Test: Civilization V

civ5.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Civilization V

Utvecklare

Firaxis

Genre

Turbaserat strategispel

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-09-21

Systemkrav

  • Tvåkärnig processor på 2 GHz

  • 2 GB RAM

  • Grafikkort (256 MB) med DirectX 9-stöd

Sid Meiers Civilization har alltid varit något av en heliga graal för riktiga skrivbordshärskare, och det femte spelet i serien är knappast något undantag. Den här gången sker världserövrandet med DirectX 11-grafik samt ordentligt stöd för flera processorkärnor.

För prestandamätningen används den inbyggda testfunktionen i läget "lategameview". Mjukvaran Fraps får åter hålla koll på bildfrekvensen, då det medföljande verktyget inte visar tillräckligt detaljerade siffror.

Med mängder av enheter på karten kan även Sid Meiers Civilization V sätta ordentlig press på dagens kombattanter. Radeon HD 7870 ställer direkt in siktet på Geforce GTX 580 och lägger sig precis bakom Nvidias värsting. Modellen tar sig även förbi de dyrare Radeon HD 7950 med en mindre marginal samt presterar dryga 10 procent bättre än Geforce GTX 570.

Radeon HD 7850 landar strax bakom Geforce GTX 570 med en viss marginal. Nykomlingen har här en prestandafördel på dryga 10 procent över Geforce GTX 560 Ti.

Upplösningen skruvas upp och marginalerna mellan korten minskar ytterligare. Radeon HD 7870 ligger nu verkligen hack i häl med Geforce GTX 580 samtidigt som det landar på i princip samma resultat som Radeon HD 7950. Modellen presterar cirka 14 procent bättre än Geforce GTX 570.

Radeon HD 7850 trycker i den höga upplösningen in sig mellan Geforce GTX 570 och Radeon HD 6970. Kortet har en prestandafördel på runt 6 procent över Geforce GTX 560 Ti.