Steelseries Sensei MLG Edition

Steelseries Sensei MLG Edition

Danska Steelseries står för Sensei MLG Edition, som utvecklats med hjälp av professionella gamers. SweClockers testar vad som sägs vara världens mest anpassningsbara spelmus.

Mjukvaran: Steelseries Engine

Mjukvaran Steelseries Engine följer inte med på någon skiva i kartongen utan laddas istället ned från den officiella webbsidan. Det står dock ingenting om detta på kartongen eller i något informationsblad, vilket kan vara förvirrande för en del användare.

Programvaran är lättanvänd och enkel att förstå sig på. Till vänster skapas och raderas profiler och längst till höger är en ruta som förklarar vad alla inställningar gör. Rutan i mitten är reserverad för alla faktiska ändringar, så som DPI och vad varje knapp ska göra.

Engine1.jpg

Inställningarna för att ställa in knapparna är väldigt smidig och enkel, en knapp väljs på antingen den grafiska ytan eller i listan och ändras till valfri funktion längst ner i programmet. Här kan även makro-funktioner ställas in för att anpassa musens knappar efter eget behov.

Engine2.jpg

Även om det utlovas fem platser för profiler i Senseis interminne så är den första utrymmet reserverat av Engine, vad exakt detta medför är dock oklart, då denna profil inte går att använda. Detta medför alltså att det bara är fyra platser som går att använda.

Även här är det väldigt smidigt, profilerna dras helt enkelt från listan till vänster till platserna i rutan och sparas automatiskt i musens minne för användning. Denna funktion medför att Engine inte behövs installeras på fler än en dator och kan även avinstalleras efter att användaren är nöjd.

Engine3.jpg

Det första negativa med programvaran som syns är fliken för alla faktiska justeringar. Steelseries har radat upp inställningarna vertikalt och utnyttjar inte utrymmet optimalt vilket leder till onödigt skrollande.

Det andra är knappen för att spara alla inställningar, som är gömd vid profilerna istället för att finnas någonstans i mittenrutan. Det blir väldigt oklart att knappen används för att spara varje enskild inställning i programmet för just den profilen som är aktiv.

Inställningarna på musen som går att justera är följande:

  • Exactsens är helt enkelt DPI-justering som de flesta möss i prisklassen har. Det första reglaget justerar standard hastigheten och den andra är hastigheten som DPI-knappen i mitten av Sensei justeras till. Ju högre DPI destå snabbare rör sig muspekaren över skärmen.

  • Exactlift kontrollerar hur högt musen ska gå att lyfta utan att lasern slutar läsa av rörelser. När reglaget är längst ner sluter den att registrera rörelser direkt och när den är som högst går det att få muspekaren att röra på sig när musen hovrar några millimeter från musmattan. Inställningen ska hjälpa till med hastiga rörelser där musen knappt lyfts och centreras på musmattan utan att medföra några rörelser.

  • Exactaccel är en av de mest intressanta lösningarna på Sensei. När mjukvaran känner av hastiga rörelser justerar Exactaccel DPI-värdet högre för tillfället för att hjälpa till. Reglaget justerar hur mycket mjukvaran ska höja hastigheten. Inställningen kändes mest oförutsägbar och för en användare som är van vid att veta vart muspekaren hamnar blir detta en obekväm företeelse.

  • Exactaim är ungefär som motsatsen till Exactaccel, vid fina rörelser justerar mjukvaran DPI-inställningen till ett mycket lägre antal vilket medför till att muspekar rör sig väldigt sakta och exakt. Även här justerar mängden och hur tidigt inställningen ska kicka igång via reglaget. Samma obekväma oförutsägbarhet uppstår även här. Som en användare av möss i alla år har man ett hum om var muspekare och sikten hamnar med sina rörelser, men dessa inställningarna medför lite av en överraskning och pekaren är inte där det var tänkt.

  • Freemove är en inställning som går rakt på sak. Detta reglage förändrar hur mycket musens mjukvara ska justera rörelser till raka linjer, vilket är väldigt hjälpsamt ifall målet är att rita raka linjer i till exempel Paint. Däremot är det inte mycket nytta av att dra i reglaget i vanligt användande eller spelande.

Utöver denna lista inställningar går det även att ställa in färgerna på Senseis belysning och även att stänga av detta om användaren stör sig på detta. Även ljusstyrkan och kontrasten på LCD-skärmen går att ställa in samt uppladdning av en anpassad bild till denna.

Engine4.jpg

En mycket bra funktion med Engine är fliken där profiler går att ställas in efter program. specifieras det att en viss profil ska starta när Battlefield.exe startas så fixar Sensei detta automatiskt utan att behöva starta programmet och göra detta manuellt. Detta är helt klart en av de bästa funktionerna i Engine.

Engine5.jpg

I Engine medföljer även ett analysverktyg som spelar in knapptryckningar över tid för att se exakt hur mycket varje knapp används. Detta kan i teorin användas för att optimera funktioner på knapparna för att få musen anpassad perfekt efter varje person. Funktionen fungerar bra men känns ändå som en gimmick och inte alltför användbar. Användare brukar generellt sätt ha bra koll på hur mycket varje knapp används och veta vilka som inte gör mycket nytta.

Kommentarer till artikeln

97 debattinlägg

Skicka en rättelse
0

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

13

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

12

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer

31

AMD tar arkitekturerna Zen och Vega till 12 nanometer år 2018

Globalfoundries förbättrade 14-nanometersteknik får stå åt sidan till förmån för nya 12 nanometer, som ska användas för nästa generations processorer och grafikkort från AMD. Läs mer

10

Google köper del av HTC:s mobilverksamhet för 9 miljarder kronor

Efter månader av rykten bekräftar nu Google att de köpt av mobiltillverkaren HTC. Detta innebär att en stor del av utvecklingsteamet bakom Pixel nu går över till att arbeta för Google. Läs mer

3

Amazon utvecklar smarta glasögon för röstassistenten Alexa

Den röststyrda assistenten Alexa har nått en bred målgrupp genom implementeringen i produkter för smarta hem. Nu uppges Amazon utveckla smarta glasögon ämnade för assistenten. Läs mer

28

Guide från forumet: Grunderna i moddning

Vill du komma igång med moddning men vet inte riktigt var du ska börja? Profilen Johan "C4B12" Nyman ger enkla tips och råd om hur du med liten insats kan komma igång! Läs mer

13

SweClockers öppnar forumdel för Streaming och videoskapande

Ny forumdel för Streaming och videoskapande öppnar på SweClockers. Här hålls det diskussioner om mjukvara, hårdvara och inställningar runt videoskapande och direktsändningar. Läs mer

39

Pimax lanserar första VR-headsetet med "8K-upplösning" via Kickstarter

Tillverkaren Pimax lanserar nu sitt nya VR-headset via Kickstarter, vilket bland annat utlovas ha både högre upplösning och större synfält än konkurrenterna. Läs mer

34

Intel Cannon Lake försenas till slutet av 2018

Övergången till 10 nanometer är en fortsatt svår nöt för Intel att knäcka. Nu rapporterar Digitimes att processorfamiljen Cannon Lake till följd av detta försenas en tredje gång. Läs mer

19

Fortsatt begränsad tillgång på NAND Flash genom hela 2017

Enligt nya uppgifter kommer tillgången på flashminne vara fortsatt låg under resterande del av 2017, något som tros innebära ökade priser på bland annat SSD-enheter framöver. Läs mer

9

Divinity: Original Sin 2 recenseras av FZ

Det Kickstarter-finansierade actionrollspelet Divinity: Original Sin 2 lanserades nyligen och har fått ett positivt bemötande. Nu testar även FZ spelet och ger det högsta betyg. Läs mer