Prestandaanalys: Battlefield 4

Prestandaanalys: Battlefield 4

Storslagna effekter och imponerande detaljrikedom kommer till priset av upptrissade systemkrav. SweClockers analyserar Battlefield 4 och prestandatestar med en uppsjö olika komponenter. Uppdaterad!

Grafikkort i Battlefield 4

SweClockers fullmatade testsystem bjuder på sex kärnor och tolv trådar i 4,4 GHz, något som bör göra det möjligt för grafikkorten att sträcka ut benen ordentligt. Sammanlagt laddas maskinerna med hela 15 olika grafikkort med målet är att lista ut vad Battlefield 4 egentligen kräver för kraft under datorhuven.

bf4 2013-10-30 14-37-33-05.jpg

Precis som vid testet av betaversionen handlar det fortfarande om färsk mjukvara och oslipade drivrutiner, vilket gör siffrorna mer oberäkneliga än vanligt. Som grädde på moset är flerspelarläget alltid mer eller mindre slumpmässigt, där det är omöjligt med helt repeterbara sekvenser. Resultaten ger en fingervisning om prestandaegenskaperna – varken mer eller mindre.

Inställningar för "Medium" (skärmdump)
Inställningar för "Ultra" (skärmdump)

Tester vid 2 560 x 1 440 pixlar

Först ut är upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar, standard för många skärmar i klassen 27 tum och ett naturligt steg upp från 1 920 x 1 080. Här testas en rad grafikkort från tillverkarnas senaste serier medan utfasade och i många fall omdöpta modeller får stryka på foten.

Först ut är kvalitetsreglaget i topp, med andra ord riktigt krävande inställningar. Allra bäst av de testade konfigurationerna är Radeon R9 290X i Crossfire, med god marginal ned till dubbla Geforce GTX Titan, Geforce GTX 780 och Radeon R9 280X. Med tanke på flerspelarlägets orepeterbara natur får trion mer eller mindre anses dela på andraplatsen.

Med SLI och Crossfire åt sidan är det Geforce GTX 780 Ti som drar längsta strået, några bildrutor före AMD Radeon R9 290X, Geforce GTX Titan och senare GTX 780. Modellen klarar av ett snittvärde strax över guldstandarden 60 FPS, men användare som vill ha bra flyt under hela sessionen bör antagligen sänka inställningarna en smula.

I medelläget är det dubbla Radeon R9 290X som intar förstaplatsen med R9 280X bakom, mycket tack vare Crossfire-optimeringarna i Catalyst 13.11 Beta V7/V8. Geforce GTX Titan i SLI intar tedje, med Radeon HD 7990 och dubbla GTX 780 strax bakom.

Bland korten med ensam GPU är det Radeon R9 290X som toppar, den här gången med Geforce GTX 780 Ti och Radeon R9 290 strax bakom. Ett snittvärde långt över 100 FPS med lägstanivå över 90 FPS-sträcket innebär gott om prestanda även för kräsna användare.

bf4 2013-10-30 15-28-37-79.jpg

Tester vid 1 920 x 1 080 pixlar

Högupplösta skärmar i all ära, men den i särklass vanligaste nivån är fortfarande Full HD. Här finns de riktiga gamingskärmarna med hög uppdateringsfrekvens och låga latenser, något som eftersöks av gamers på jakt efter det perfekta flytet.

Med högsta kvalitetsläget drar Redeon R9 290X i Crossfire ifrån en smula, och bakom är det i stort sett jämnt skägg mellan dubbla Radeon R9 280X, dubbla Geforce GTX Titan och dubbla GTX 780 – processorn håller sannolikt delvis tillbaka konfigurationerna. Samtliga snittar en bra bit över 100 FPS, tillräckligt för de allra flesta.

Bland kort med ensam GPU är Geforce GTX 780 Ti starkast, följt Geforce GTX Titan, Radeon R9 290X och Geforce GTX 780. Samtliga tre klarar av ett snitt runt 80 FPS, och håller dipparna över eller runt det magiska 60 FPS-sträcket.

Med kvalitetsnivån sänkt blir resultaten lite mer ointressanta. Processorn eller plattformen står för begränsningen, vilket gör att en hel hög konfigurationer landar på ungefär samma nivå. Det är inte förrän vi tittar ner hos pensionerade Geforce GTX 580 som medelfrekvensen landar under 100 FPS.

bf4 2013-10-30 15-07-05-07.jpg

Allmänna kommentarer

Som bekant avspeglas inte hela grafikupplevelsen i FPS-värden, utan flera andra parametrar spelar in. Även om mycket blivit bättre sedan betatestet lider Battlefield 4 fortfarande av en del problem. Blinkande texturer på längre avstånd, "Red Screen of Death" och objekt som syns genom varandra är förhoppningsvis saker som rätas ut med framtida uppdateringar.

Mest irriterande är dock att antingen server- eller klientmjukvara än så länge är förhållandevis instabil. Framför allt är den stora "Levolution-händelsen" med höghuset som rasar på Siege of Shanghai riktigt jobbig, och klienterna för i runda slängar 50 procent av spelarna kraschar varje gång.

Kommentarer till artikeln

419 debattinlägg

Skicka en rättelse
37

Nintendo tillkännager SNES Classic Edition med 21 förinstallerade spel

Efter krympta NES Classic Edition tillkännager Nintendo SNES Classic Edition, som släpps i slutet av september med 21 förinstallerade spel. Ett av dessa är aldrig tidigare lanserade Star Fox 2. Läs mer

25

Gamestop-chefer bekräftar SNES Classic

Uppgifter om att Nintendo arbetar på en ny krympt klassiker stärks när två Gamestop-chefer meddelar att speljätten bakom stängda dörrar börjat tala om spelkonsolen. Läs mer

12

Google upphör med automatisk avläsning av e-post för Gmail

Efter flera års automatisk avläsning av användares e-post på Gmail tillkännager nu Google i ett blogginlägg att bolaget kommer upphöra med detta inom kort. Läs mer

7

Star Wars: Battlefront II Alpha till PC, Xbox One och Playstation 4

Ett nu borttaget inlägg på det officiella Battlefront-forumet avslöjar att de andra delen i titeln får ett Alpha-test. Läs mer

41

Intels Skylake- och Kaby Lake-processorer har Hyperthreading-relaterat fel

Snart två år efter lansering uppdagas ett fel i Intels Skylake-processorer, men även efterträdaren Kaby Lake, där Hyperthreading kan ge upphov till oförutsägbart systembeteende. Läs mer

104

MSI: "AMD Radeon RX Vega drar förbaskat mycket ström"

Mycket pekar mot att AMD:s flaggskepp Radeon RX Vega blir en energikrävande historia, något som stärks av såväl en marknadschef från MSI som nylanserade Radeon Vega Frontier Edition. Läs mer

5

Fler bilder från Casemod Championship 2017 på Dreamhack Summer 2017

En av de stora hårdvaruhändelserna under Dreamhack Summer 2017 var Casemod Championship, där såväl den svenska eliten som nya stjärnskott gjorde upp. Nu bjuder Geeks Gaming på en bildkavalkad från mästerskapen! Läs mer

15

Valve berättar mer om sina nya handkontroller för SteamVR

Nya handkontroller för SteamVR har nu börjat skickas ut till spelutvecklare. Dessa kallas för Knuckles och möjliggör mer naturliga rörelser i spel tack vare tryckkänsliga ytor. Läs mer

17

Imagination Technologies lägger upp sin verksamhet för försäljning

Efter att Apple bestämt sig för att övergå till egen tillverkning av grafikprocessorer för Iphone och Ipad säljer nu Imagination sin verksamhet, där ett flertal intressenter redan lagt bud på denna. Läs mer

4

Fulkultur om tidsresande mördarrobotar

Denna veckas avsnitt av Fulkultur bjuder på en djupdykning i de två första Terminator-filmerna, där James Cameron målar upp en dystopisk framtid med självmedveten artificiell intelligens. Läs mer

0

Alla teknik- och frågepaneler med SweClockers från Dreamhack Summer 2017

Årets upplaga av datorfestivalen Dreamhack Summer må ha tagit slut i början av veckan men lämnar dock efter sig en diger skara hårdvarurelaterade paneler som livesändes från scenen. Läs mer

24

Zenimax vill säljstoppa Oculus Rift

Ett antal månader efter domen mot Oculus fortsätter nu rättstvisten mellan dem och Zenimax. Detta då Zenimax vill blockera all försäljning av Oculus VR-headset Rift. Läs mer