Test: Far Cry 3

Egenskap

Värde

Titel

Far Cry 3

Utvecklare

Ubisoft Montreal

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2012-11-30

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo E6700/AMD Athlon64 X2 6000+ eller motsv.

  • Radeon HD 2900/Geforce 8800 GTX

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Förinställda "Medium", 2xAA + SSAO

Från kanadensiska Ubisoft Montreal kommer den tredje delen i Far Cry-sagan, en spelserie som pressat grafikkort till det yttersta i snart 10 år. Far Cry 3 återvänder till en tropisk och öppen djungelmiljö, där huvudkaraktären Jason ska rädda vänner med hjälp av av allehanda fordon och vapen.

Miljöerna renderas i bländande DirectX 11, med stöd för bland annat tekniker som tessellering, avancerad ljussättning och rejäl kantutjämning. SweClockers testslinga är en repeterbar spelsekvens där huvudkaraktären åker med i en bil, med bland annat djungel, vatten, djur och rök synligt i perioder.

Far Cry 3 innebär en ordentlig utmaning, även med inställningarna nedställda ett snäpp. Radeon HD 7790-modellerna landar före Geforce GTX 650 Ti med medevärlden runt 45 FPS, vilket innebär spelbart med risk för märkbara hack i tyngre scener.

Geforce GTX 650 Ti Boost slåss högre upp i tabellen, men förlorar med en hårsmån mot Radeon HD 7850. Överklockade varianten från MSI kan dock återta ledningen, om än med liten marginal.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

fc3_hd7790.png

Far Cry 3 har visat sig vara en akilleshäl för AMD i prestandasegmentet, något som av allt att döma följer med ned till mellanklassen. Renderingstiderna är mycket ojämna, med upprepade spikar till motsvarande 20–25 FPS. Det innebär märkbara störningar i bildsekvensen med subjektivt försämrad upplevelse.

fc3_650tiboost.png

Geforce GTX 650 Ti Boost klarar sig betydligt bättre. Visserligen finns flera spikar, men flertalet av dessa stannar runt 30 millisekunder vilket avspeglas i bra flyt under sekvensen.