Asus ROG Ares II

Asus ROG Ares II

Komponentjätten Asus släpper en ny monstermodell med dubbla grafikprocessorer. SweClockers testar vad som mycket väl kan vara världens kraftfullaste grafikkort: Ares II.

Test: Hitman: Absolution

Egenskap

Värde

Titel

Hitman: Absolution

Utvecklare

IO Interactive

Genre

Tredjepersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2012-11-20

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo/AMD Athlon64 X2 på 2,0 GHz

  • Radeon HD 2600 XT/Geforce GT 210

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Förinställda "Ultra", 4xAA (upplösning varierar)

Agent 47 är tillbaka, den här gången med en tonårsflicka i släptåg och fler fiender än någonsin. Fokus ligger som vanligt på överlagda attacker i det tysta, där miljö och smygande attacker används för att överraska inte ont anande.

Förutom nya uppdrag och en färsk berättelse bjuder Hitman: Absolution på en uppdaterad grafikmotor med DirectX 11-stöd. Spelet har dessutom ett inbyggt testläge, vilket underlättar för att få samma sekvens om och om igen.

Tester i 2560x1440 pixlar

Först ut är den i sammanhanget låga upplösningen, och det märks redan har tydligt att Hitman: Absolution gillar grafikkort från AMD. Asus Ares II landar i topp, med Radeon HD 7970 GHz i Crossfire precis bakom. Steget ned till Nvidias modeller är relativt stort, med Geforce GTX 680 SLI ett rejält steg ned.

Intressant att notera är att Asus Ares II och Radeon HD 7970 GHz Crossfire ligger förvånansvärt nära varandra, prestandaskillnaden bör helt enkelt vara lite större. Då sekvensen förutom grafik innehåller en hel del processortunga simuleringar ligger det nära till hands att ana en antydan till flaskhals i CPU eller spelmotor, där grafikkorten inte kan sträcka på benen.

Faktum är att sekvensen i Hitman: Absolution belastar SweClockers sexkärniga Core i7 3960X i 4,4 GHz till hela 80 procent, en enormt hög siffra för att vara ett spel. Flaskhalsen bekräftas genom att laborera med grafikinställningarna – varken lägre upplösning eller avstängd kantutjämning ger nämnvärd ökning av bildfrekvensen.

Även en snabbtitt på belastningen över grafikprocessorerna ger samma resultat. Siffrorna ligger endast runt 90 procent, undantaget i början respektive slutet av sekvensen där värdena sticker iväg mot taket. Med facit i hand är Hitman: Absolution inte det bästa av val som prestandatest för grafikkort – testsekvensen är helt enkelt överdrivet beroende av processorkraft.

hitman_hd7970.png
hitman_gtx680.png

Hög processoranvändning till trots, med en ensam GPU i systemet är det grafikkortet som står för stoppklossen. Trots att Hitman: Absolution är en titel under AMD Gaming Evolved är det Nvidia Geforce GTX 680 som drar vinnarkortet. AMD Radeon HD 7970 GHz har helt enkelt betydligt större skiftningar, med värden långt över 120 millisekunder (motsvarande cirka 8 FPS).

hitman_hd7970cf.png
hitman_gtx680sli.png

Med två kort i SLI respektive Crossfire blir resultatet svårare att analysera. Båda konfigurationerna visar mycket bra kurvor, men då det som tidigare konstaterat finns indikationer på en CPU-flaskhals är värdena svårvärderade.

Slutsatsen som går att dra är dock att problemet med ojämna renderingstider minimeras rejält om begränsningen flyttas till processorn. När grafikkortet får "all tid i världen" att rendera bildrutor blir resultatet snabbt bättre, oavsett vilken tillverkare det handlar om.

hitman_aresii.png
hitman_gtx690.png

För grafikkort med dubbla processorer är det Asus Ares II som visar det bästa resultatet, åter med vad som verkar vara CPU-begränsning med i leken. Geforce GTX 690 ger betydligt större variation, där avsnitt med jämna respektive ojämna renderingstider avlöser varandra.

Tester i 5760x1080 pixlar (Eyefinity/Surround)

När upplösningen skruvas upp utjämnas läget mellan tillverkarna, och Nvidia Geforce GTX 680 SLI knappar in rejält. Asus Ares II lyckas dock hålla förstaplatsen för medelvärdet av bildfrekvensen, även om det lägsta värdet ligger på en oroväckande nivå.

Intressant att notera är att skillnaden mellan Asus Ares II och Radeon HD 7970 GHz procentuellt är betydligt större i det här testet. Det tyder på att den tidigare flaskhalsen har minskat i betydelse med den högre upplösningen.

hitmanm_hd7970.png
hitmanm_gtx680.png

Med en ensam grafikprocessor är det åter nedslående resultat för AMD. Även om Geforce GTX 680 får betydligt ojämnare värden jämfört med den lägre upplösningen är det AMD Radeon HD 7970 GHz som drar nitlotten, där grafen varierar med otrolig magnitud.

hitmanm_hd7970cf.png
hitmanm_gtx680sli.png

Med två kort i Crossfire respektive SLI blir resultatet åter mer svårtolkat. Nvidia ger av allt att döma en mycket jämn uppplevelse, samtidigt som AMD Radeon HD 7970 GHz Crossfire lider av större variationer och ett fåtal spikar mot riktigt jobbiga nivåer. Subjektivt handlar det dock inte om några större skillnader förutom något enstaka, kännbart, hack för AMD-konfigurationen.

Intressant är att variationerna sticker iväg rejält mot slutet av sekvensen, där även CPU-belastningen råkar vara som störst. Eventuellt tyder detta på att den tidigare flaskhalsen fortfarande finns kvar i någon mån, vilket ytterligare cementerar uppfattningen att Hitman: Absolution inte är det bästa testet för flera sammankopplade grafikkort.

hitmanm_aresii.png
hitmanm_gtx690.png

Resultatet återkommer med två grafikprocessorer på samma kretskort. Nvidia Geforce GTX 690 producerar överraskande jämna nivåer jämfört med en ensam GPU, samtidigt som Asus Ares II har några jobbiga äventyr uppåt och över 100 millisekunder. Åter blir det även betydligt större variationer i slutsekunderna, där GPU-belastningen är som högst.

30

Oneplus ger bort VR-lösningen Loop VR

Inför släppet av den smarta telefonen Oneplus 3 ger företaget bort 30 000 stycken telefonhållare, som ger användare förtur att beställa telefonen genom en handelsportal i virtuell verklighet. Läs mer

43

Googles Project Ara försenas igen - släpps nästa år

Lanseringen av den modulära smarta telefonen Project Ara har skjutits upp flera gånger sedan utannonseringen 2013. Nu meddelar Google att den senareläggs ytterligare och ska släppas 2017. Läs mer

213

Microsoft gör det svårare för användare att tacka nej till Windows 10

Microsoft tar till nya metoder för att få användare att uppgradera till Windows 10. Förutom att göra det till en rekommenderade uppgradering är rutan nu svårare att avfärda. Läs mer

76

AMD "Zen" Summit Ridge på bild – dubblerar prestandan mot FX-8150

I samband med AMD:s senaste möte med investerare lättar bolaget åter på locket för Zen, som hittar ut på bild och sägs få dubblerad prestanda mot Bulldozer-baserade FX-8150. Läs mer

30

Nvidia Geforce GTX 1060 kan baseras på GP104 med halverat antal CUDA-kärnor

Ersättaren till Geforce GTX 960 kan komma att baseras på samma grafikkrets som GTX 1080, dock i ett rejält nedskalat utförande med prestanda som når minimikraven för virtuell verklighet. Läs mer

95

Rykte: Nvidia "GP102" är kretsen för nästa Geforce GTX Titan – får 3 840 CUDA-kärnor

Uppgifter talar för att arkitekturen Pascal blir ett trendbrott för Nvidia, som uppges ha tagit fram en mellanstor grafikkrets för användning av Geforce GTX 1080 Ti och nästa GTX Titan. Läs mer

29

Starbreeze ingår i samarbete med Imax för att göra VR-upplevelser

Starbreeze fortsätter sin satsning på virtuell verklighet och utannonserar nu ett nytt samarbete med Imax, med vilka de ska utveckla unika VR-upplevelser. Läs mer

Rapport från Google I/O 2016

Googles utvecklarkonferens I/O bjuder alltid på många nyheter, och årets upplaga är inget undantag. Häng med när Jakob Nilsson tittar på allt från AI-processor till Android-souvenirer! Läs mer

42

Fredagspanelen 116: Geforce GTX 1080, Polaris på Computex och Battlefield 1

Det laddas för en ordentlig hårdvarusommar i veckans avsnitt av Fredagspanelen, med både Nvidias utrullning grafikarkitekturen Pascal och den kommande Computex-mässan. Läs mer

22

Chromebook får stöd för Android-appar

Snart kommer det vara möjligt att köra Android-appar på Chromebook. Funktionen utannonserades under årets Google I/O och planers släppas senare i år. Läs mer

37

Asus demonstrerar grafikkort för bärbara snabbare än Geforce GTX Titan X

Förbättringarna med Nvidia Pascal har inte enbart avtryck inom stationära datorer, utan även för bärbara där ett grafikkort snabbare än Geforce GTX Titan X är på ingång. Läs mer

14

Total War: Warhammer optimeras för DX12

Det senaste strategispelet i Total War-serien har precis anlänt, men spelets utvecklare vilar inte på sina lagrar utan jobbar på uppdateringar som ska optimera spelkoden för DirectX 12. Läs mer