Test: Stalker: Call of Pripyat

stalker.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Stalker: Call of Pripyat

Utvecklare

GSC Gameworld

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-02-05

Systemkrav

  • Intel Pentium 4 2 Ghz eller motsvarande

  • Grafikkort (128 MB) ur Radeon 9000/Geforce 5000-serien

  • 512 MB RAM

Call of Pripyat är den tredje delen i GSC Gameworlds postapokalyptiska Stalker-serie. Ännu en gång gäller det att panga sig igenom den radioaktiva zonen i Tjernobyl och gå på sightseeing i spökstaden Pripyat. I grunden står grafikmotorn X-Ray som i den senaste versionen har stöd för DirectX 11-finesser som tesselering.

Här används en testsvit från spelutvecklarna själva där resultatet tas från det fjärde och tyngsta deltestet. I upplösningen 1920 x 1080 pixlar skruvas detaljnivån upp till "Ultra" med fyra gångers kantutjämning.

Radeon HD 7970 imponerar stort i Call of Pripyat, en titel som visat sig vara oerhört tung och i många fall har krävt flera grafikkort för att driva runt i högre detaljnivåer. AMD:s nykomling presterar 35 procent bättre än Nvidias Geforce GTX 580 samtidigt som det även springer förbi de Crossfire-kopplade Radeon HD 6950-korten. I jämförelse med föregångaren Radeon HD 6970 presterar HD 7970 smått galna 80 procent bättre.

Skalningen för den lägre upplösningen landar på 88 procent, mer än tillräckligt för att toppa tabellen med 139 FPS.

När upplösningen skruvas upp klättrar Radeon HD 7970 uppåt i fältet med väldigt fina resultat. Nykomlingen är det enda kortet med en enskild GPU som klarar av att leverera spelbar prestanda i Call of Pripyat och det presterar imponerande nog bättre än de Crossfire-kopplade Radeon HD 6970-korten. I jämförelse med föregångaren Radeon HD 6970 kan vi se en prestandafördel på nästan 100(!) procent till Radeon HD 7970.

När upplösningen skruvas upp förbättras läget avsevärt, och Radeon HD 7970 visar åter att många pixlar är vad kortet klarar av bäst. Skalningen blir hela 98 procent, och värdet är över 43 procent bättre än Geforce GTX 580 SLI.