DX11: Metro 2033

metro2.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Metro 2033

Utvecklare

4A Games

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-03-19

Systemkrav

  • Tvåkärnig processor

  • DirectX 9-kompatibelt grafikkort

  • 1 GB RAM

Metro 2033 baseras på en bok med samma namn skriven av den ryska författaren Dmitry Glukhovsky. Spelet utspelas i Moskvas tunnelbanor efter att ett kärnvapenkrig gjort marknivån mer eller mindre obeboelig. Spelaren slåss mot både människor och muterade varelser, allt med bländande DirectX 11-grafik och gott om effekter.

Tillsammans med DLC-paketet Ranger Pack lanserade utvecklaren 4A Games ett officiellt prestandatest där en förutbestämd sekvens loopas åtskilliga gånger. Som vanligt används upplösningen 1920 x 1200 pixlar med högsta möjliga detaljnivå och fyra gångers kantutjämning. PhysX samt Depth of Field hålls dock avstängda, det sistnämnda för att inte prestandasiffrorna ska dyka till löjligt låga nivåer.

Med Metro 2033 igång är det Geforce GTX 480 som med minsta möjliga marginal går segrande ur duellen med GTX 570. Nvidias nykomling presterar dock betydligt bättre än föregånagren GTX 470, men samtidigt är steget upp till GTX 460 1 GB SLI samt Radeon HD 6850 CF i samma prisklass ett par bildrutor per sekund.

När två grafikkort i SLI rullar igång är det åter hugget som stucket i duellen med Gforce GTX 480. De båda konfigurationerna presterar mer eller mindre identiskt, SLI-skalningen är inte nämnvärt optimerad från föregående generation.