Test: Anno 2070
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Anno 2070 |
Utvecklare | Related Designs |
Genre | RTS |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2011-11-17 |
Systemkrav |
|
Testinställningar | High, AA aktiverat, 16xAF (upplösning varierar) |
Med Anno 2070 tar Related Designs sin historiska spelserie in i framtiden. Titeln utspelar sig efter att polarisarna smält och översvämmat stora delar av världen. I vad som närmast kan liknas en kombinerad RTS och stadsbyggarsimulator tar spelaren kontroll över en av tre spelbara fraktioner med målet att dominera de få landsmassor finns kvar. Spelets grafikmotor har putsats upp från föregångarna och har numera DirectX 11-stöd som ger en helt klart vassare visuell upplevelse.
För prestandamätningen används introduktionen till första uppdraget i spelets demoversion, där mängder av realtidsrenderade objekt sätter ordentlig press på systemet. Bildfrekvensen snappas upp med hjälp av mjukvaran Fraps.
Anno 2070 är traditionellt starkt på AMD HD 7000-kort, men trots det landar GTX Titan cirka 30 procent över Radeon HD 7970. Steget ned till GTX 680 är ännu större – över 40 procent.
SLI-skalningen på cirka 70 procent är godkänd, men knappast optimal. Resultatet räcker dock för att utmanövrera Asus Ares II med cirka 17 procent.
Även i lägre upplösning är det övertygande resultat från Geforce GTX Titan. Två kort i SLI når hela 150 FPS, 20 procent bättre än nästkommande alternativ i tabellen.
Renderingstider
Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".
Med fokus på varje bildruta är resultatet åter bra, dock med ett par spikar i grafen. Dessa känns även subjektivt, som enstaka ryck här och där.
SLI förändrar inget fundamentalt. Ett par mindre ryckninagr finns kvar, och en del microstuttering byggs upp mot slutet av sekvensen. Subjektivt rullar det dock på utan större problem, absolut godkänt för ett spel i RTS genren.