Test: Hitman: Absolution

Egenskap

Värde

Titel

Hitman: Absolution

Utvecklare

IO Interactive

Genre

Tredjepersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2012-11-20

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo/AMD Athlon64 X2 på 2,0 GHz

  • Radeon HD 2600 XT/Geforce GT 210

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Ultra, 8× MSAA, 16× AF (upplösning varierar)

Agent 47 är tillbaka, den här gången med en tonårsflicka i släptåg och fler fiender än någonsin. Fokus ligger som vanligt på överlagda attacker i det tysta, där miljö och smygande attacker används för att överraska inte ont anande.

Förutom nya uppdrag och en färsk berättelse bjuder Hitman: Absolution på en uppdaterad grafikmotor med DirectX 11-stöd. Spelet har dessutom ett inbyggt testläge, vilket underlättar för att få samma sekvens om och om igen.

AMD:s grafikkort presterar bra i Hitman: Absolution och detta gäller även för de senaste modellerna. Radeon R9 280X har ett litet men märkbart försprång gentemot den närmaste konkurrenten Geforce GTX 770, men det har även föregångarna Radeon HD 7970 och HD 7970 GHz Edition.

Radeon R9 270X är uppe och nosar på Geforce GTX 680 och är inte heller särskilt långt ifrån Geforce GTX 770. Högre klockfrekvenser ger resultat.

Högre upplösning gör att de tre kusinerna med grafikprocessorn Tahiti hamnar jämsides varandra, vilket även inbegriper den överklockade Radeon R9 280X från Sapphire. Det kan antyda om att grafikkorten stöter på någon slags flaskhals, men skillnaderna är även normalt sett mycket små.

Den åldrande Geforce GTX 600-serien får ta emot en hel del stryk och Radeon R9 270X hamnar nu jämsides det tidigare flaggskeppet GTX 680, dock nedanför både Radeon HD 7950 och HD 7950 Boost Edition.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

hitman_r9280x.png
hitman_gtx770.png

För Hitman ser renderingsgrafen ut som ett slagfält. Här stämmer dock inte mätningarna tidigt i pipelinen med det subjektiva slutresultatet, vilket är glada nyheter för AMD.

Med Radeon- och Geforce-utrustade testsystem rullande brevid varandra upplevs båda som lika följsamma. Det är med andra ord uppenbart att drivrutinerna slätar ut upplevelsen senare i renderingsprocessen och maskerar ojämnheterna för användaren.