Grafikprestanda i Far Cry 3
Grafikprestanda i Far Cry 3
Grafikprestanda i Far Cry 3
Grafikprestanda i Far Cry 3
Grafikprestanda i Far Cry 3
Grafikprestanda i Far Cry 3
Grafikprestanda i Far Cry 3

Grafikprestanda i Far Cry 3

Far Cry 3 landar under dagen på butikshyllorna och kräver likt föregångarna ett kompetent datorsystem för att flyta obehindrat. SweClockers prestandatestar nio populära grafikkort i den rykande färska djungelpangaren.

Prestandapåverkan av grafikinställningar

Grafiken i Far Cry 3 kan justeras både med generella kvalitetsnivåerna och via fintrimmande av en hel del individuella inställningar. Redaktionen passar på att ta några snabba bilder och prestandasiffror, där olika nivåer jämförs.

Först ut är de förbestämda kvalitetsnivåerna, vilka går från lägsta "Low" till maximala "Extreme". Prestandaskalningen är i stort sett linjär, där varje ny nivå innebär ytterligare effekter och därmed lägre siffror.

För testslingan och Radeon HD 7970 GHz går gränsen för finsmakaren någonstans runt läget "High", där siffrorna i snitt hamnar i linje med 60 FPS. Till och med toppläget "Extreme" innebär dock fullt spelbara nivår för den som kan acceptera lite sämre flyt.

farcry3low.jpg

Detaljnivå "Low"

farcry3medium.jpg

Detaljnivå "Medium"

farcry3high.jpg

Detaljnivå "High"

farcry3veryhigh.jpg

Detaljnivå "Very High"

farcry3extreme.jpg

Detaljnivå "Extreme"

En bildjämförelse av kvalitetslägena avslöjar en hel del skillnader. Framför allt är det skuggor och ljussättning som förbättras, samt ytterligare reflektioner och material. Ett exempel på det sistnämnda är bakrutan på den vita bilen mitt i bilden.

Ljussättning

Även de olika nivåerna för ljussättning genom "Ambient Occulsion" påverkar prestandan, och i betydligt mindre grad. Grundtekniken "Screen Space Ambient Occlusion" (SSAO) ger bäst resultat, följt av "Horizon Based Ambient Occulsion" och sist "High Defintion Ambient Occulsion". De sistnämnda två är vidareutvecklingar med Nvidia (HBAO) respektive AMD (HDAO) bakom rodret.

ssaov2.jpg

SSAO

hbaov2.jpg

HBAO

hdaov2.jpg

HDAO

Jämförande bilder visar tydliga skillnader mellan alternativen, där framför allt skuggor presenteras annorlunda. Implementationen av HDAO är av allt att döma trasig – tekniken ger lägst bildfrekvens och presenterar samtidigt i stort sett inga skuggor alls.

Kantutjämning

Där ljussättningen endast påverkar prestandan marginellt är det en helt annan sak för varierande kantutjämning. Skillnaderna mellan de olika nivåerna är rejäla, där toppinställningen 8xAA mer än halverar bildfrekvensen jämfört med att spela helt utan kantutjämning.

För testets Radeon HD 7970 GHz går gränsen för finsmakaren runt 2xAA, efter det faller bildfrekvensen snabbt under guldstandarden 60 FPS. Mindre kräsna användare kan trycka upp inställninagrna till 4xAA, men toppnivån 8xAA kräver antagligen kraftigare hårdvara för att vara njutbar.

2xaapng.png

2xAA

4xaapng.png

4xAA

8xaapng.png

8xAA

På bild är variationerna betydligt svårare att se. Löv och annan vegetation blir visserligen mjukare i kanterna, men skillnaderna är ändå förhållandevis små. Eventuellt kan de högre inställningarna göra mer nytta i andra spelmiljöer, med fler skarpa objekt i bild.

Kommentarer till artikeln

323 debattinlägg

12

Test: Antec Kühler H2O H1200 Pro

Ännu ett företag hoppar på tåget om egenutvecklad plattform för sluten vattenkylning, där turen nu har kommit till Antec med nykomlingen Kühler H2O H1200 Pro. Läs mer

56

Intel: "Processorer kan komma att offra hastighet för högre energieffektivitet"

I jakten på tillverkningsprocesser bortom 7 nanometer lyfter Intel blickarna mot alternativa tekniker, som kan komma att offra hastighet till förmån för högre energieffektivitet. Läs mer

92

The Division låter dig välja mellan grafik och högre bildfrekvens på konsolerna

I spelkonsolernas värld brukar utvecklarna göra valet mellan högre bildfrekvenser eller grafisk kvalitet, någonting studion bakom The Division vill ändra på. Läs mer

13

Foxconn: "Vi köper Sharp"

Den japanska skärmtillverkaren Sharp förvärvas inom de närmaste veckorna av Foxconn. Det bekräftar bolagets vd tillika styrelseordförande och grundare Terry Gou. Läs mer

24

Define Signature är nytt bygge från MetallicAcid

Med Fractal Design Define S i botten plockar Justin "MetallicAcid" Ohlsen fram verktyg och skrider till verket. Resultatet är i vanlig ordning ruskigt läckert. Läs mer

38

Fredagspanelen 109: Intel clockblockar och undermåliga USB Type-C-kablar

Intels kommande överklockningsblockad av de låsta Skylake-processorerna är ett hett ämne för Jonas och Jacob i veckans avsnitt av Fredagspanelen. Läs mer

73

Apple och Cisco dödförklarar 2,4 GHz wifi

Wifi i 2,4 GHz-bandet har blivit mindre populärt på senare år, och nu slår företagen Apple och Cisco ytterligare en spik i kistan i en ny rapport som mer eller mindre dödförklarar frekvensbandet. Läs mer

19

Googles AI mot mänskliga Go-mästaren ska livesändas på Youtube

Under föregående vecka blev det klart att Googles AI-algoritm besegrat en av världens bästa spelare i brädspelet Go. Nu framgår att matchen mot den världsmästaren ska livesändas. Läs mer

55

Tunn plasthinna kan förvandla ögonlinser till datorskärmar

Skärmar framför ögonen finns redan i form av Google Glass och VR-headsets, men nu har forskare i Australien lyckats skapa grunden för att integrera detta i linser. Läs mer

37

Asrock blockerar överklockning av låsta processorer med nya BIOS

Samtidigt som Intel täpper till den så kallade Prime95-buggen stryps möjligheten att överklocka låsta processorer, vilket nu får avtryck hos Asrocks Z170-moderkort. Läs mer

31

Aquaris M10 är surfplatta med Ubuntu för stationärt och mobilt bruk

Canonical har under en längre tid jobbat med att få Linuxutgåvan Ubuntu att fungera både som stationärt och mobilt operativsystem. Nu är den första surfplattan med systemet på ingång. Läs mer

12

Fulkultur om hur vi erövrade solsystemet

Efter decennier av uppehåll är det åter dags för mänskligheten att ta nya steg på avlägsna himlakroppar. Häng med när Fulkultur utforskar solsystemet! Läs mer