Ordlista

Innan vi börjar titta på spelarna är det bra att känna
till en rad begrepp och förkortningar som kommer att användas i detta test.
Dessa redogör vi för i denna ordlista.
MP3: MPEG-1 Audio Layer-3. En komprimeringsmetod där ljud människor
inte kan uppfatta är bortklippta, och resten är komprimerat för att skapa en fil
som håller så hög kvalité och tar så liten plats som möjligt.

En MP3-fils
kvalité brukar baseras på dess bitrate, där en låg bitrate ger relativt dålig
kvalité men liten storlek, medan hög bitrate ger bättre ljud men också större
filer. Man brukar säga att en bitrate på 256 kbps motsvarar CD-kvalité, vilket
ct magazin tillsammans med
300 ljudfiler och referensutrustning kom fram till här.
Tabellen nedan ger en fingervisning om förhållandet mellan bitrate/filstorlek
och speltid.

Komprimerings-
metod (LAME)
Storlek
(1 min MP3)
Speltid
128 MB MP3

--alt-preset cbr 64
ca 470 kB
ca 260 minuter

--alt-preset cbr 96
ca 710 kB
ca 170 minuter

--alt-preset cbr 128
ca 940 kB
ca 130 minuter

--alt-preset cbr 160
ca 1180 kB
ca 110 minuter

--alt-preset cbr 192
ca 1420 kB
ca 90 minuter

--alt-preset cbr 224
ca 1650 kB
ca 75 minuter

--alt-preset standard
ca 1420-1650 kB
ca 80 minuter

--alt-preset extreme
över 1650 kB
ca 65 minuter
CBR, VBR: Constant Bit
Rate respektive Variable Bit Rate. Bit Rate kan ses som en
datatransfereringshastighet eftersom det indikerar mängden data (bits i det här
fallet) som flyttas under en viss tidsperiod, vanligtvis en sekund. I
sammanhanget betyder det då att en MP3-fil komprimerad till 128 kbps vid en
given sekund spelar upp musik som tar 128 kilobit (jämför detta med 1,4 megabit
per sekund hos CD-skivor). Vid en konstant bitrate (CBR) kommer en konstant
mängd data behandlas genom låten, oberoende av ljudkvalité. Vid variabel bitrate
(VBR) varierar bandbredden beroende på om ljudet kräver mycket eller lite data
för att låta bra.

ADPCM: Advanced Pulse Code Modulation. En
komprimeringsteknik som vanligen används i exempelvis MP3-spelare för att lagra
tal vid ljudinspelning. ADPCM-komprimerade filer har generellt sett filändelsen
WAV, andra filändelser kan förekomma.

WMA: Windows Media Audio.
Ett ljudformat från Microsoft. Enligt Microsoft själva är WMA ett format av hög
kvalité optimerat för både musik och ljud. Notera att bortsett från .WMA kan
filändelsena .WMV och .ASF förekomma. Filändelsen .ASF innebär dock inte med
nödvändighet att WMA-komprimering använts.

Ogg Vorbis: Ett fritt
ljudformat i den meningen att det är helt gratis att använda och är skyddat mot
licensförändringar som exempelvis gör det omöjligt att i framtiden ta ut
licenspengar. Anses av många som en värdig ersättare till MP3-formatet, men för
närvarande är stödet hos industrin svagt.

dB: Decibel. En
måttenhet som används för att mäta ljudvolym som bygger på en logaritmisk skala.
En ökning av 1 decibel motsvarar en multiplicering av signalstyrkan (vad
högtalaren producerar) med 1,258, eller ljudtrycket (det ditt öra hör) med
1,122.

SNR: Signal-to-noise ratio. Anger förhållandet mellan
signal- och brusnivå. Tillverkare strävar alltid efter att uppnå så hög SNR som
möjligt, eftersom det innebär mindre brus och störningar. SNR kan lite förenklat
ses som signalvolymen i förhållande till störningar och bakgrundsljud.

En SNR på 80 dB brukar ses som en gräns där det blir svårt för normala
lyssnare att höra brus. En SNR på 95 dB betraktas som så hög att även erfarna
lyssnare i tysta rum har svårt att höra störningar, även vid relativt hög
ljudvolym.

ID3: Standard för att lagra information i en MP3-fil.
Denna information kan vara exempelvis information om låttitel, artist,
musikgenre och så vidare.

SRS WOW: Samlingsnamn för ett antal
olika ljudoptimeringstekniker utvecklade av företaget SRS Labs som sägs ge
förbättrad ljudåtergivning i bland annat MP3-spelare. Optimeringarna sköts i
regel av en separat krets och SRS WOW-stöd återfinns i många av dagens
MP3-spelare.

UMSD: USB Mass Storage Device. En enhet som följer
Microsofts standard för USB-baserade lagringsenheter. En enhet som fungerar som
en UMSD går det att överföra filer till helt utan extra drivrutiner, om man
använder ett operativsystem (OS) med dessa drivrutiner inbyggda. Exempel på OS
med stöd för UMSD-enheter utan extra drivrutiner) är Windows 2000 och Windows
XP.