DX11: Metro 2033

metro2.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Metro 2033

Utvecklare

4A Games

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-03-19

Systemkrav

  • Tvåkärnig processor

  • DirectX 9-kompatibelt grafikkort

  • 1 GB RAM

Metro 2033 baseras på en bok med samma namn skriven av den ryska författaren Dmitry Glukhovsky. Spelet utspelas i Moskvas tunnelbanor efter att ett kärnvapenkrig gjort marknivån mer eller mindre obeboelig. Spelaren slåss mot både människor och muterade varelser, allt med bländande DirectX 11-grafik och gott om effekter.

Tillsammans med DLC-paketet Ranger Pack lanserade utvecklaren 4A Games ett officiellt prestandatest där en förutbestämd sekvens loopas åtskilliga gånger. Som vanligt används upplösningen 1920 x 1200 pixlar med högsta möjliga detaljnivå och fyra gångers kantutjämning. PhysX samt Depth of Field hålls dock avstängda, det sistnämnda för att inte prestandasiffrorna ska dyka till löjligt låga nivåer.

Med den extremt tungdrivna shootern Metro 2033 får återigen Geforce GTX 550 Ti svårt att hänga med. Nykomlingen halkar bakom Radeon HD 5770 och det är först när klockfrekvenserna skruvas upp rejält som det kan ta sig förbi med minsta möjliga marginal.

Skillnaderna blir ännu tydligare i Crossfire och SLI-konfigurationerna, där Geforce GTX 550 Ti hamnar hopplöst efter Radeon HD 5770.