DX10: 3DMark Vantage

3DMarkVantage 2010-11-08 19-29-25-46.jpg

Egenskap

Värde

Titel

3DMark Vantage

Utvecklare

Futuremark

Genre

Syntetisk testsvit

DirectX-version

10.0

Lanseringsdatum

2008-04-28

Systemkrav

  • Grafikkort med DirectX 10-stöd

  • Processor med SSE2-stöd

  • 1 GB RAM

När man talar om syntetiska testprogram för spel är det onekligen svårt att inte ta upp långköraren 3DMark. I den nu något föråldrade upplagan Vantage är det DirectX 10 som gäller, där shadertunga speltester varvas med processorintensiva fysiktester. Här används inställningen "Extreme" vilket innebär att programmet körs i upplösningen 1920 x 1200 pixlar med 4x kantutjämning och 16x filtrering.

För att inte ge Nvidia en missvisande fördel avaktiveras stödet för hårdvaruaccelererad PhysX. Det är dessutom värt att notera att det rör sig om ett statiskt testprogram som inte nödvändigtvis representerar verklig spelprestanda.

Geforce GTX 590 inleder testsessionen med att plocka hem en tydlig seger över Radeon HD 6990. Att modellen har rejält sänkta klockfrekvenser för GF110-kretsen märks dock, värstingkonfigurationen GTX 580 SLI landar betydligt högre upp i tabellen.

Skalningen i Quad-SLI är inte direkt banbrytande och påminner mycket om den vi såg med de dubbla HD 6990-korten. Prestandavinsten med dubbla Geforce GTX 590 i SLI landar på dryga 50 procent.