Prestanda

Utan inbyggt stöd för kantutjämning måste funktionen aktiveras manuellt i drivrutinerna Catalyst respektive Geforce. För både AMD och Nvidia justeras endast reglaget för kantutjämning, övriga inställningar lämnas orörda.

geforce.png

Med Nvidia Geforce GTX 480 i testriggen syns tydliga avtryck i prestandagrafen när kantutjämning aktiveras. I de tyngre scenerna med 2x AA noteras värden runt 60 FPS, och med 4x AA dyker bildfrekvensen hela vägen ner till 40 FPS-strecket.

radeon.png

När Radeon HD 5870 rullar igång uppvisas väldigt intressanta resultat. Prestandasiffrorna vid 2x AA respektive 4x AA är i princip identiska. Den som använder kantutjämning kan således lika gärna dra igång det högsta läget.

Utan kantutjämning presterar Geforce GTX 480 betydligt bättre än Radeon HD 5870. Detta är inte särskilt förvånande då det handlar om ett både dyrare och generellt snabbare grafikkort. Radeon HD 5870 presenterar dock en jämnare bildfrekvens med en jämförelsevis högre lägstanivå.

Med två gångers kantutjämning aktiverat tappar Geforce GTX 480 i snitt 12 procent av bildfrekvensen, något som får anses vara mycket bra. Radeon HD 5870 tappar hela 35 procent i samma scen.

När trycket ökar till fyra gångers kantutjämning får båda modellerna kämpa. Grafikkorten gör ett identiskt tapp på 37 procent av bildfrekvensen jämfört med samma scen utan kantutjämning. Radeon HD 5870 lyckas dock hålla en högre lägstanivå, trots att grafikkortet genomgående har en lägre snittfrekvens än konkurrenten Geforce GTX 480.