Inledning

Ett av höstens mest omtalade spelsläpp är utan tvekan Far Cry 3. I titlen återvänder utvecklaren Ubisoft Montreal till djungelmiljöerna från första spelet, och passar samtidigt på att uppdatera grafiken rejält. I botten ligger motorn Dunia 2, med uppdateringar som DirectX 11, kraftigt förbättrad ljussättning och detaljerade animationer.

screenshot_30tcm1955458.jpg

Handling och upplevelse åt sidan, nya stortitlar med uppskruvad grafik är alltid högvilt för prestandasugna entusiaster. SweClockers laddar in nykomlingen i testriggen och fångar några snabba resultat.

Testsystem och mjukvara

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i7 3960X @ 4,0 GHz

Moderkort

Asus Rampage IV Extreme

Minne

16 GB Corsair Vengeance, 1 600 MHz, 9-9-8-24

Grafikkort

  • AMD Radeon HD 7970 GHz Edition

  • AMD Radeon HD 7970

  • AMD Radeon HD 7950 Boost

  • AMD Radeon HD 7950

  • AMD Radeon HD 7870

  • Nvidia Geforce GTX 680

  • Nvidia Geforce GTX 670

  • Nvidia Geforce GTX 660 Ti

  • Nvidia Geforce GTX 660

Hårddisk

Crucial M4 256 GB

Nätaggregat

Antec High Current Pro 1 200 W

Skärm

Samsung Syncmaster 305T

Operativsystem

Windows 7 Professional 64-bit

Drivrutiner

Geforce Drivers 310.64 Beta, Catalyst 12.11 Beta 8

Testsystemet är SweClockers vanliga rigg, med plattformen LGA 2011 och sexkärniga Core i7 3960X i 4,0 GHz i fokus. Maskinen kompletteras med en rad olika grafikkort signerade både AMD och Nvidia, i prisklass från cirka 2 000 kronor och uppåt.

Där föregångaren hade en alldeles utmärkt funktion för prestandatester faller dessvärre Far Cry 3 kort på det området. Istället är det mjukvaran Fraps som gäller för att läsa av antalet bilder per sekund i en förbestämd slinga.

Den utvalda och repeterbara spelsektionen är precis i början av handlingen i närheten av huvudbyn, där karaktären får springa längs med en väg i 30 sekunder. Slingan må se lättdriven ut, men faktum är att grafikbelastningen genomgående slår i taket under mätningarna.