Grafikprestanda i Far Cry 3
Grafikprestanda i Far Cry 3
Grafikprestanda i Far Cry 3
Grafikprestanda i Far Cry 3
Grafikprestanda i Far Cry 3
Grafikprestanda i Far Cry 3
Grafikprestanda i Far Cry 3

Grafikprestanda i Far Cry 3

Far Cry 3 landar under dagen på butikshyllorna och kräver likt föregångarna ett kompetent datorsystem för att flyta obehindrat. SweClockers prestandatestar nio populära grafikkort i den rykande färska djungelpangaren.

Inledning

Ett av höstens mest omtalade spelsläpp är utan tvekan Far Cry 3. I titlen återvänder utvecklaren Ubisoft Montreal till djungelmiljöerna från första spelet, och passar samtidigt på att uppdatera grafiken rejält. I botten ligger motorn Dunia 2, med uppdateringar som DirectX 11, kraftigt förbättrad ljussättning och detaljerade animationer.

screenshot_30tcm1955458.jpg

Handling och upplevelse åt sidan, nya stortitlar med uppskruvad grafik är alltid högvilt för prestandasugna entusiaster. SweClockers laddar in nykomlingen i testriggen och fångar några snabba resultat.

Testsystem och mjukvara

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i7 3960X @ 4,0 GHz

Moderkort

Asus Rampage IV Extreme

Minne

16 GB Corsair Vengeance, 1 600 MHz, 9-9-8-24

Grafikkort

  • AMD Radeon HD 7970 GHz Edition

  • AMD Radeon HD 7970

  • AMD Radeon HD 7950 Boost

  • AMD Radeon HD 7950

  • AMD Radeon HD 7870

  • Nvidia Geforce GTX 680

  • Nvidia Geforce GTX 670

  • Nvidia Geforce GTX 660 Ti

  • Nvidia Geforce GTX 660

Hårddisk

Crucial M4 256 GB

Nätaggregat

Antec High Current Pro 1 200 W

Skärm

Samsung Syncmaster 305T

Operativsystem

Windows 7 Professional 64-bit

Drivrutiner

Geforce Drivers 310.64 Beta, Catalyst 12.11 Beta 8

Testsystemet är SweClockers vanliga rigg, med plattformen LGA 2011 och sexkärniga Core i7 3960X i 4,0 GHz i fokus. Maskinen kompletteras med en rad olika grafikkort signerade både AMD och Nvidia, i prisklass från cirka 2 000 kronor och uppåt.

Där föregångaren hade en alldeles utmärkt funktion för prestandatester faller dessvärre Far Cry 3 kort på det området. Istället är det mjukvaran Fraps som gäller för att läsa av antalet bilder per sekund i en förbestämd slinga.

Den utvalda och repeterbara spelsektionen är precis i början av handlingen i närheten av huvudbyn, där karaktären får springa längs med en väg i 30 sekunder. Slingan må se lättdriven ut, men faktum är att grafikbelastningen genomgående slår i taket under mätningarna.

Kommentarer till artikeln

323 debattinlägg

0

Google gör VR-headset för Android-telefoner

Virtuell verklighet är i ropet och alla vill ha en bit av kakan. Nu framgår att Google arbetar på en uppföljare till Cardboard, men också att VR kommer bakas in i Android. Läs mer

33

Test: Antec Kühler H2O H1200 Pro

Ännu ett företag hoppar på tåget om egenutvecklad plattform för sluten vattenkylning, där turen nu har kommit till Antec med nykomlingen Kühler H2O H1200 Pro. Läs mer

81

Intel: "Processorer kan komma att offra hastighet för högre energieffektivitet"

I jakten på tillverkningsprocesser bortom 7 nanometer lyfter Intel blickarna mot alternativa tekniker, som kan komma att offra hastighet till förmån för högre energieffektivitet. Läs mer

106

The Division låter dig välja mellan grafik och högre bildfrekvens på konsolerna

I spelkonsolernas värld brukar utvecklarna göra valet mellan högre bildfrekvenser eller grafisk kvalitet, någonting studion bakom The Division vill ändra på. Läs mer

14

Foxconn: "Vi köper Sharp"

Den japanska skärmtillverkaren Sharp förvärvas inom de närmaste veckorna av Foxconn. Det bekräftar bolagets vd tillika styrelseordförande och grundare Terry Gou. Läs mer

28

Define Signature är nytt bygge från MetallicAcid

Med Fractal Design Define S i botten plockar Justin "MetallicAcid" Ohlsen fram verktyg och skrider till verket. Resultatet är i vanlig ordning ruskigt läckert. Läs mer

38

Fredagspanelen 109: Intel clockblockar och undermåliga USB Type-C-kablar

Intels kommande överklockningsblockad av de låsta Skylake-processorerna är ett hett ämne för Jonas och Jacob i veckans avsnitt av Fredagspanelen. Läs mer

75

Apple och Cisco dödförklarar 2,4 GHz wifi

Wifi i 2,4 GHz-bandet har blivit mindre populärt på senare år, och nu slår företagen Apple och Cisco ytterligare en spik i kistan i en ny rapport som mer eller mindre dödförklarar frekvensbandet. Läs mer

20

Googles AI mot mänskliga Go-mästaren ska livesändas på Youtube

Under föregående vecka blev det klart att Googles AI-algoritm besegrat en av världens bästa spelare i brädspelet Go. Nu framgår att matchen mot den världsmästaren ska livesändas. Läs mer

55

Tunn plasthinna kan förvandla ögonlinser till datorskärmar

Skärmar framför ögonen finns redan i form av Google Glass och VR-headsets, men nu har forskare i Australien lyckats skapa grunden för att integrera detta i linser. Läs mer

37

Asrock blockerar överklockning av låsta processorer med nya BIOS

Samtidigt som Intel täpper till den så kallade Prime95-buggen stryps möjligheten att överklocka låsta processorer, vilket nu får avtryck hos Asrocks Z170-moderkort. Läs mer

32

Aquaris M10 är surfplatta med Ubuntu för stationärt och mobilt bruk

Canonical har under en längre tid jobbat med att få Linuxutgåvan Ubuntu att fungera både som stationärt och mobilt operativsystem. Nu är den första surfplattan med systemet på ingång. Läs mer