Prestanda: Minnesskalning

Grafikdelen i AMD A-serien är som tidigare konstaterat väldigt beroende av minneshastigheten. Skillnaden mellan frekvensstegen är i många fall vara flera FPS, och hoppet från en billig modul till en steget dyrare kan ibland vara värt investeringen för spelsugna.

IMG_6379.jpg

För testet används samma minnesmoduler för varje omgång, dock i olika frekvenser och med varierande timings. Det handlar om två 8 GB-stickor Corsair Venegance Pro, vilka med lite god vilja klarar hela vägen upp till 2 133 MHz.

Direkt i 3DMarks syns en tydlig prestandaökning tillsammans med snabbare minnen. Varför AMD valt att sätta 2 133 MHz som rekommenderad nivå för A10-6800K är knappast något mysterium, det handlar om ordentliga prestandavinster mot långsammare moduler.

I Battlefield 3 är skillnaden mindre, i alla fall mellan 2 133 MHz och 1 866 MHz. Efter det faller dock värdena ifrån snabbt, där 1 333 MHz innebär avsevärt sämre resultat.

Där grafikdelen drar klar nytta av det snabbare minnen är det dock sämre ställt när det kommer till ren processorprestanda. Skillnaderna är högst marginella, och mer eller mindre inom marginalen för mätfel.

Sist men inte minst, OpenCL-prestanda i Luxmark där både CPU och GPU kan hugga tag. Även här syns tydliga förbättringar med snabbare minnen, där framför allt 1 333 MHz hamnar på efterkälken.