Snabbtest: Grafikprestanda i Bioshock Infinite

Nya Bioshock Infinite höjs till skyarna av recensenter, men för att verkligen kunna njuta av de drömliknande miljöerna krävs en hel del kraft under huven. SweClockers laddar testsystemen med den senaste generationens grafikkort och bjuder upp till snabbtest.

I augusti 2007 släppte 2K Games den första delen i spelserien Bioshock som snabbt klev upp på topplistorna, mycket tack vare den fantasifulla storyn och den nyskapande spelmekaniken. Spelaren får utmana både stora pappor och små systrar med allehanda vapen och förmågor – allt i en steampunk-inspirerad spelvärld med gott om hemligheter.

tcvista_ONLINE.jpg

För några timmar sedan släpptes den tredje delen i serien; Bioshock Infinite, som denna gång tar spelaren med på äventyr uppe bland molnen i staden Columbia. Trots att upplägget känns igen från föregångarna handlar det om en helt ny spelvärld med fristående handling, vilket uppenbarligen faller recensenterna i smaken.

Spelaren tar kontroll över Booker DeWitt, en före detta Pinkerton-agent med uppdraget att rädda en mystisk kvinna vid namn Elizabeth. Allt går dock inte enligt planen och det hela slutar med att DeWitt och Elizabeth hamnar mitt uppe i striderna mellan de olika fraktionerna i staden. På menyn står givetvis en hel arsenal med olika vapen och förmågor som kan användas för att förinta fienderna.

I paketet ingår även ett testverktyg, som förvandlar spelet till ett prestandatest av rang. SweClockers kan givetvis inte hålla fingrarna borta utan laddar testriggarna med ett gäng grafikkort från både AMD och Nvidia för att undersöka prestandan med några av de populäraste modellerna på marknaden idag.

Testsystem

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i7-3960X @ 4,4 GHz

Moderkort

Asus Rampage IV Extreme

Minne

16 GB Corsair Vengeance, 1 600 MHz, 9-9-9-24

Grafikkort

  • AMD Radeon HD 7970 GHz

  • AMD Radeon HD 7950 Boost

  • AMD Radeon HD 7870

  • AMD Radeon HD 7850

  • Nvidia Geforce GTX Titan

  • Nvidia Geforce GTX 680

  • Nvidia Geforce GTX 670

  • Nvidia Geforce GTX 660 Ti

  • Nvidia Geforce GTX 660

Hårddisk

Crucial M4 256 GB

Nätaggregat

Antec High Current Pro 1 200 W

Skärm

Asus PB278Q

Operativsystem

Windows 8 Enterprise 64-bit

I testerna används SweClockers vanliga testrigg med en överklockad Intel Core i7-3960X och 16 GB minne, detta för att ge fritt spelrum även för de mest påkostade grafikkorten. Drivrutinerna är de senaste från respektive tillverkare, det vill säga Catalyst 13.3 Beta 3 och Geforce Drivers 314.22 WQHL. Inställningarna i Bioshock Infinite är fördefinerade "Ultra" med Diffusion Depth of Field (DDOF) aktiverat.

I den välanvända upplösningen 1920 x 1080 pixlar är Bisohock Infinite inte någon större utmaning för de mer påkostade grafikkorten. Den till åren komna Unreal Engine 3 snurrar i cirka 60 FPS med både Geforce GTX 660 Ti och Radeon HD 7950 Boost.

För 2560 x 1440 pixlar krävs mer muskler under huven. Endast värstingen Geforce GTX Titan klarar av att leverera över 60 FPS i medelvärde, medan övriga grafikkort hamnar en bit under 50 bildrutor per sekund. Den som spelar med ett Radeon HD 7970 Ghz Edition eller Geforce GTX 680 mår troligtvis bäst av att skruva ned inställningarna ett snäpp.

Intressant för båda upplösningarna är att Nvidias modeller konsekvent visar mycket låga lägstavärden jämfört med AMD:s diton. Om detta beror på själva spelet och testet eller någon bugg i drivrutinerna är i skrivande stund oklart. Subjektivt påverkas dock upplevelsen minimalt, vilket tyder på ett isolerat problem.

Bioshock Infinite finns på speltjänsten Steam och hos de vanliga återförsäljarna. Prestandatestet går att komma åt genom att välja detta alternativ när spelet startas.

Kommentarer till artikeln

180 debattinlägg

Skicka en rättelse
8

Opera råkar ut för dataintrång

Synkroniseringssystemet för webbläsaren Opera har råkat ut för dataintrång, vilket innebär att säkerheten för andra lösenord kopplade till webbläsaren också hamnat på villovägar. Läs mer

65

AMD Radeon "Vega" med HBM2 släpps första halvan av 2017

Att AMD tidigarelagt lanseringen av grafikfamiljen Vega dementeras i en ny presentation till investerare, där det framgår att tidigare planering ligger fast. Läs mer

52

Steam tillåter återköp av No Man's Sky – oavsett speltid

UPPDATERAD! Valve gör ett undantag från sina regler när det kommer till återköp av No Man's Sky. Nu kan alla användare välja att begära pengarna tillbaka – oavsett speltid. Läs mer

62

Följ Back 2 School på SweClockers

Passa på att fynda teknikprylar när svenska butiker firar skolstarten med rabatter och erbjudanden på datorer, spel och allsköns hemelektronik. SweClockers samlar medlemmarnas bästa tips i en lättöverskådlig lista. Läs mer

21

SpelClockers strömmar Deus Ex: Mankind Divided

Nya Deus Ex är här, en efterlängtad titel för många. Häng med på Twitch när Lannovar tar rollen som Adam Jensen och ger sig ut på äventyr. Läs mer

11

Test: Roccat Kiro

Roccat besöker åter testlabbet, den här gången via spelmusen Kiro med ambidexter formgivning. Häng med in till testlabbet för en ordentlig genomgång. Läs mer

32

Epic Games råkar ut för dataintrång – 800 000 kontouppgifter på vift

Återigen hamnar känsliga uppgifter i fel hand. Denna gång är det forum under Epic Games fana som råkar ut för en attack på servrarna. Läs mer

11

Intel Kaby Lake för bärbara datorer i december

Den som är ute efter en bärbar dator med kommande Intel Kaby Lake får hålla ut ett tag till. Enligt läckt information når de första modellerna marknaden lagom till julhandeln. Läs mer

57

Deus Ex: Mankind Divided jämförs på konsol och PC

Det nyligen lanserade Deus Ex: Mankind Divided jämförs på konsol och PC av testarna på Digital Foundry. Genomgången visar bland annat på en krävande version med en uppsjö inställningar. Läs mer

55

Inte aktuellt med 300 W via moderkortet för PCI Express 4.0

Det börjar sakta men säkert närma sig premiär för PCI Express 4.0. Den nya standarden får dock inte stöd för 300 W effektuttag via moderkortet som tidigare rapporterats. Läs mer

115

Snabbtest: Doom med Vulkan

Blixtsnabba Doom fick tidigare i sommar stöd för Khronos Group-byggda Vulkan, vilket självklart intresserar redaktionen. Häng med på ett snabbt prestandatest i det nya gränssnittet. Läs mer

27

Samsung tror på GDDR6-minne till 2018

Vid sidan av HBM fortsätter utvecklingen för trogna alternativet GDDR, med nästa generation på ingång. Kretsjätten Samsung hoppas på att GDDR6 kan nå marknaden redan 2018. Läs mer