Speltest: Battlefield 3

Egenskap

Värde

Titel

Battlefield 3

Utvecklare

DICE

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-10-28

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz eller motsv.

  • Radeon HD 3870/Geforce 8800 GT

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Förinställda "Ultra" (1920), Förinställda "High" (1366)

Ett av de mest omtalade spelsläppen de senaste åren är utan tvekan Battlefield 3. Svenska DICE har arbetat hårt och länge med att leverera en mångsidig spelupplevelse, där upp till 64 spelare kan möta varandra på storslagna slagfält. Under huven finns grafikmotorn Frostbite 2, som tar hjälp av de senaste DirectX 11-funktionerna för att ge en upplevelse med uppskruvad grafik och förstörbara miljöer.

Battlefield 3 saknar testverktyg och innehåller endast ett fåtal helt repeterbara sekvenser. För SweClockers test får mjukvaran Fraps hålla koll på bildfrekvensen under enspelaruppdraget "Thunder Run".

Med resultaten från första riktiga speltestet i hand är det tydlig flaskhals som målas upp. Samtliga processorer klarar av att mata Radeon HD 7970 GHz med information under SweClockers sekvens, och skillnaderna är minimala.

Med upplösning och detaljnivå nedskruvade och därmed belastningen flyttad bort från grafikkortet är det snabbt andra bullar. A10-6800K och A10-6700 placerar sig före föregångarna, men bakom både Phenom II och Core i3-3220. Maxgränsen vad processorerna klarar ligger strax under 100 FPS, vilket öppnar upp för kännbara dippar under tunga flersperlarmatcher.