Test: Metro: Last Light Redux
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Metro: Last Light Redux |
Utvecklare | 4A Games |
Genre | FPS |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2014-08-26 |
Systemkrav |
|
Testinställningar | Very High, AAA/FXAA, 16× AF (upplösning varierar) |
Metro: Last Light Redux är en ytterligare grafiskt polerad version av uppföljaren till stortiteln Metro 2033. Spelet utspelar sig i ett postapokalyptiska universum skapat av ryska författaren Dmitry Glukhovsky. Kärnvapenkrig har skakat Moskva och de som överlevt, däribland spelets protagonist Artyom, har valt att söka skydd från strålningen och andra faror i stadens tunnelbanesystem.
Spelet använder sig av företagets extremt tungdrivna grafikmotor 4A Engine, vilket gör det perfekt för prestandatester av grafikkort. Lyckligt nog bjuder även titeln på ett inbyggt testverktyg som gör det enkelt att få konsekventa resultat.
Närmare 160 fps i snitt är inget att fnysa åt, och värdet räcker till en klar placering i toppen. Skalningen landar dock runt förhållandevis mesiga 30 procent.
Fler pixlar, men trots det ett snitt långt över 100 fps. Att någon flaskhals minskat syns också på skalningen, vilken kliver upp till cirka 58 procent.
Även vid 4K UHD lyckas Titan X hålla snittvärdet över 60 fps, även om marginalerna är mycket små. Skalningen landar strax under 60 procent, vilket verkar vara det bästa som går att få ut ur titeln.
Renderingstider
Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".
Renderingstiderna i Metro: Last Light är generellt utmärkta, så även vid SLI/Crossfire. Den lägre upplösningen ger fina grafer och en subjektivt prima upplevelse.
Vid högre upplösning bär SLI-graferna spår av ojämnare renderingstider, samtidigt som Radeon R9 290X i Crossfire presterar fortsatt jämnt. Subjektivt handlar det dock om en för förutsättningarna mjuk upplevelse med alla tre konfigurationerna.