Test: Speltester i 1920 x 1080 pixlar
Då den aktuella recensionen i grund och botten är en komplettering till SweClockers genomgång av grafikkort i mellanklassen komprimeras resultatredovisningen något. Nyfikna användare rekommenderas att läsa igenom den tidigare artikeln, där bland annat inställningarna för varje deltest redovisas.
De mer verklighetsbaserade speltesterna visar en vid det här laget välbekant histora för Geforce GTX 650 Ti Boost-kandidaterna. Korten från Asus respektive Zotac landar konsekvent strax bakom den högre klockade MSI-varianten, dock alltid på samma nivå som eller över Nvidias referensmodell.
För Radeon HD 7790 2 GB är läget dock annorlunda. Till skillnad mot de syntetiska testerna ger det extra grafikminnet ingen prestandavinst alls, utan snarast en marginell förlust i vissa titlar. Det samma gäller Gigabytes överklockade variant, vilken i flera tester landar efter den 25 MHz långsammare MSI-modellen.
Renderingstider
Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".
När det kommer till renderingstider kan det vara intressant att se om det extra grafikminnet ger någon fördel för Radeon HD 7790. En snabb titt på renderingstiderna avslöjar dock inga direkta skillnader mellan 1 GB-modellen och den nya 2 GB-varianten, i alla fall inte för SweClockers testsvit. Undantaget är möjligen Tomb Raider, där resultatet är en aningen jämnare linje.
Renderingstider för Geforce GTX 650 Ti Boost återfinns i den ursprungliga artikeln. Värdena är beroende av grafikkrets samt drivrutiner och skiftar inte nämnvärt mellan olika tillverkare.