Test: Hitman: Absolution
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Hitman: Absolution |
Utvecklare | IO Interactive |
Genre | Tredjepersonsskjutare |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2012-11-20 |
Systemkrav |
|
Testinställningar | Förinställda "Ultra", 4x/8xAA (upplösning varierar) |
Agent 47 är tillbaka, den här gången med en tonårsflicka i släptåg och fler fiender än någonsin. Fokus ligger som vanligt på överlagda attacker i det tysta, där miljö och smygande attacker används för att överraska inte ont anande.
Förutom nya uppdrag och en färsk berättelse bjuder Hitman: Absolution på en uppdaterad grafikmotor med DirectX 11-stöd. Spelet har dessutom ett inbyggt testläge, vilket underlättar för att få samma sekvens om och om igen.
Livet som lönnmördare rullar på riktigt fint tillsammans med AMD:s nya värsting. Radeon HD 7990 presterar ungefär 18 procent bättre än Nvidias Geforce GTX 690 och ligger faktiskt inte långt efter de Crossfire-kopplade Radeon HD 7970 GHz-korten.
I den lägre upplösningen klättrar Radeon HD 7990 ytterligare ett par positioner och landar på en tredjeplats, vilket innebär att det utpresterar både Geforce GTX 690 samt de SLI-kopplade GTX Titan-korten.
Renderingstider
Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".
Även om Radeon HD 7990 presterar avsevärt bättre än Geforce GTX 690, kan dessvärre inte detsamma sägas om nykomlingens renderingstider. Trots att grafen visserligen inte uppvisar en katastrofal kurva finns det klara tecken av "microstuttering" – speciellt mot slutet av testet.
Rent subjektivt rullar Hitman: Absolution godkänt på Radeon HD 7990 med vissa mindre ryck, även om GTX 690 är en klart mjukvare upplevelse. Det känns som användare borde kunna förvänta sig mer från en AMD-sponsrad titel.