Asus ROG Ares II

Asus ROG Ares II

Komponentjätten Asus släpper en ny monstermodell med dubbla grafikprocessorer. SweClockers testar vad som mycket väl kan vara världens kraftfullaste grafikkort: Ares II.

Testsystem, mjukvara och metod

IMG_0917.jpg

Gemensamma komponenter

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i7 3960X @ 4,4 GHz

Moderkort

Asus Rampage IV Extreme

Minne

16 GB Corsair Vengeance, 1 600 MHz, 9-9-9-24

Grafikkort

  • Asus Ares II

  • AMD Radeon HD 7970 GHz Edition

  • Nvidia Geforce GTX 690

  • Nvidia Geforce GTX 680

Hårddisk

Crucial M4 256 GB

Nätaggregat

Antec High Current Pro 1 200 W

Skärm

  • Samsung Syncmaster 305T

  • LG Flatron W2420R

Operativsystem

Windows 7 Professional 64-bit

Drivrutiner

Mjukvaran som används är alltid de senaste drivrutinerna som finns tillgängliga vid testtillfället för respektive komponent om ej annat anges. Relevanta versioner och annan information noteras nedan.

Geforce Drivers 310.90 WHQL

  • Nvidia Geforce GTX 600

AMD Catalyst 13.1 WHQL (9.012.0)

  • AMD Radeon HD 7000

  • Asus Ares II

Testmjukvara

Bildfrekvens och renderingstider snappas upp med mjukvaran Fraps. Vidare analys av datan sker med hjälp av Microsoft Excel.

Applikation

Användning

3DMark 11

Futuremarks senaste testsvit belastar grafikkortet till max med hjälp av allehanda DirectX 11-effekter.

Battlefield 3

DICE senaste Battlefield-titel bjuder på både DirectX 11-grafik och tung fysik.

Far Cry 3

Senaste ut i Far Cry-familjen med DirectX 11, djungelmiljö, vildsvin och magiska tauteringar.

Hitman: Absolution

Agent 47 på nya äventyr, den här gången med DirectX 11 under huven och nya trick i rockärmen.

Metod

För testet av Ares II kompletterar SweClockers de traditionella FPS-mätningarna med ett flertal grafer för renderingstider. I korthet innebär det att fokus flyttas från medeltal över längre perioder till detaljerade värden för varje renderad bildruta, vilket kan ge nya insikter runt grafikkortens prestanda.

Problemen med förhållandevis inexakta FPS-mätningar har diskuterats i många år, men uppmärksammades på bred front först i samband med en serie artiklar signerade Techreport. För 2013 satsar SweClockers på att ha med renderingstider som en del av standarduppsättningen grafikkortstester, dock kanske inte alltid samma djup som i den aktuella recensionen.

Sist men inte minst, Asus Ares II är ett grafikkort som redan i grundutförandet innebär enorma mängder råprestanda. För att verkligen låta modellen sträcka på benen körs testet därför med upplösningen 2560x1440 pixlar som läsgta nivå, ackompanjerat av 5760x1080 pixlar över tre skärmar.

Renderingstider

För att kunna ta in värdena som presenteras och hänga med i jargongen krävs en viss förståelse för begreppen som används. Först ut är renderingstid, vilket i princip innebär tiden det tar för grafikkortet att rita upp en ensam bildruta. Måttet som används är millisekunder, där 60 FPS motsvaras av 1000/60=16,67 millisekunder. På samma sätt motsvaras 30 FPS av 1000/30=33,33 millisekunder per bildruta.

Ojämna renderingstider, "microstuttering"

Begreppet "microstuttering" har under den senaste tiden fått agera samlingsnamn för fenomenet med ojämna renderingstider. Traditionellt är dock beteckningen reserverad för system med dubbla grafikkort, där problemet är mycket snabba svängningar mellan en kort och en lång renderingstid. Resultatet blir vad som tycks vara en solid och bred linje utritat i en graf, där den upplevda bildfrekvensen i många fall är lägre än vad siffrorna visar.

Tekniskt beror problemet på att processorn är snabbare än de sammankopplade grafikkorten. Enkelt förklaras beräknas två bildrutor av processorn, vilka sedan fördelas ut på grafikkorten med mycket litet mellanrum. Dessa behandlas under en i sammanhanget längre period, och blir klara ungefär samtidigt.

exempel.png

Bildrutorna visas därför med mycket kort mellanrum efter varandra, innan en längre paus uppstår i väntan på att grafikkorten ska bli klara med nästa omgång bildrutor. Resultatet är en oscillerande effekt, där mellanrummen mellan rutorna varierar kraftigt.

Lösning på problemet kan bland annat vara att sänka grafikkvaliteten tills processorn utgör systemets begränsning. Då hinner grafikkorten utföra jobbet utan problem, vilket ger en jämn ström av bilder. Fenomenet går även att lösa i mjukvara med olika begränsningar och utjämningstekniker, vilket är implementerat i varierande grad.

Ojämna renderingstider, så kallat "jitter"

För att beskriva ojämna renderingstider med ett ensamt grafikkort har begreppet "jitter" etablerats allt mer. I stort sett innebär det samma sak, men då fenomenet inte beror på samma processorrelaterade bekymmer som vid flera grafikkort kan en separat benämning vara på sin plats.

Ojämna renderingstider som "jitter" har ingen given förklaring i alla lägen, utan beror av flera olika variabler. Här har bland annat drivrutiner och speltitlar stor betydelse, och kan innebär väsentliga skillnader mellan två till synes likvärdiga system.

Oftast handlar det inte heller om kraftigt oscillerande värden och en solid massa i graferna likt vid "microstuttering", utan snarast problem med lite längre intervaller. Den subjektiva effekten är perioder av bra flyt avbrutna av små "hackanden", vilket i många fall kraftigt påverkar spelupplevelsen.

Fenomenet är också vad som varit i fokus för Techreports omtalade artiklar, där framför allt stortiteln Skyrim står för det stora skräckexemplet.

13

Roccat erbjuder 3D-utskrivningsbara knappar till gamingmusen Nyth

Den som inte nöjer sig med sisådär 37 000 olika knappkombinationer kan själv skriva ut eller beställa skräddarsydda knappuppsättningar till "MMO-musen" Roccat Nyth. Läs mer

36

Sony Xperia Z5-serien i tre modeller – 4K-upplösning på ingång

Det blir inte bara en, utan tre, nya flaggskepp från Sony i Xperia Z5-familjen, där den yppersta varianten går upp till 5,5 tum med rekordhög 4K-upplösning. Läs mer

56

Dan Cases gör världens minsta chassi för gamingdatorer

I samarbete med Lian Li planerar moddaren Daniel Hansen att ta en superkompakt gaminglåda till marknaden, med plats för långa grafikkort och flera lagringsenheter. Läs mer

17

Intel Core M "Skylake" går upp till 3,1 GHz

Med fokus på passiv kylning väntas Skylake-Y inte enbart ge längre batteritid än föregångaren Broadwell. Nu talar nya uppgifter också om högre klockfrekvenser och prestanda. Läs mer

43

Blackberrys Android-telefon med fysiskt tangentbord på bild

Mobiltelefoner med dedikerade tangentbord hör inte längre till det förgångna, i alla fall inte om Blackberry får bestämma. Nu publiceras bilder på bolagets första Android-lur "Venice". Läs mer

43

Valve lockar hårdvaruköpare med Rocket League och Portal 2

Det blir gratis spel på köpet när Valve kryddar förbokningserbjudandena för handkontrollen Steam Controller och streamingboxen Steam Link. Läs mer

85

Dell satsar på Nvidia G-Sync med ny gamingskärm i 144 Hz

Datortillverkaren Dells första skärm med dynamiska uppdateringsfrekvenser är S2716DG, som kombinerar WQHD-upplösning och 144 Hz uppdateringsfrekvens. Läs mer

43

Valve fördröjer HTC Vive VR till 2016

Det blir ingen bred lansering av HTC Vive VR innan årsskiftet. Utvecklare står först i kö och vanliga konsumenter får hålla ut till i början av nästa år. Läs mer

61

AMD smyglanserar Radeon R9 370X

Ett nytt grafikkort från AMD ska utmana Geforce GTX 950 och ge Nvidia en match om instegsklassen, detta med en ny inkarnation av den tre år gamla Pitcairn. Läs mer

30

SpelClockers säsongstartar klockan 20:00

SweClockers alldeles egna gamingklan SpelClockers drar igång höstsäsongen och bjuder in alla medlemmar till en fullspäckad spelkväll. Först ut är en omgång Rocket League. Läs mer

42

Logitech släpper nya gaminglurar i G-serien

Två fullspäckade headset för gamers är på ingång från Logitech, som lockar med programmerbara knappar, multianslutning och effektfull RGB-belysning. Läs mer

161

AMD lanserar Radeon R9 Nano – fullfjädrade Fiji i miniformat

Grafikprocessorn Fiji står till grund för en ny modell i Radeon-serien när AMD lanserar den nya minstingen Nano, som storleken till trots ska leverera klassledande prestanda. Läs mer