Test: Hard Reset

hardreset.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Hard Reset

Utvecklare

Flying Wild Hog

Genre

FPS

DirectX-version

9.0

Lanseringsdatum

2011-09-13

Systemkrav

  • Intel Pentium 4 2,5 Ghz eller motsvarande

  • Grafikkort (512 MB) ur Radeon 3000/Geforce 8000-serien

  • 2 GB RAM

Polska utvecklaren Flying Wild Hogs cyberpunkshooter Hard Reset utspelar sig i en framtid som närmast kan liknas vid Ridley Scotts film Blade Runner. Spelkänslan påminner till en stor del om exempelvis Painkiller och Serious Sam, där rå och hypersnabb action har ställts i främsta rummet. Titeln drivs av Road Hog-motorn, baserad på smått ålderstigna DirectX 9 i grunden. Med uppskruvade inställningar kan dock mjukvaran visa upp en oanad grafisk förmåga, som även får nyare hårdvara att svettas.

För testet används spelets inbyggda benchmarkverktyg, vilket på ett utmärkt sätt presenterar både lägsta, högsta och medelvärde efter avslutat körning.

När vi stegar vidare mot de mer renodlade speltesterna är det DX9-baserade Hard Reset som får våra kombattanter att svettas först. Radeon HD 7950 klarar inte riktigt av att hålla jämna steg med Geforce GTX 580 och det är först när kortet överklockas som det har någon chans mot Nvidias värsting.

Två Crossfire-kopplade Radeon HD 7950 skalar relativt bra i Hard Reset och speciellt om man jämför med Nvidias SLI. Det rör sig om en prestandavinst på cirka 85 procent när ytterligare ett kort läggs till.

AMD:s nya GCN-arkitektur gillar att arbeta med höga upplösningar och Radeon HD 7950 är inget undantag. Vid 2560 x 1600 pixlar knappar nykomlingen in på Nvidias Geforce GTX 580 och lägger sig bakom med minsta möjliga marginal.

Crossfire-skalningen förbättras även den avsevärt när upplösningen skruvas upp. Prestandavinsten landar på imponerande 97 procent med ytterligare ett Radeon HD 7950-kort anslutet.