Asus ROG Ares II

Asus ROG Ares II

Komponentjätten Asus släpper en ny monstermodell med dubbla grafikprocessorer. SweClockers testar vad som mycket väl kan vara världens kraftfullaste grafikkort: Ares II.

Test: Far Cry 3

Egenskap

Värde

Titel

Far Cry 3

Utvecklare

Ubisoft Montreal

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2012-11-30

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo E6700/AMD Athlon64 X2 6000+ eller motsv.

  • Radeon HD 2900/Geforce 8800 GTX

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Förinställda "Extreme", 4xAA + HBAO (upplösning varierar)

Från kanadensiska Ubisoft Montreal kommer tredje delen i Far Cry-sagan, en spelserie som pressat grafikkort till det yttersta i snart 10 år. Far Cry 3 återvänder till en tropisk och öppen djungelmiljö, där huvudkaraktären Jason ska rädda vänner med hjälp av av allehanda fordon och vapen.

Miljöerna renderas i bländande DirectX 11, med stöd för bland annat tekniker som tesselering, avancerad ljussättning och rejäl kantutjämning. SweClockers testslinga är en repeterbar spelsekvens där huvudkaraktären åker med i en bil, med bland annat djungel, vatten, djur och rök synligt i perioder.

Tester i 2560x1440 pixlar

Far Cry 3 är ett tungt spel, och Asus Ares II måste jobba till max för att hålla flytet uppe. Kortet lyckas dock kamma hem förstaplatsen när det gäller medelfrekvens, marginellt före både Geforce GTX 680 SLI och Radeon HD 7970 GHz.

Fina siffror till trots, den uppmärksamma läsaren kan dock redan här notera att allt antagligen inte står rätt till. Både Asus Ares II och besläktade Radeon HD 7970 GHz i Crossfire uppvisar noterbart låga värden för lägsta bildfrekvens, något som tyder på problematik under huven.

fc3_hd7970.png
fc3_gtx680.png

Med ett ensamt grafikkort i systemet är skillnaderna mellan AMD Radeon HD 7970 GHz och Nvidia Geforce GTX 680 klart märkbara. Nvidia-kortet levererar en förhållandevis jämn ström av bildrutor, samtidigt som AMD-modellen bitvis har rejäla problem. Fenomenet känns även subjektivt, då sekvensen med AMD-kort i systemet stannar upp och hackar till ett flertal gånger.

fc3_hd7970cf.png
fc3_gtx680sli.png

Med dubbla kort i SLI respektive Crossfire blir det knappast bättre. Två sammankopplade Radeon HD 7970 GHz fungerar riktigt dåligt, med långa, tydliga och återkommande hack. Subjektivt är upplevelsen nästan outhärdlig med obefintlig spelglädje, och går inte att rekommendera för någon.

fc3_aresii.png
fc3_gtx690.png

Facit är det samma för Asus Ares II, vilket som tidigare konstaterats i stort sett är dubbla Radeon HD 7970 GHz på samma kretskort. I Far Cry 3 plågas modellen av regelbundna bottennapp, där spelet helt enkelt stannar upp i runt 1/10 sekund (motsvarande 10 FPS).

Tester i 5760x1080 pixlar (Eyefinity/Surround)

Med tre skärmar och rejäl upplösning på tapeten får Asus Ares II en tung uppgift, men lyckas hålla konkurrenterna stången. Medelvärdet för bildfrekvensen landar strax under 40, vilket i teorin innebär "spelbart" för den som inte är allt för mycket finsmakare.

Precis som tidigare är det dock lägsta frekvens som oroar. Även här tyder värdet på att något inte står rätt till när två grafikprocessorer från AMD får samarbeta.

fc3m_hd7970.png
fc3m_gtx680.png

Med två ensamma grafikprocessorer handlar det om långa renderingstider och låg bildfrekvens i allmänhet. Noterbart är att Geforce GTX 680 visare ett betydligt sämre resultat jämfört med låg upplösning, vilket kan tyda på att grafikminnet tryter. AMD Radeon HD 7970 GHz lider dock av flera oroande spikar långt över övriga värden, vilket gör att GTX 680 fortfarande subjektivt tar hem ronden.

fc3m_hd7970cf.png
fc3m_gtx680sli.png

Med två grafikkort sammankopplade upprepas skräckhistorien från den lägre upplösningen. Dubbla Radeon HD 7970 GHz är i stort sett oanvändbart, och även Geforce GTX 680 SLI tappar mark när pixlarna blir flera. Subjektivt är det dock fortfarande Nvidia-lösningen som vinner, då AMD-korten "stannar upp" på ett betydligt mer störande sätt.

fc3m_aresii.png
fc3m_gtx690.png

Sist men inte minst, Asus Ares II och Nvidias Geforce GTX 690. Resultatet är åter i linje med två grafikkort i SLI eller Crossfire, vilket knappast överraskar då grundtekniken är den samma. Det innebär rejält med problem för Ares II, och en ordentlig utmaning för Geforce GTX 690.

40

Tävla och vinn SSD-enhet och DDR4-minnen med Crucial

En SSD på närmare en halv terabyte och en duo DDR4-minneskit kröner prispallen när Crucial drar igång en tävling för SweClockers medlemmar. Läs mer

74

Intel uttalar sig officiellt om clockblocking

Efter veckor av tystnad tar Intel bladet från munnen och uttalar sig officiellt om överklockning av icke K-märkta processorer. Läs mer

85

Samsung och LG på väg att överge 3D-tv

För bara några år sedan var 3D det stora försäljningsargumentet för tv-apparater, men bristande intresse gör att tillverkarna börjar fasa ut konceptet. Läs mer

56

Ubisoft: "PC-versionen av The Division hålls inte tillbaka av konsolversionerna"

Det är helt enkelt inte sant att PC-versionen av The Division hålls tillbaka av spelkonsolerna – det skriver Ubisoft i ett officiellt uttalande. Läs mer

29

Rise of the Tomb Raider kan bli först ut med DirectX 12

Genom att byta ut körfilen i Rise of the Tomb Raider lyckas en användare få fram DirectX 12 i startmenyn, vilket talar för att det kan bli ett av de första spelen med gränssnittet. Läs mer

24

Cooler Master sjösätter upphottade kylarna Hyper 212X och TX3I

I kampen om prismedvetna entusiasters plånböcker släpper Cooler Master nya revisioner av populära Hyper 212 och TX3, där bättre kylning och ny monteringsanordning står på menyn. Läs mer

17

Google gör VR-headset för Android-telefoner

Virtuell verklighet är i ropet och alla vill ha en bit av kakan. Nu framgår att Google arbetar på en uppföljare till Cardboard, men också att VR kommer bakas in i Android. Läs mer

40

Test: Antec Kühler H2O H1200 Pro

Ännu ett företag hoppar på tåget om egenutvecklad plattform för sluten vattenkylning, där turen nu har kommit till Antec med nykomlingen Kühler H2O H1200 Pro. Läs mer

87

Intel: "Processorer kan komma att offra hastighet för högre energieffektivitet"

I jakten på tillverkningsprocesser bortom 7 nanometer lyfter Intel blickarna mot alternativa tekniker, som kan komma att offra hastighet till förmån för högre energieffektivitet. Läs mer

120

The Division låter dig välja mellan grafik och högre bildfrekvens på konsolerna

I spelkonsolernas värld brukar utvecklarna göra valet mellan högre bildfrekvenser eller grafisk kvalitet, någonting studion bakom The Division vill ändra på. Läs mer

14

Foxconn: "Vi köper Sharp"

Den japanska skärmtillverkaren Sharp förvärvas inom de närmaste veckorna av Foxconn. Det bekräftar bolagets vd tillika styrelseordförande och grundare Terry Gou. Läs mer

32

Define Signature är nytt bygge från MetallicAcid

Med Fractal Design Define S i botten plockar Justin "MetallicAcid" Ohlsen fram verktyg och skrider till verket. Resultatet är i vanlig ordning ruskigt läckert. Läs mer