Inledning

Öppna spelvärldar är det nya svarta. Det detaljrika landskapet i The Witcher 3 sägs vara 30 gånger upp från föregångarna och dessutom 20 procent större än Skyrim, vilket bådar gott för den som inte bara vill slåss mot groteska monster utan också passa på att njuta av vykortsvackra miljöer.

2.jpg

Ett välansat skägg med Nvidia Hairworks.

Till skillnad från många andra titlar använder inte The Witcher 3 någon av de stora generaliserade spelmotorerna utan den egna Red Engine 3, som helt och hållet anpassats för det nya spelet. Det ger utvecklarna stora möjligheter att ta till egna knep för att höja bildkvaliteten.

Först och främst syns en extremt detaljrik natur fylld av växter och djur. Det kombineras med komplexa ljus- och vädereffekter, välgjorda spelkaraktärer och inte minst eld, lågor och explosioner. Den som använder ett grafikkort från Nvidia kan dessutom se fram emot extra påkostat ögongodis från grafikbiblioteket Gameworks: Clothing, Destruction och Hairworks.

Allt detta kommer dock till priset att det krävs mycket dator för att vara med i leken, särskilt för den som vill spela i höga upplösningar och skruva upp kvalitetsinställningarna. SweClockers laddar sommardatorn med The Witcher 3 för att undersöka prestandan med den senaste generationens grafikkort.

Tidigare speltester med SweClockers sommardator 2014

Titel

Datum

Länk

Grand Theft Auto V

2015-04-14

Till artikeln

Total War: Attila

2015-02-12

Till artikeln

Evolve

2015-02-10

Till artikeln

Battlefield Hardline Beta

2015-02-04

Till artikeln

Dragon Age: Inqusition

2014-11-21

Till artikeln

Far Cry 4

2014-11-19

Till artikeln

Call of Duty: Advanced Warfare

2014-11-06

Till artikeln

Civilization: Beyond Earth

2014-10-27

Till artikeln