska låg, trots mätvärden långt över 60 FPS.

Intressant är att även Geforce GTX 680 får kämpa rejält i den högre upplösningen. Variationerna i renderingstid är betydligt mer framträdande jämfört med testet i 2560x1440 pixlar, och vid ett flertal tillfällen är den subjektiva känslan att spelet "rycker till".

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Sist ut är modellerna med dubbla grafikprocessorer på samma kretskort, och precis som för den lägre upplösningen är resultatet snarlikt mot traditionell SLI eller Crossfire. Asus Ares II visar ett välbekant band av kraftigt varierande renderingstider, där värdena i värsta fall landar runt 20 millisekunder (50 FPS).

Test: Far Cry 3

Du måste ha Flash Player 8 eller högre samt Javascript aktiverat för att spela den här videon.
Direktlänk till YouTube
EgenskapVärde
TitelFar Cry 3
UtvecklareUbisoft Montreal
GenreFörstapersonsskjutare
DirectX-version11.0
Lanseringsdatum2012-11-30
Systemkrav
  • Intel Core 2 Duo E6700/AMD Athlon64 X2 6000+ eller motsv.
  • Radeon HD 2900/Geforce 8800 GTX
  • 4 GB RAM
TestinställningarFörinställda "Extreme", 4xAA + HBAO (upplösning varierar)

Från kanadensiska Ubisoft Montreal kommer tredje delen i Far Cry-sagan, en spelserie som pressat grafikkort till det yttersta i snart 10 år. Far Cry 3 återvänder till en tropisk och öppen djungelmiljö, där huvudkaraktären Jason ska rädda vänner med hjälp av av allehanda fordon och vapen.

Miljöerna renderas i bländande DirectX 11, med stöd för bland annat tekniker som tesselering, avancerad ljussättning och rejäl kantutjämning. SweClockers testslinga är en repeterbar spelsekvens där huvudkaraktären åker med i en bil, med bland annat djungel, vatten, djur och rök synligt i perioder.

Tester i 2560x1440 pixlar

Diagram

Far Cry 3 är ett tungt spel, och Asus Ares II måste jobba till max för att hålla flytet uppe. Kortet lyckas dock kamma hem förstaplatsen när det gäller medelfrekvens, marginellt före både Geforce GTX 680 SLI och Radeon HD 7970 GHz.

Fina siffror till trots, den uppmärksamma läsaren kan dock redan här notera att allt antagligen inte står rätt till. Både Asus Ares II och besläktade Radeon HD 7970 GHz i Crossfire uppvisar noterbart låga värden för lägsta bildfrekvens, något som tyder på problematik under huven.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Med ett ensamt grafikkort i systemet är skillnaderna mellan AMD Radeon HD 7970 GHz och Nvidia Geforce GTX 680 klart märkbara. Nvidia-kortet levererar en förhållandevis jämn ström av bildrutor, samtidigt som AMD-modellen bitvis har rejäla problem. Fenomenet känns även subjektivt, då sekvensen med AMD-kort i systemet stannar upp och hackar till ett flertal gånger.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Med dubbla kort i SLI respektive Crossfire blir det knappast bättre. Två sammankopplade Radeon HD 7970 GHz fungerar riktigt dåligt, med långa, tydliga och återkommande hack. Subjektivt är upplevelsen nästan outhärdlig med obefintlig spelglädje, och går inte att rekommendera för någon.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Facit är det samma för Asus Ares II, vilket som tidigare konstaterats i stort sett är dubbla Radeon HD 7970 GHz på samma kretskort. I Far Cry 3 plågas modellen av regelbundna bottennapp, där spelet helt enkelt stannar upp i runt 1/10 sekund (motsvarande 10 FPS).

Tester i 5760x1080 pixlar (Eyefinity/Surround)

Diagram

Med tre skärmar och rejäl upplösning på tapeten får Asus Ares II en tung uppgift, men lyckas hålla konkurrenterna stången. Medelvärdet för bildfrekvensen landar strax under 40, vilket i teorin innebär "spelbart" för den som inte är allt för mycket finsmakare.

Precis som tidigare är det dock lägsta frekvens som oroar. Även här tyder värdet på att något inte står rätt till när två grafikprocessorer från AMD får samarbeta.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Med två ensamma grafikprocessorer handlar det om långa renderingstider och låg bildfrekvens i allmänhet. Noterbart är att Geforce GTX 680 visare ett betydligt sämre resultat jämfört med låg upplösning, vilket kan tyda på att grafikminnet tryter. AMD Radeon HD 7970 GHz lider dock av flera oroande spikar långt över övriga värden, vilket gör att GTX 680 fortfarande subjektivt tar hem ronden.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Med två grafikkort sammankopplade upprepas skräckhistorien från den lägre upplösningen. Dubbla Radeon HD 7970 GHz är i stort sett oanvändbart, och även Geforce GTX 680 SLI tappar mark när pixlarna blir flera. Subjektivt är det dock fortfarande Nvidia-lösningen som vinner, då AMD-korten "stannar upp" på ett betydligt mer störande sätt.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Sist men inte minst, Asus Ares II och Nvidias Geforce GTX 690. Resultatet är åter i linje med två grafikkort i SLI eller Crossfire, vilket knappast överraskar då grundtekniken är den samma. Det innebär rejält med problem för Ares II, och en ordentlig utmaning för Geforce GTX 690.

Test: Hitman: Absolution

Du måste ha Flash Player 8 eller högre samt Javascript aktiverat för att spela den här videon.
Direktlänk till YouTube
EgenskapVärde
TitelHitman: Absolution
UtvecklareIO Interactive
GenreTredjepersonsskjutare
DirectX-version11.0
Lanseringsdatum2012-11-20
Systemkrav
  • Intel Core 2 Duo/AMD Athlon64 X2 på 2,0 GHz
  • Radeon HD 2600 XT/Geforce GT 210
  • 2 GB RAM
TestinställningarFörinställda "Ultra", 4xAA (upplösning varierar)

Agent 47 är tillbaka, den här gången med en tonårsflicka i släptåg och fler fiender än någonsin. Fokus ligger som vanligt på överlagda attacker i det tysta, där miljö och smygande attacker används för att överraska inte ont anande.

Förutom nya uppdrag och en färsk berättelse bjuder Hitman: Absolution på en uppdaterad grafikmotor med DirectX 11-stöd. Spelet har dessutom ett inbyggt testläge, vilket underlättar för att få samma sekvens om och om igen.

Tester i 2560x1440 pixlar

Diagram

Först ut är den i sammanhanget låga upplösningen, och det märks redan har tydligt att Hitman: Absolution gillar grafikkort från AMD. Asus Ares II landar i topp, med Radeon HD 7970 GHz i Crossfire precis bakom. Steget ned till Nvidias modeller är relativt stort, med Geforce GTX 680 SLI ett rejält steg ned.

Intressant att notera är att Asus Ares II och Radeon HD 7970 GHz Crossfire ligger förvånansvärt nära varandra, prestandaskillnaden bör helt enkelt vara lite större. Då sekvensen förutom grafik innehåller en hel del processortunga simuleringar ligger det nära till hands att ana en antydan till flaskhals i CPU eller spelmotor, där grafikkorten inte kan sträcka på benen.

Faktum är att sekvensen i Hitman: Absolution belastar SweClockers sexkärniga Core i7 3960X i 4,4 GHz till hela 80 procent, en enormt hög siffra för att vara ett spel. Flaskhalsen bekräftas genom att laborera med grafikinställningarna – varken lägre upplösning eller avstängd kantutjämning ger nämnvärd ökning av bildfrekvensen.

Även en snabbtitt på belastningen över grafikprocessorerna ger samma resultat. Siffrorna ligger endast runt 90 procent, undantaget i början respektive slutet av sekvensen där värdena sticker iväg mot taket. Med facit i hand är Hitman: Absolution inte det bästa av val som prestandatest för grafikkort – testsekvensen är helt enkelt överdrivet beroende av processorkraft.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Hög processoranvändning till trots, med en ensam GPU i systemet är det grafikkortet som står för stoppklossen. Trots att Hitman: Absolution är en titel under AMD Gaming Evolved är det Nvidia Geforce GTX 680 som drar vinnarkortet. AMD Radeon HD 7970 GHz har helt enkelt betydligt större skiftningar, med värden långt över 120 millisekunder (motsvarande cirka 8 FPS).

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Med två kort i SLI respektive Crossfire blir resultatet svårare att analysera. Båda konfigurationerna visar mycket bra kurvor, men då det som tidigare konstaterat finns indikationer på en CPU-flaskhals är värdena svårvärderade.

Slutsatsen som går att dra är dock att problemet med ojämna renderingstider minimeras rejält om begränsningen flyttas till processorn. När grafikkortet får "all tid i världen" att rendera bildrutor blir resultatet snabbt bättre, oavsett vilken tillverkare det handlar om.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

För grafikkort med dubbla processorer är det Asus Ares II som visar det bästa resultatet, åter med vad som verkar vara CPU-begränsning med i leken. Geforce GTX 690 ger betydligt större variation, där avsnitt med jämna respektive ojämna renderingstider avlöser varandra.

Tester i 5760x1080 pixlar (Eyefinity/Surround)

Diagram

När upplösningen skruvas upp utjämnas läget mellan tillverkarna, och Nvidia Geforce GTX 680 SLI knappar in rejält. Asus Ares II lyckas dock hålla förstaplatsen för medelvärdet av bildfrekvensen, även om det lägsta värdet ligger på en oroväckande nivå.

Intressant att notera är att skillnaden mellan Asus Ares II och Radeon HD 7970 GHz procentuellt är betydligt större i det här testet. Det tyder på att den tidigare flaskhalsen har minskat i betydelse med den högre upplösningen.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Med en ensam grafikprocessor är det åter nedslående resultat för AMD. Även om Geforce GTX 680 får betydligt ojämnare värden jämfört med den lägre upplösningen är det AMD Radeon HD 7970 GHz som drar nitlotten, där grafen varierar med otrolig magnitud.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Med två kort i Crossfire respektive SLI blir resultatet åter mer svårtolkat. Nvidia ger av allt att döma en mycket jämn uppplevelse, samtidigt som AMD Radeon HD 7970 GHz Crossfire lider av större variationer och ett fåtal spikar mot riktigt jobbiga nivåer. Subjektivt handlar det dock inte om några större skillnader förutom något enstaka, kännbart, hack för AMD-konfigurationen.

Intressant är att variationerna sticker iväg rejält mot slutet av sekvensen, där även CPU-belastningen råkar vara som störst. Eventuellt tyder detta på att den tidigare flaskhalsen fortfarande finns kvar i någon mån, vilket ytterligare cementerar uppfattningen att Hitman: Absolution inte är det bästa testet för flera sammankopplade grafikkort.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Resultatet återkommer med två grafikprocessorer på samma kretskort. Nvidia Geforce GTX 690 producerar överraskande jämna nivåer jämfört med en ensam GPU, samtidigt som Asus Ares II har några jobbiga äventyr uppåt och över 100 millisekunder. Åter blir det även betydligt större variationer i slutsekunderna, där GPU-belastningen är som högst.

Temperatur, ljudnivå och effektmätning

Asus Ares II

Att läsa av ljudnivå och temperatur i en öppen testmiljö med ett vattenkylt grafikkort känns tämligen meningslöst. Redaktionen väljer därför att montera in samtliga kort i ett Fractal Design Arc-chassi inför dessa mätningar. Chassit är bestyckat med två 140 mm-fläktar, en i framkant och en i bakkant, och är helt förslutet med båda sidopanelerna monterade. Ljudnivån i rummet vid mättillfället ligger på 34,5 dBA med temperaturen på stadiga 20 °C.

Diagram

Trots två värmealstrande grafikprocessorer under huven imponerar Ares II stort när siffrorna från temperaturmätningarna trillar in. Kortet lyckas hålla sig på relativt svala 67 °C under hård belastning, vilket kan jämföras med ett enskilt Radeon HD 7970 GHz Edition som landar på avsevärt svettigare 80 °C. Kontrasten blir ännu tydligare när Asus nya flaggskepp jämförs mot de likvärdigt presterande Radeon HD 7970 GHz Edition i Crossfire, där det varmaste kortet ligger på oroväckande höga 86 °C.

Diagram

Att hålla temperaturerna i schack är egentligen ingen konst, men att göra detsamma med låg ljudnivå är en helt annan historia. Trevligt nog har Asus lyckats otroligt bra med kylanordningen på Ares II, där kortet uppvisar exemplariskt låga siffror. Faktumet att kortet är tystare än ett enskilt Geforce GTX 680 är extremt imponerande och när jämförelsen sträcker sig till de Crossfire-kopplade Radeon HD 7970 GHz-korten kan vi bara gratulera Asus till ett väl utfört jobb.

Asus Ares II
Diagram

När det kommer till strömförbrukning visar sig Asus Ares II vara en riktig best. Systemet med modellen på plats hamnar på jumboplats i tabellen, med ett snittvärde nära 700 watt. Det är en hårsmån över motsvarande värde för Radeon HD 7970 GHz Crossfire, och hela 200 watt över Geforce GTX 690 i samma situation.

Anmärkningsvärt är att de trots de höga värdena hörs ingen antydan till "coil whine" under något av testerna. Som kuriosa kan också nämnas att systemet med dubbla Asus Ares II toppade på cirka 1 120 watt under Battlefield 3, det enda jämförbara värdet från sessionen med fyra grafikkretsar.

Överklockning

Trots att Asus Ares II redan innebär enorma mängder beräkningskraft flaggar tillverkaren för ytterligare prestandaskjuts genom överklockning. Förhandsinformationen tyder inte på några revolutionerande nivåer, men det hindrar givetvis inte SweClockers från att sätta tänderna i uppdraget.

Överklockning utan spänningshöjning

Asus Ares II

Med spänningen kvar i standardläget 1,25 volt pressas grafikprocessorn upp till 1 210 MHz innan systemet blir instabilt. Det innebär en ökning på exakt 10 procent, vilket inte är fy skam med tanke på de redan uppskrämda nivåerna. Samtidigt följer även GDDR5-minnet med en bit upp i nivå. Sluthastigheten landar på 7 200 MHz, även det en ökning på strax under 10 procent.

Överklockning med spänningshöjning

Asus Ares II

Asus Ares II ger möjlighet till spänningar uppåt 1,4 volt, något som inte visar sig ge avtryck i överklockningsmöjlighet. Den magiska gränsen visar sig istället vara 1,325 volt, värden över det ger snarast negativ inverkan på frekvenserna.

Slutnivån landar på 1 250 MHz GPU samt 7 300 MHz minne, en ganska marginell ökning jämfört med nivåerna vid standardspänning. Högre stabila nivåer är svåra att hitta, något som enligt Asus inte är helt ovanligt. Alla exemplar av Ares II skalar helt enkelt inte speciellt bra med höga spänningar.

Test: Prestanda vid överklockning

Med de nya frekvenserna på plats är det dags att bekräfta resultatet med några kompletterande tester. För tidsbesparing presenteras siffrorna endast i form av diagram för bildfrekvens, varierande renderingstider påverkas lite eller inget av den extra prestandaknuffen.

Diagram

Först ut är 3DMark 11, med en hälsosam prestandaknuff på som bäst cirka 12 procent. Det innebär alldeles utmärkt skalning, då maxfrekvensen 1 250 MHz är cirka 13,5 procent högre än standardnivån 1 100 MHz.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 3
  • Bildspel
  • Bild 1 av 3

Även speltesterna visar en ökning på som mest cirka 13 procent, väl i linje med den ökade klockfrekvensen för Asus Ares II. Undantaget är Hitman: Absolution, där som tidigare konstaterat en flaskhals sätter stopp för några notervärda ökningar.

Diagram

Sist men inte minst, med mer prestanda ökar även strömförbrukningen. Utan modifierad spänning handlar det om en förhållandevis marginell ökning till 750 watt, i linje med extraprestandan de högre frekvenserna ger.

Med spänningen uppskruvad till 1,325 volt är det dock andra bullar, där mätaren snabbt snurrar iväg över 800 watt. Toppvärdet är hela 850 watt, vilket ställer höga krav på både nätaggregat och kylning.

Test: Fyra grafikprocessorer

Att ha fyra sammankopplade grafikprocessorer är garanterat något av en våt dröm för många entusiaster. Sanningen är dock att konfigurationen dras med en hel del problem, både när det gäller hårdvara och mjukvara. För recensionen av Asus Ares II har SweClockers lagt vantarna på inte mindre än två exemplar, med målet att få fram värden för just fyra sammankopplade grafikprocessorer.

Det visar sig dock vara lättare sagt än gjort, och arbetet har kantats av motgångar. Till att börja med är upplösningen 2560x1440 i sammanhanget för låg, vilket introducerar begränsningar speltitlarna. Fokus måste därför flyttas till tester med flera skärmar, något som dessutom är det troligaste användningscenariot för konfigurationen.

Asus Ares II

När det gäller just Ares II handlar problemen främst om dålig kompatibilitet i mjukvara. Battlefield 3 kraschade ett flertal gånger innan hela testet till slut gick att genomföra, och Far Cry 3 hängde sig på laddningsskärmen varje gång. Testerna upprepades med en hela flora av drivrutiner, skärmkonfigurationer och inställningar – den ena med mer strulande än föregående.

Med två Geforce GTX 690 från konkurrenten Nvidia gick det om möjligt ännu sämre. De sammankopplade korten vägrar helt enkelt fungera korrekt med SweClockers tre Samsung-skärmar, trots flera timmars fipplande med DVI, Displayport och drivrutiner i dussintals olika konfigurationer.

Mjukvaran meddelar att allt är inkopplat korrekt och enligt konstens alla regler, men inställningar saknas och spel använder endast en ensam grafikprocessor. Tre skärmar och dubbla Geforce GTX 690 fungerar för andra användare, vilket gör att felet antagligen beror på någon obskyr bugg kombinerat med den aktuella hårdvaran.

Sammanfattningsvis är upplevelsen med båda konfigurationerna mer eller mindre katastrof, om än en hårsmån bättre för AMD-varianten. Fyra grafikprocessorer är av allt att döma enormt beroende av både hård- och mjukvara, där varje uppdaterad drivrutin kan innebära ett smärre helvete.

Nedan presenteras de resultat redaktionen faktiskt lyckades krama ut ur systemen, innan projektet lades på is och fokus flyttades till andra delar av recensionen. Då alla spel inte gick att köra fullt ut saknas värden för till exempel strömförbrukning. Diagrammen publiceras utan djupare analys, närmast som kuriosa.

Diagram

Syntetiska 3DMark 11 skalar riktigt bra med fyra grafikprocessorer, och dubbla Asus Ares II landar på nästan 12 000 poäng. Det innebär en prestandaökning på cirka 83 procent jämfört med ett ensamt kort.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Även i Battlefield 3 skalar flera grafikprocessorer bra, och resultatet för Ares II skjuter iväg långt över 100-sträcket trots den höga upplösningen. Hitman: Absolution fortsätter dock att visa svåranalyserade resultat, där de tveksamma värdena kan bero på en rad olika faktorer.

Test: Catalyst 13.2 Beta

Renderingstider är onekligen på tapeten rejält för 2013, inte minst efter en serie uppmärksammade artiklar av entusiastsidan Techreport. Som ett svar på en av webbplatsens analyser skapade AMD drivrutinen Catalyst 13.2 Beta (12.100.0), vilken fokuserar på att lösa problemet i vissa speltitlar.

Observera att det handlar om läckt testmjukvara, helt utan stöd eller support från AMD. Viktigt att påpeka är att drivrutinen endast fokuserar på att lösa specifika renderingsproblem i utvalda titlar, lite som en demonstration där AMD visar vad som förhoppningsvis komma skall. För att undvika onödiga diskussioner och antaganden passar redaktionen trots det på att inhämta några snabba resultat.

Uppdatering 130130: Observera att den nya drivrutinen Catalyst 13.2 Beta 3 (12.100.17.0) inte tillför några relevanta förbättringar jämfört med SweClockers testade variant. Resultaten är därför fortsatt giltiga.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 3
  • Bildspel
  • Bild 1 av 3

En snabb titt på bildfrekvensen för SweClockers tre speltitlar avslöjar inget av värde. Skillnaderna är som bäst små, där endast lägstanivån för Far Cry 3 i Crossfire ser mer än en marginell förändring.

Radeon HD 7970 GHz

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Inte heller de mer detaljerade resultaten för ett ensamt Radeon HD 7970 GHz innebär några överraskningar. Graferna är snarlika för att inte säga identiska, där den nya mjukvaran uppenbart varken gör från eller till i SweClockers testade speltitlar.

Radeon HD 7970 GHz Crossfire

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Detsamma kan egentligen sägas om två Radeon HD 7970 GHz i Crossfire. Grafen för Far Cry 3 uppvisar visserligen något färre rejäla spikar vilket förklarar den högre lägstanivån, men har samtidigt märkbart fler mindre ojämnheter. Totalt handlar det alltså inte om några underverk, Catalyst 13.2 Beta hjälper inte konfigurationen nämnvärt.

Asus Ares II

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Sist men inte minst, Asus Ares II med dubbla grafikprocessorer på samma kretskort. Även här är problemen kvar på samma nivå, undantaget Far Cry 3 där de allra värsta spikarna raderats ut.

Test: "Dynamic Frame Control" i Radeon Pro

I samband med debatterna runt renderingstider har diverse mjukvaror för att modifiera grafikkortens beteende hamnat i fokus. Bland dessa finns Radeon Pro från utvecklaren John "japamd" Mautari, ett verktyg för att gräva djupare i och utöka profilerna i drivrutinen Catalyst.

Den mest omskrivna funktionen är Dynamic Frame Control (DFC), i princip en övre gräns där bildfrekvensen låses. Det ger grafikkortet utrymme att vila, vilket i sin tur jämnar ut renderingstiderna avsevärt.

Asus Ares II

Funktionen kräver dock en separat profil med lämpligt värde för varje speltitel, vilket i praktiken inte är helt lätt. Ligger bildfrekvensen stadigt på höga nivåer är skärmens uppdateringsfrekvens (oftast 60 Hz) ett lämpligt val. Annars krävs någon form av medelvärde runt där det aktuella spelet brukar ligga.

DFC gör sig dock klart bäst i det förstnämnda fallet, vilket gör att sänkta inställningar för grafikkvalitet kan var att föredra. På lägre nivåer är ett lagom medelvärde svårt att hitta, då bildfrekvensen kan variera märkbart över tiden i många spel. Ett exempel är Far Cry 3, där värdena skiftar rejält mellan olika miljöer.

Förutom svårigheter med finlir i profilerna, Radeon Pro innebär dessutom vissa andra problem. Under testandet upplevdes bitvis instabilt beteende, där både Battlefield 3 och Far Cry 3 bråkade med mjukvaran. Problemen gick visserligen att lösa med hjälp av omstart och ominstallation, men visar ändå att det inte alltid är gröna gatan hela vägen in i mål.

Radeon HD 7970 GHz

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

I Battlefield 3 visar sig Radeon Pro från sin allra bästa sida, även med ett ensamt grafikkort. SweClockers testsekvens ligger stadigt över låset på 45 FPS, vilket innebär en i stort sätt spikrak linje runt 22 millisekunder. Det subjektiva flytet är bra, dock med noterbar "screen tearing" i perioder.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Lägsta nivå som går att ställa in som gräns är 30 FPS, vilket inte är tillräckligt lågt för Far Cry 3 på ett ensamt Radeon HD 7970 GHz. Resultatet är att spelet med jämna mellanrum går över nivån, vilket ger upphov till ett subjektivt märkbart ryckande.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

För Hitman: Absolution blir låset för högsta bildfrekvens 35 FPS, vilket spelet håller sig över större delen av sekvensen. Resultatet är vilotid för grafikkortet, med jämna renderingstider under långa perioder. Nämnvärt är dock att 35 FPS synkroniserar dåligt med 60 Hz uppdateringsfrekvens, vilket utan ytterligare inställningar ger märkbar "tearing".

Radeon HD 7970 GHz Crossfire

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Med två Radeon HD 7970 GHz i Crossfire är det inga problem att hålla bildfrekvensen över låset på skärmens maximala 60 FPS. Det subjektiva flytet är utmärkt, och spelet upplevs som mer följsamt jämfört med när mjukvaran är avstängd. Rent grafiskt är resultatet en mer eller mindre spikrak linje på 16,67 millisekunder.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

För Far Cry 3 låses bildfrekvensen till 50 FPS, motsvarande 20 millisekunder. Resultatet är en mer följsam upplevelse, dock inte utan märkbara ryckningar. Problemet ligger med andra ord djupare än vad DFC-funktionen i Radeon Pro kan hjälpa till med.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Hitman: Absolution har redan i grundutförandet någon form av flaskhals, och en artificiell gräns på 60 FPS jämnar ytterligare ut värdena. Här och var syns en antydan till sämre prestanda, men det subjektiva flytet är bra.

Asus Ares II

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

När det kommer till Asus Ares II är situationen likvärdig med dubbla Radeon HD 7970 GHz i samtliga situationer. Som tidigare konstateras är Asus nya monstermodell i princip Crossfire på ensamt kretskort, likt Radeon HD 6990 och tidigare grafikkort med dubbla grafikprocessorer.

Slutsats och sammanfattning

Efter AMD:s beslut att inte lansera ett officiellt Radeon HD 7990 är det knappast en överraskning att partnertillverkarna tar saken i egna händer. Från Powercolor kommer massiva Devil 13 tillsammans med en nedskalad modell, samtidigt som HIS kontrar med Radeon HD 7970 X2 Iceq.

Asus Ares II

För Asus del handlar allt om ROG Ares II, där dubbla Radeon HD 7970 GHz samsas på ett och samma kretskort. Ingenjörsmässigt handlar det om ett enormt imponerande bygge som andas kvalitet ned till minsta detalj. Alla delar upplevs överdrivna på ett positivt sätt, från den tjocka radiatorn med dubbla fläktar till strömförsörjning via tre 8-pins PCI Express.

Även under drift imponerar kortets fysiska attribut, där vattenkylaren och fläkten ligger på en överraskande låg ljudnivå. Inte ens vid maximal belastning under längre tid handlar det om något avskräckande oljud, speciellt inte jämfört med dubbla Radeon HD 7970 GHz i Crossfire. Imponerande är också total avsaknad av "coil whine", trots tätt sammanpressade komponenter på begränsad yta och åtskilliga hundra watt i strömförbrukning.

Akilleshälen för Asus Ares II ligger istället i mjukvaran, där drivrutinen Catalyst helt enkelt inte levererar. Även om den senaste tidens fokus på renderingstider enligt vissa är mest placebo går delar av problemen inte att förneka, där framför allt Far Cry 3 är ett gyllene exempel. Här har AMD ett enormt arbete framför sig, där vi antagligen inte vet slutresultatet än på många veckor.

Visst finns det "lösningar" som Dynamic Frame Control (DFC) i mjukvaran Radeon Pro, det är dock metoder som i redaktionens ögon inte riktigt når hela vägen fram. Dels finns det en hel del buggar och problem att skapa perfekta profiler, men framför allt ska verktyg från tredje part inte behövas för att uppnå normal funktion.

Asus Ares II

Sammanfattningsvis är ROG Ares II ett imponerande hantverk med brutal teoretisk beräkningskraft, där vi inte kan göra annat än att lyfta på hatten åt Asus ingenjörer. Trasiga drivrutiner gör dock att grafikkortet aldrig får glänsa ordentligt, vilket knappast är resultatet man vill se med en investering för närmare 14 000 kronor. I den frågan ligger bollen hos AMD och vi kan bara hoppas de tar uppgiften på allvar.